Site logo
2 martie 2023

Ministrul elen al Transporturilor și-a dat demisia. Kostas Karamanlis, vărul fostului premier grec Konstantinos Karamanlis, s-a retras din funcție miercuri, după accidentul fatal de tren de la Tempi.

Potrivit agenției de presă ANA, în declarația sa, Karamanlis a spus că simte că este de datoria lui să renunțe și este „un gest minim de respect pentru memoria oamenilor care au pierit atât de nedrept și să-și asume responsabilitatea pentru erorile de lungă durată ale statului grec și ale sistemului politic.”

„Este un fapt că am moștenit calea ferată grecească (de la guvernul anterior) într-o stare incompatibilă cu Standardele secolului XXI”, a adăugat el și a continuat să spună că „în acești 3,5 ani, am depus toate eforturile pentru a îmbunătăți această realitate. Din păcate, aceste eforturi nu au fost suficiente pentru a preveni un astfel de accident, iar acest lucru este foarte greu pentru noi toți, și pentru mine personal.”

Ministrul elen al Transporturilor și-a dat demisia după decesul a zeci de persoane

Cel puțin 32 de persoane au murit și alte zeci au fost rănite după ce două trenuri s-au ciocnit în noaptea de marți spre miercuri în nordul Greciei. Un accident feroviar în Grecia cu urmări tragice.

Posibilă eroare umană

Club Feroviar a informat miercuri că un tren care transporta în jur de 350 de pasageri a lovit un tren de marfă care circula în direcția opusă, lângă orașul Larissa. Salvatorii au lucrat toată noaptea pentru a găsi supraviețuitori, au spus pompierii. Nu se cunoaște cauza accidentului. Trenul de pasageri se deplasa de la Atena către Salonic când s-a lovit frontal de celălalt tren, ceea ce a dus la un incendiu în cel puțin unul dintre vagoane.

Potrivit ultimelor informații, eroarea umană ar fi cauza accidentului feroviar, afirmă Realitatea.net. Premierul elen, Kryakos Mitsotakis, a declarat miercuri seară că „totul arată că s-a datorat, din păcate, în principal, unei erori umane tragice”, relatează BBC. Și sindicaliștii feroviari au anunțat anterior că accidentul ar fi fost din cauza unei erori umane. Concluzia inițială a investigațiilor începute în urma accidentului este că s-ar fi întâmplat din cauza unei erori umane, spune șeful sindicatului de la Organizația Elenă a Căilor Ferate (OSE) din Grecia, Nikos Tsikalakis, care precizează însă că „este nevoie de mai mult de un factor pentru ca un astfel de incident să se întâmple”. El s-a referit și la deficitul de lucrători feroviari, în loc de peste 2.000 de angajați fiind în prezent doar 750, relatează BBC.

Cauzele accidentului sunt necunoscute în acest stadiu, dar Societatea Elenă de Transport Călători OSE acuză defecțiuni în sistemul feroviar, printre care și lipsa sistemelor electronice de control, care ar fi împiedicat coliziunea tragică din noaptea de marți.

După stația făcută la gara din Larisa, cele două trenuri circulau pe aceeași linie timp de aproximativ 12 minute, potrivit unor declarații făcute de cadre ale OSE. Iar primele două vagoane zdrobite au deraiat și astfel a izbucnit un incendiu, relatează RRA.

„Este un accident inimaginabil”, a declarat pentru AFP preşedintele sindicatului mecanicilor de tren OSE, Kostas Genidounias, care se afla la locul accidentului, citat de RRA.

„Două trenuri s-au aflat pe aceeaşi cale ferată şi au intrat în coliziune frontală (…) Niciun sistem de securitate, telecomandă şi semnale de circulaţie nu funcţionează. Acest oribil accident ar fi fost evitat dacă sistemele de securitate funcţionau”, a mai spus el, potrivit RRA.

Și-au furat singuri căciula

Ca o ironie tragică, premierul grec inaugurase recent Centrul de Telemanagement și Semnalizare Electronică al rețelei feroviare din Grecia de Nord.

El a mai declarat pentru mass-media elenă că nimic nu funcționează, nici indicatoare, nici semnale luminoase, nici controlul circulației feroviare.

„Totul se face manual. Dacă ele ar fi funcționat, conducătorii noștri ar fi văzut semnalele roșii și trenurile s-ar fi oprit dinainte la distanță. Am semnalat în nenumărate rânduri această problemă.

Acesta nu a fost un moment nefericit, ci un asasinat”, a ținut să sublinieze Kosta Genidounias.

Grecia a reclamat starea infrastructurii la CJUE înainte de accidentul devastator

Grecia s-a adresat Curții de Justiție a UE cu două săptămâni înainte de accidentul devastator. Atena a transmis acțiunea după ce Bruxelles a deschis o procedură de infringement ca urmare a faptului că nu fusese semnat și publicat acordul contractual cu administratorul elen al infrastructurii feroviare, OSE, se arăta în comunicarea făcută de Comisia Europeană.

„Comisia a deschis o procedură de încălcare a dreptului comunitar împotriva Greciei în decembrie 2020 și a trimis un aviz motivat în decembrie 2021. Deoarece Grecia încalcă în continuare Directiva, Comisia a decis acum să trimită cazul Curții de Justiție a Uniunii Europene”, a transmis Bruxelles-ul la sesizarea făcută de Grecia.

Calea ferată a Greciei a fost mult timp considerată una din cele mai proaste din Europa, fiind în topul negru al deceselor pe kilometru în ultimul deceniu, conform datelor de la agenția feroviară a UE, mai scrie The Independent. Grecia a fost, de asemenea, pe locul doi după Estonia în ceea ce privește numărul de răniți în accidente feroviare.

Opoziția: Angajații căii ferate transformați în țapi ispășitori

Secretarul opoziției MeRA25, Yanis Varoufakis, într-o postare de miercuri pe rețeaua de socializare despre coliziunea cu trenul din Tempi, a declarat că angajații forțați să lucreze fără resurse adecvate au fost transformați în „țapi ispășitori” pentru accident. „Astăzi este o zi de durere și solidaritate. Asta nu înseamnă că vom sta cu mâinile în sân când se depun eforturi pentru a găsi țapi ispășitori printre muncitorii pe care i-au obligat să lucreze fără instrumentele tehnice și numărul de personal necesar din motive de siguranță„, a spus Varoufakis.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share