
Majorare de capital social la CFR SA


CFR SA devine un soi de gogoașă care se umflă cu fiecare infuzie de capital a statului român. Pe hârtie valoarea companiei crește, însă infuziile de capital repetate ale statului nu spun nimic despre valoarea companiei, fiind doar destinate achitării obligațiilor. Zilele trecute, AGA CFR SA, adică Ministerul Transporturilor a aprobat creșterea capitalului cu încă 100 de milioane de lei.
Adunarea Generală a Acționarilor CFR SA a aprobat zilele trecute majorarea capitalului social al companiei cu 100 de milioane de lei prin aport în numerar, de la valoarea de 1,35 miliarde de lei la 1,45 miliarde de lei, diferența provenind din 40 de milioane de acțiuni suplimentare care vor reveni tot statului.
Valoarea unei acțiuni rămâne 2,5 lei, potrivit deciziei AGA. Majorarea face ca numărul acțiunilor să crească de la aproximativ 543 de milioane de acțiuni la 583 de milioane de acțiuni.
Majorarea capitalului social are loc după ce recent Guvernul a aprobat alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Banii au fost destinați atât Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cât și Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.
Banii merg la achitarea drepturilor salariale
Pentru CFR SA, Guvernul a aprobat alocarea sumei de 201.907 mii de lei, din care 100.000 de mii de lei pentru majorarea capitalului social al companiei, iar restul pentru plata facturilor către constructorii care lucrează la modernizarea căii ferate prin programe în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
”Pentru perioada imediat următoare, în vederea asigurării funcționării activității curente a companiei, din deficitul financiar prezentat mai sus, apare ca necesară asigurarea de resurse financiare în valoare de minimum 100.000 de mii de lei, modalitatea identificată fiind majorarea participației Statului Român prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la capitalului social al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA prin aport în numerar (în valoare de 100.000 de mii de lei). Suma de 100.000 de mii de lei va fi utilizată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pentru achitarea drepturilor salariale și de personal (sublin. ns), precum și pentru achitarea c/valorii lucrărilor și serviciilor pentru infrastructura feroviară, energiei electrice, gazelor naturale și combustibilului”, menționa Ministerul Transporturilor în propunerea sa inițială.
În bugetul aprobat pentru acest an, CFR SA are alocată suma de 94.645,76 mii de lei pentru cheltuieli cu energie electrică și 120.000 de mii de lei pentru „cheltuieli cu materiale, lucrări și combustibil pentru întreținerea și reparația infrastructurii feroviare”, bani care s-au dovedit a fi insuficienți. ”Din exemplificarea de mai sus se observă că, în desfășurarea activității curente, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA efectuează cheltuieli (în baza reglementărilor legale în vigoare) care nu pot fi asigurate/achitate din alocațiile primite la titlul bugetar cod 51.01.55”, preciza Guvernului Ministerul Transporturilor.
Situație mai rea decât anul trecut
La începutul toamnei, CFR SA a dat publicității recent bilanțul pe primele șase luni, situațiile financiare subliniind dificultățile și înfundătura în care se găsește compania, după cum a explicat aici Club Feroviar. Cifrele referitoare la contul de profit/pierdere sunt mult mai proaste decât cele de anul trecut. Astfel, dacă vorbim de „performanțele” financiare pe primele șase luni există pierdere la CFR SA de 238,75 milioane de lei, în condițiile în care în perioada similară a anului trecut au fost de 152,11 milioane de lei. Este vorba deci de o creștere de peste 56% a pierderilor.
Rezultate similare se regăsesc și în privința bilanțului anual. La 1 ianuarie 2024 pierderea la sfârșitul perioadei de raportare era de 585,92 milioane de lei, în condițiile în care un an mai devreme era de 152,11 milioane de lei, deci de aproape patru ori mai mică.
În diferitele note de fundamentare întocmite la proiecte de acte normative privitoare la CFR SA, Ministerul Transporturilor a invocat impactul negativ pe care îl au asupra rezultatelor companiei majorările salariale, creșterile prețurilor la materiale și lucrări, inflația etc.
Datorii în creștere
O evoluție negativă o au și datoriile CFR SA. La jumătatea acestui an erau datorii comerciale de 415,71 milioane de lei (204,81 de milioane în aceeași perioadă a anului trecut) și de 702,86 milioane de lei la începutul acestui an (441,35 milioane de lei la 1 ianuarie anul trecut).
În cel mult un an, CFR SA trebuie să plătească datorii totale de 1.286,5 milioane de lei (cifra valabile la jumătatea acestui an) față de 415,71 milioane de lei în aceeași perioadă a anului trecut.
Capitolul „alte datorii” ce include și datoriile fiscale, și datoriile privind asigurările sociale menționează obligații de 330,4 milioane de lei.
Injecțiile de bani țin CFR SA în viață. Situația sugerează faptul că fără injecțiile de capital ale statului, CFR SA se poate menține cu greu pe linia de plutire. Pentru rotunjirea veniturilor, CFR SA a majorat în primăvara trecută TUI, însă aceste instrumente au limitele lor, trezind nemulțumirea operatorilor de marfă și călători.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail