Site logo
20 iulie 2022

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu mai vrea ca timișorenii, clujenii sau ieșenii să plătească subvenția la Metrorex și ar dori ca societatea de transport subteran din Capitală să devină ”sănătoasă”. În ceea ce privește datoriile către Alstom Transport, societatea care asigură mentenanța trenurilor de metrou, vicepremierul a lăsat să se înțeleagă că există posibilitatea ca acestea să nu fie achitate nici la rectificarea bugetară de la începutul lunii viitoare.

”Cea mai bună apărare este atacul”. După acest principiu s-a ghidat ministrul Sorin Grindeanu în prima sa luare de poziție publică în legătură cu situația de criză de la metroul bucureștean, unde trenurile în circulație sunt din ce în ce mai puține, din cauza datoriilor de sute de milioane de lei către Alstom Transport.

Proaspăt revenit din concediu în străinătate, ministrul a fost întrebat, în cadrul unei conferințe de presă susținute la Timișoara (orașul său de baștină), cum va rezolva criza de la Metrorex. ”E treaba conducerii și a Consiliului de Administrație să pună pe picioare această companie (conducerea Metrorex este numită de PNL – n.red.). Acest plan trebuie să ducă la o societate sănătoasă. Știu că în toată lumea societățile de transport public nu au o situație financiară foarte solidă, dar nici așa”, a spus Grindeanu.

CITEȘTE și Criză majoră la metrou în București. Revenit din concediu, Grindeanu se duce la Timișoara

Subvenția la Metrorex nu trebuie plătită de toți românii, spune Grindeanu

Ministrul a revenit și la o temă mai veche, și anume faptul că Metrorex este subvenționată din bugetul național, chit că asigură transportul public în Capitală. ”Nu mi se pare normal ca din banii tuturor românilor să se subvenționeze non-stop o societate de transport din București, chiar dacă Bucureștiul contribuie cu cea mai mare sumă la bugetul de stat. Și Bucureștiul, și zona Ilfov. De ce ar fi de acord un timișorean să subvenționeze o societatea de transport din București? Sau un clujean, sau un ieșean? Lucrurile acestea trebuie să se termine odată. Statul trebuie să vină non-stop și să subvenționeze această societate. Mă aștept ca viitorul director general, cu tot Consiliulul de Administrație, să-și asume ce am spus eu”, a spus ministrul.

El a precizat că, până la sfârșitul anului, membrii Consiliilor de Administrație și directorii generali de la societățile și companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, deci inclusiv la Metrorex, vor fi selectați pe Ordonanța 109/2011 privind guvernanța corporativă.

Ministrul lasă să se înțeleagă că Alstom Transport nu și-ar putea primi banii nici în august

”De fiecare dată, managementul care e acolo (la Metrorex – n.red.) nu iese din această zonă de a fi subvenționat nonstop. Lucrurile acestea trebuie să se termine odată”, a mai spus vicepremierul.

El a lăsat să se înțeleagă că nu este sigur dacă la rectificarea bugetară prevăzută pentru începutul lunii viitoare  va fi plătită datoria către furnizorul de mentenanță a trenurilor Metrorex, societatea Alstom Transport: ”Cererea celor de la Metrorex este să vină la rectificare Guvernul României cu câteva sute de milioane de lei să le livrăm. Vom analiza dacă putem să facem asta”.

Ministrul Transporturilor a spus că este la curent cu situația societății de transport subteran din Capitală: ”Știu problemele financiare pe care le are Metrorex, fie în relația cu anumiți parteneri, precum cel care asigură mentenanța trenurilor Alstom Transport – n.red.), fie problemele care țin de angajări, de salarii și așa mai departe”.

Tot mai puține garnituri în circulație, din cauza datoriilor la mentenanță

Din cauza datoriilor către Alstom Transport, aceasta din urmă a redus ritmul de mentenanță la trenuri, drept pentru care în ultimele săptămâni sunt tot mai puține garnituri în circulație. S-a ajuns la situația în care circulă trei, maximum patru garnituri pe oră.

Avertismentul privind ”încetinirea” activității de mentenanță a trenurilor la metroul bucureștean a venit pe 26 iunie de la preşedintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

„Metrorex ne datorează peste 33 de milioane de euro. Această sumă corespunde unui an de plăţi restante. Între timp, am suportat toate costurile: ne-am plătit furnizorii la zi, am plătit salariile angajaţilor la zi. Din suma totală datorată, de peste 160 de milioane de lei, echivalentul a 33 de milioane de euro, peste 140 de milioane de lei provin din contractul anterior, pentru servicii prestate în cursul anului 2021, iar 20 de milioane de lei pentru facturi restante în contractul început la 1 ianuarie 2022. Câte companii îşi permit să continue să lucreze fără să fie plătite timp de un an?”, spunea el.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share