Macazuri care datează din 1886, linii și bariere date la casat de două regionale
Două regionale ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA vor să dea la casat 8,86 km de linie, 36 de macazuri (unele datând chiar din anul 1886), două bariere și instalații de conducere a circulației feroviare. În locul unor active s-au instalat altele noi, însă cele mai multe vor fi tăiate fără a mai fi pus nimic în loc, motivul fiind reducerea traficului feroviar pe secțiile respective.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor au fost postate, în consultare publică, două proiecte de Hotărâri ale Guvernului privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor bunuri aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, sucursalele regionale CF Craiova și respectiv Cluj, pentru scoaterea din funcțiune, în vederea valorificării și, după caz, casării.
Macaz din 31 ianuarie 1886 în stația CF Râul Vadului
În Nota de fundamentare la proiectul de act normativ referitor la SRCF Craiova se arată faptul că pe raza de activitate a acestei regionale există bunuri care aparţin domeniului public al statului, aferente stațiilor de cale ferată și haltelor: Maglavit, Râul Vadului, Roșiori Nord, Copăceni, Poiana Mare, Albeni, Salcia, Ciochiuța, Afumați, Fișcălia, Râureni, Răcari, Ișalnița, Craiova, Atârnați, Malu Mare, Fărcașele și Lăzărești, propuse de către sucursală pentru disponibilizare. Motivele invocate sunt: restrângerea traficului feroviar (nu mai există activitate feroviară aferentă bunurilor în cauză), acumularea unui grad avansat de uzură fizică și morală și nu mai prezintă utilitate funcţională, menținerea în uz a acestora fiind costisitoare din punct de vedere tehnic și economic.
Bunurile în cauză fac parte din categoriile:
– Linii ferate de circulație și aparate de cale, interoperabile şi reprezintă: 2,221 km linii de cale ferată și 3 aparate de cale echivalente. Acestea sunt în stațiile Maglavit, Râul Vadului și Roșiori Nord. În ceea ce privește activele din stația Râul Vadului de pe secția 201, în anexa la proiect se menționează că ele au fost puse în funcțiune la data de 31 ianuarie 1886.
– Linii ferate de circulație și aparate de cale, neinteroperabile şi reprezintă: 6,639 km linii de cale ferată și 30 aparate de cale din stațiile Copăceni, Poiana Mare, Albeni, Salcia și Ciochiuța. În cazul activelor din stația Salcia, ele figurează ca fiind în funcțiune din 30 septembrie 1985.
– Instalații fixe de siguranță și de conducere operativă a circulației feroviare interoperabile şi reprezintă: 18 instalații (1 BAT, 6 instalații CEM, 1 instalații CED și 10 linii de contact).
– Instalații fixe de siguranță și de conducere operativă a circulației feroviare neinteroperabile şi reprezintă: 11 instalații (10 instalații SBW și 1 instalație CEM).
Acestea din urmă sunt mai ”tinere”, datând din anii ’60-’80 ai secolului trecut.
Și la SRCF Cluj se dau la casat linii, macazuri, bariere și instalații de conducere a circulației feroviare
Cel de-al doilea proiect se referă la SRCF Cluj, pe a cărei rază de activitate există bunuri care aparţin domeniului public al statului, pe secțiile de circulație Holod-Ciumeghiu, Săcuieni Bihor-Sărmășag, Rogoz-Holod Vest, Ioaniș-Sudrigiu, aferente stațiilor de cale ferată: Holod Vest, Ioaniș, Carei, Cluj-Napoca Est, Oradea Vest, Salonta, Sicuieni Bihor, Ciumeghiu, Tinca, Sudrigiu, Beiuș (linii, macazuri, bariere și instalații de conducere a circulației feroviare) care nu mai prezintă utilitate în exploatarea feroviară, propuse de către sucursală pentru disponibilizare.
În expunerea de motive se arată că din cauza diminuării activității de manevră și circulație (desființarea Hm Holod Vest și PM Ioaniș), în urma reorganizării activității prin aplicarea de măsuri de eficientizare economică, aparatele de cale vor fi înlocuite cu panouri de șină. De asemenea, barierele cu transmisie mecanică (cu manivelă) vor fi înlocuite cu semnalizare IR, iar trecerea la nivel de la nivelul km. 5+647 a fost modernizată cu semibariere și indicații luminoase BAT. În ceea ce privește instalațiile SBW și ASB și grupurile electrogene, elementele aferente acestora prezintă uzură fizică și morală, urmând a fi înlocuite cu unele noi.
Bunurile în cauză fac parte din categoriile:
– Linii ferate de circulație și aparate de cale, interoperabile şi reprezintă: 3 aparate de cale echivalente și 2 bariere mecanice. În acest caz, avem de-a face cu bunuri care datează din 1887, 1899 și 1966.
– Instalații fixe de siguranță și de conducere operativă a circulației feroviare interoperabile şi reprezintă: 6 instalații (1 instalație SAT și 5 grupuri electrogene).
– Instalații fixe de siguranță și de conducere operativă a circulației feroviare neinteroperabile1 şi reprezintă: parțial părți componente aferente a 8 instalații (1 instalație ASB și 3 instalații SBW și 4 instalații autostop).
Pentru casarea tuturor acestor bunuri, CNCF CFR SA a obţinut aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor nr. 24/2025. Pentru proiectele de acte normative, Statul Major General din cadrul Ministerului Apărării Naţionale a avizat favorabil proiectele tehnice privind dezafectarea bunurilor menționate.


Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail