Site logo
21 septembrie 2021

Grupul Mechel, odată deținător a mai multe combinate metalurgice din România, printre care și singurul combinat de oțeluri speciale/aliate din România – COS Târgoviște, vinde 5000 de tone de șină metroului din Moscova.

Grupul siderurgic rus Mechel a intrat pe piața românească în 2002 controlând combinatele Mechel Câmpia Turzii (INSI), Mechel Târgoviște (COS), Ductil Steel Oțelu Roșu și Laminorul Brăila. Rușii au adus în insolvență sau faliment toate companiile deținute în România.

Acum, Mechel PAO una dintre cele mai importante companii miniere și metalice rusești, raportează câștigarea licitației pentru furnizarea șinelor de tramvai către metroul din Moscova, potrivit accesswire.com. Porțiuni importante ale metroului moscovit circulă la suprafață.

Livrările vor începe luna aceasta. Contractul prevede aprovizionarea a peste 5.000 de tone de șine de tip RT62. Șinele produse de laminorul universal al uzinei metalurgice Chelyabinsk vor fi utilizate pentru reconstrucția liniilor de tramvai existente, precum și pentru construcția de noi linii.

Laminoarele au început să producă șine de tip RT62 în 2021. Caracteristica distinctă a tipului RT62 este o buză suplimentară destinată roților de tramvai. Pentru acest tip de producție, o altă întreprindere Mechel – Urals Stampings Plant – a produs ghidajele cu role de la laminor.

În timpul testelor finale, noile șine de tramvai au fost examinate în fiecare an, inclusiv specificațiile chimice ale oțelului, calitățile mecanice și de suprafață, forma rolei și alinierea. Șinele au trecut testele care au confirmat calitatea lor. Șinele RT62 au fost apoi certificate cu succes. “Anul trecut, uzina metalurgică Chelyabinsk a furnizat metroului din Moscova 25.000 de tone de șine pentru construcția de linii noi și reparații ale celor existente. Ne bucurăm că în 2021 parteneriatul nostru fructuos s-a extins pentru a include acest nou produs. Considerăm infrastructura de transport a orașului ca fiind un segment de piață promițător pentru șinele noastre “, a declarat Andrey Ponomarev, director executiv al companiei Mechel Steel Management Company OOO. Șinele uzinei metalurgice Chelyabinsk sunt comercializate atât pe plan intern, cât și pe plan internațional. Clienții lor cheie includ Căile Ferate Ruse, sistemele feroviare naționale din fostele state sovietice, metrourile orașelor și rețelele de transport municipal. Alți consumatori includ exploatațiile industriale și terminalele portuare.

În România, Mechel e groparul metalurgiei

Singurul combinat de oţeluri speciale din România a intrat în faliment, la opt ani de când îşi ceruse insolvenţa, magistraţii dâmboviţeni respingând miercuri planul de redresare al companiei care a aparţinut la un moment dat Mechel.

COS Târgovişte, aflat de aproape 8 ani în insolvenţă, a fost singurul producător de oţel-beton cu ciclu complet din România. Compania s-a aflat în portofoliul grupului rus Mechel şi era în ultima perioadă controlată de către offshore-ul cipriot Mazur Investments Ltd., cu peste 86% din acţiuni.   Administrator special al combinatului este rusul Oleg Shvedakov. Cel mai mare creditor al combinatului, care a şi propus modificarea planului de reorganizare, este offshore-ul cu acţionariat necunoscut Alphard Financial Corp. din Insulele Virgine Britanice, ce deţine creanţe totale de aproape 254 milioane lei asupra COS Târgovişte.

Aproape toţi salariaţii COS Târgovişte au fost concediaţi, ca urmare a opririi producţiei, fiind păstraţi doar cei necesari continuării procedurii de insolvenţă, ţinerii în funcţiune a reţelelor de utilităţi şi conservării echipamentelor. În vara acestui an a fost pronunțat falimentul combinatului.

Naționalizarea combinatului, un șir de vorbe goale

Statul a renunţat la „naţionalizarea” combinatului La finalul lunii noiembrie 2020, ministrul de atunci al Economiei, Virgil Popescu, anunţa că activele funcţionale ale COS Târgovişte vor fi preluate de stat în contul datoriilor la ANAF, de către o societate comercială nou înfiinţată în subordinea Ministerului Economiei, care va prelua inclusiv salariaţii combinatului.   “… Ordonanţa 60, care a fost publicată în Monitorul Oficial (…) va fi aplicată la COS Târgovişte, activul funcţional industrial, ca un tot, va fi preluat în contul datoriilor pe care le are la ANAF. Aştept în cursul săptămânii viitoare, ziua de 2 decembrie, colega mea secretar de stat Nicolescu împreună cu cei de la Politici Industriale se vor întâlni cu lichidatorul judiciar, cu administratorul special, la Târgovişte s-au făcut paşi deja în avans (…), s-au făcut analize şi vă spun că în foarte scurt timp planul de reorganizare va fi modificat în aşa fel încât să poată activul funcţional industrial să poată fi preluat”, a spus ministrul Economiei.   Noua societate urma să se înfiinţeze şi să funcţioneze în subordinea Ministerului Economiei şi să preia şi salariaţii de la COS Târgovişte.   “Se va înfiinţa o nouă companie, curată, fără nicio datorie, aici, la Târgovişte, cu acel activ funcţional industrial. Ceea ce e foarte important de ştiut e că în definiţia activului funcţional industrial intră inclusiv transfer de afaceri, ceea ce înseamnă şi dumneavoastră salariaţi, deci nu vorbim că nu veţi fi salariaţi în această nouă societate cu acest activ funcţional industrial şi îl vom repune în circuitul economic într-o nouă companie fără datorii deţinută de Ministerul Economiei”, declara atunci ministrul Virgil Popescu.

Acesta spunea că la COS Târgovişte se va fabrica oţel beton necesar în construcţii. Pe întreaga durată a anului 2020, COS Târgovişte a avut sistată activitatea de producţie. În anii anteriori au fost demolate mai multe hale din cadrul combinatului.   În luna februarie 2013, pentru Mechel Târgovişte a fost admisă cererea de reorganizare şi s-a deschis procedura generală a insolvenţei. Asta după ce, tot în luna februarie 2013, a fost făcută publică informaţia că Mechel şi-a vândut toate activele deţinute în România, pentru aproximativ 70 de dolari (230 de lei), companiei Nikarom SRL.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share