Site logo
9 martie 2022

După ce miercuri a încetat starea de alertă pe teritoriul României, instituită în urmă cu aproape doi ani de zile, s-a dat liber la negocierea CCM la CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă. Club Feroviar vă prezintă solicitările cu care se vor duce liderii sindicali de la calea ferată în fața administrațiilor societăților și companiilor feroviare de stat.

Articol de Adrian Bărbulescu și Doru Cireașă

După izbucnirea pandemiei de coronavirus, începând cu data de 16 martie 2020 (așa cum a relatat Club Feroviar la vremea respectivă) România s-a aflat în stare de urgență timp de două luni de zile, perioadă în care au fost impuse restricții dure, inclusiv interzicerea declanșării grevei la calea ferată.

Apoi, România a intrat în stare de alertă. Și în acest caz au fost menținute unele restricții, mai ales cu privire la drepturile salariaților. Astfel, în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, contractele colective de muncă și actele adiționale, atât cele la nivel de unitate cât și cele la nivel de grup de unități și sector de activitate, cărora le expira valabilitatea pe perioada stării de alertă, au rămas active pentru o perioadă de 90 zile de la încetarea acesteia.

Acum, odată ce a expirat starea de alertă, administrația și sindicatele au obligația inițierii negocierii colective în termen de 45 de zile, potrivit aceluiași act normativ.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Revendicările cu care se va duce Florea Dobrescu la negocierea CCM la CFR SA

negocierea CCM la CFR vouchere de vacanţă refuzul testării alcoolemiei oprirea trenurilor rastel de biciclete în fiecare garăPrincipala revendicare cu care se va duce Florea Dobrescu, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier, la negocierea contractului colectiv de muncă la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA este legată de majorarea salariilor.

”În primul rând, vom cere majorarea salariilor, obligatoriu cu rata inflației, dacă nu chiar mai mult, pentru că în ultima perioadă s-au scumpit toate. Apoi, vrem creșterea valorii unitare a tichetului de masă de la 15 la 20 de lei. Nu în ultimul rând, vom solicita și acordarea de prime de vacanță. Dacă bugetarii primesc vouchere de vacanță, noi de ce să nu primim primă în bani”, a declarat liderul sindical pentru Club Feroviar. Ultima oară când compania de infrastructură a acordat prime de vacanță a fost în urmă cu patru ani de zile.

Tot la negocieri, Florea Dobrescu vrea să ridice și problema refacerii grilei de ierarhizare a funcțiilor. După ce CNCF CFR SA a absorbit și Electrificare CFR SA, liderul sindical spune că va fi dificil ca angajații să fie ”înghesuiți” în doar 25 de clase.

”O altă temă de negociere va fi îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul nostru, mai ales în cazărmi și sediile districtelor. Și trebuie să facem și ceva cu sistemele de încălzire, să renunțăm treptat la sobele cu lemne și să trecem pe centrale”, a mai spus liderul Federației Drum de Fier.

Iulică Măntescu: Salariile au crescut mai degrabă accidental la calea ferată

negocierea CCM la CFR grevă la CFR pe 16 februarie greva CFR din decembrie Transporturile de armament dosare penale după greva CFR statutul personalului feroviarÎn ultimii ani, salariile pe calea ferată au crescut mai degrabă accidental, lasă să se înțeleagă Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.

”Acum doi ani de zile au crescut la Infrastructură cu 5%, în 2021 nu a crescut la nicio companie, iar la Marfă nu au crescut din 2019. Ce s-a majorat a fost doar la salariații legați de Hotărârea de Guvern cu salariul minim”, a declarat el pentru Club Feroviar.

Cerințele ar fi să se respecte coeficienții din grila de salarizare din Legea Statutului Personalului Feroviar, ceea ce ar însemna cam 35%. ”Suntem constienți că nu se poate (acum – n.red.), Deocamdată ne gândim la cei 10% discutați la începutul anului”, afirmă Măntescu.

