Site logo

Linii de pe vremea Imperiului Austro-Ungar sau bombardate de americani, date la casat

de 28 octombrie 2025
Linii de pe vremea Imperiului Austro-Ungar sau bombardate de americani, date la casat

Două sucursale regionale ale CFR SA vor da linii ferate la casat, plus macazuri, poduri, copertine, peroane și altele. Unele dintre ele datează de pe vremea Imperiului Austro-Ungar, iar altele au supraviețuit bombardamentelor americane din anii 40 ai secolului trecut asupra complexului feroviar Gara de Nord din București.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor au fost puse, în consultare publică, două proiecte de Hotărâri ale Guvernului privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor bunuri aflate în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, pentru scoaterea din funcțiune, în vederea valorificării și, după caz, casării.

Primul proiect se referă la SRCF București, iar în Nota de fundamentare se menționează că pe raza acestei regionale există bunuri care fac parte din infrastructura feroviară publică interoperabilă a statului care nu mai prezintă utilitate funcțională în exploatarea CF, au acumulat un grad avansat de uzură fizică și morală şi se află într-o stare avansată de degradare, nemaiputând fi folosite în parametrii tehnici cu care au fost proiectate.

Este vorba de 2,127 km linii de cale ferată și nouă aparate de cale echivalente din stația CF București Basarab. Liniile figurează în inventarul CFR din anul 1942, perioadă când avioanele americane bombardau complexul feroviar București Nord, iar macazurile sunt ceva mai ”tinere”, din 1969.



Și SRCF Timișoara dă linii ferate la casat

Celălalt proiect de HG face referire la bunuri de pe raza Sucursalei Regionale de Căi Ferate Timișoara.

Aceasta va da linii ferate la casat, dar și alte componente feroviare care au fost scoase din uz cu ocazia lucrărilor aferente obiectivului ”Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad“, lotul 4 Ronaț Triaj Gr.D – Arad. În total sunt 184 de bunuri, iar încadrarea lor este următoarea:

– Linii ferate de circulație și aparate de cale, interoperabile: 71,213 km linie de cale ferată, 72 de aparate de cale echivalente, 16 treceri la nivel cu calea ferată și două traversări cu linia de tramvai, în stațiile de cale ferată: Sînandrei, Băile Călacea, Orțișoara, Vinga, Șag, Valea Viilor, Aradul Nou, respectiv între stațiile de cale ferată: Ronaț Triaj gr. D-Sînandrei, Sînandrei-Băile Călacea, Băile Călacea-Orțișoara, Orțișoara-Vinga, Vinga-Șag, Șag-Valea Viilor, Valea Viilor-Aradul Nou, Aradul Nou-Arad, Racord Glogovăț-Pod Mureș;

– Poduri care au legătură cu liniile ferate deschise circulației acestora, interoperabile: 12 poduri și 35 de podețe în stațiile de cale ferată: Sînandrei, Orțișoara, respectiv între stațiile de cale ferată: Ronaț Triaj gr. D-Sînandrei, Sînandrei-Băile Călacea, Băile Călacea-Orțișoara, Orțișoara-Vinga, Vinga-Șag, Șag-Valea Viilor, Valea Viilor-Aradul Nou, Aradul Nou-Arad, Racord Glogovăț-Pod Mureș;

– Viaducte și alte lucrări de artă, interoperabile: două pasaje inferioare în stația de cale ferată Aradul Nou, respectiv între stațiile de cale ferată: Valea Viilor-Șag.

Cel mai vechi bun feroviar datează din anul 1870, iar cel mai nou din 1967.



Share