Site logo
29 martie 2023

Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român, a evidențiat recent legătura dintre CFR și Politehnica București.

”205 ani de istorie a Universității Politehnica București se sărbătoresc astăzi… S-a vorbit în Aula Magna despre întemeietori, ziditori, fiind invocați Gheorghe Lazăr, Gheorghe Duca și alte importante personalități. Gheorghe Duca, după ce a condus timp de 7 ani destinele învățământului tehnic românesc (1881-1888) a preluat sub inteligenta și energica sa îndrumare, pentru 9 ani, Calea Ferată Română. Și aceasta este doar una din multele legături foarte strânse dintre Politehnica și CFR. Onorată GFR SA, onorat eu, de a fi invitați la acest deosebit moment festiv. Mulțumiri Universității POLITEHNICA București!! Mulțumiri organizatorilor!! La mulți ani, UPB!!”, a scris Amedeo Neculcea pe pagina sa de Facebook la finele săptămânii trecute.



Gheorghe Duca – ctitorul Universităţii Politehnica și cel care a redactat primul Statut al personalului feroviar

Întors în țară după terminarea studiilor universitare la Paris, Gheorghe Duca (tatăl mai cunoscutului I.G. Duca, ce avea să fie prim-ministrul României) a debutat în învățământ ca profesor de geometrie descriptivă la Liceul Militar din Iași. Prin decretul nr. 1035 din 8 aprilie 1881, după propunerea făcută prin raport de ministru secretat de stat la departamentul agriculturii, comerțului și lucrărilor publice, inginerul Gheorghe Duca a fost numit director al Școalei de Poduri și Șosele din București. Gheorghe Duca a fost și ctitorul imobilului Politehnicii din Calea Griviței (Polizu), a cărui inaugurare a avut loc pe 2 octombrie 1886, potrivit Wikipedia.

Odată cu numirea sa în postul de profesor, a fost încadrat și la Circumscripția de Poduri și Șosele din Iași, care aparținea de Ministerul Lucrărilor Publice. În anul 1874 a fost numit director al liniei Iași-Ungheni. Între anii 1876-1881 a lucrat la Direcția Centrală a Antreprizei Guilloux, la linia ferată Ploiești-Predeal.

În momentul în care exploatarea căilor ferate a trecut în administrația statului, s-a format o direcție generală și un consiliu de administrație, din care va face parte și inginerul Gheorghe Duca. A fost numit director general al CFR în anul 1888, funcție pe care o va deține până în anul 1897.

Preocupat de calificarea profesională a personalului, a înființat o școală pentru mecanici de tracțiune (1890), o școală pentru șefii de întreținere (1892) și o alta pentru manipulanți (1893). Tot el a extins relațiile internaționale ale CFR. Ca membru al Congresului Internațional al Căilor Ferate, s-a remarcat printr-un raport susținut la Congresul de la Londra (1895), care a fost mediatizat în toată lumea.

El a redactat Statutul personalului feroviar – prin care se stabileau drepturile la pensie, inexistente până atunci. În dorința de a îmbunătăți viața întregului personal, a creat o Casă de Ajutor Reciproc, un magazin de consum, la care salariații se puteau aproviziona pe credit și la prețuri mai reduse, o școală elementară pentru copiii salariaților din București și a construit locuințe de serviciu.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share