Coeficientii se raportează la venitul garantat în plată. După Guvernul Emil Boc au dispărut coeficienții de ierarhizare din mediul economic, au rămas doar cei din instituțiile publice. ”Coeficienții noștri sunt de bun simț, de 1 la 2,2”, afirmă liderul sindical. Astfel, un mecanic ar urma să aibă 1,5, un maistru 1,7. Acum mecanicii au 2.700 de lei, iar salariul minim garantat în plată e 2. 500.

Salariile mici și cerințele ridicate țin oamenii departe de sector. ”Salariile mici sunt principalul motiv pentru care nu mai este atractivă calea ferată. Oamenii vin și văd cu ce se confruntă, anume responsabilitatea meseriei, condiții grele de muncă, lipsa din sânul familiei de Sărbători. Anul trecut din cinci școli a 40 de persoane au rămas la 18% să se angajzeze. Dacă vrem să avem profesioniști la calea ferată trebuie să punem în practică Statutul”, a mai spus Măntescu.

”Prorogarea Statutului personalului feroviar a fost o inconștiență”

Liderul sindical s-a referit și la prorogarea, pentru a doua oară, a Legii privind Statutul personalului feroviar: ”Prorogarea a fost o inconștiență din partea guvernanților. Puteam să stăm la masă și să discutăm, să facem o planificare astfel încât, într-un timp rezonabil, să fie aplicabil”.

Altă cerință a sindicaliștilor e majorarea valorii tichetelor de masă la suma de 20 de lei pe zi lucrătoare, după cum se întâmplă la CFR Marfă. La Infrastructură și Călători valoarea tichetului e de 15 lei, iar personalul din sector nu beneficiază de alte avantaje existente în sectorul de stat, cum ar fi tichtele de vacanță. Sindicaliștii mai cer majorarea nivelului primelor acordate la momente precum Ziua Ceferistului la cel permis în prevederile fiscale legale, respectiv 300 de lei (valoarea maximă deductibilă).

O altă problemă menționată de Iulică Măntescu și care trebuie rezolvată este diferența mică de retribuție bănească dintre diferitele categorii de salarizare. Aceasta face ca personal cu răspundere să aibă la salariu doar vreo cinici lei în plus față de colegii lor subordonați. Este vorba de categoria 30 de salarizare, în care sunt 388 de angajați. Alții, respectiv 1611 sunt în clasele de salarizare  1-29, având salarii nu cu mult mai mici decât cei din categoria 30.

Liber la mitinguri cu număr nelimitat de participanți. Rodrigo Maxim a anunțat deja proteste

întâlnire cu Sorin Grindeanu miting la Guvern greva generală la CFR Călători proteste sindicale la CFRO altă consecință a ridicării stării de alertă depe teritoriul României este posibilitatea de a organiza, de acum înainte, mitinguri de protest cu număr nelimitat de participanți.

În perioada stării de alertă, mitingurile și adunările publice erau permise cu participarea a maximum 100 de persoane, iar dacă acestea erau vaccinate complet de cel puțin 10 zile, aveau nevoie de un test negativ RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore, sau unul antigen nu mai vechi de 48 de ore. Erau exceptați de aceste prevederi care au trecuseră prin boală în ultimele șase luni de zile.

Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România a anunțat în urmă cu două zile că va organiza în datele de 23, 24, 30 și 31 martie 2022 câte un miting de protest în parcul din fața sediului Ministerului Transporturilor (Palatul CFR), în intervalul orar 10.00-12.00. Prin adresa depusă luni la Primăria Capitalei, sindicaliștii conduși de Rodrigo Maxim spuneau că protestele vor fi organizate cu respectarea măsurilor de protecție sanitară impuse de pandemia COVID-19, adică cu maximul 100 de participanți, după cum a informat atunci Club Feroviar.

Acum, după ce restricțiile impuse de starea de alertă au devenit istorie, numărul de participanți la aceste mitinguri de protest poate fi oricât de mare posibil. Adică atâți ceferiști câți se vor strânge la apelul liderilor sindicali.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share