Club Feroviar vă prezintă proiectele privind modernizarea căii ferate la stadiul actual, așa cum au fost ele expuse, în cadrul evenimentului Zilele Feroviare 2022, de Monica Mihăileanu, director general adjunct al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. În total, la nivelul lunii martie 2022, gestionarul infrastructurii feroviare derulează nu mai puțin de 56 de proiecte, în valoare totală de aproape 31 miliarde de lei. Jumătate din această sumă este aferentă lucrărilor propriu-zise aflate în stadiul de execuție.
În afară de continuarea investițiilor pe tronsoanele feroviare pe care au fost deja începute lucrări, CNCF CFR SA pregătește noi studii de fezabilitate, proiecte tehnice și achiziții de lucrări.
Acestea vizează în primul rând modernizarea sau reabilitarea liniilor de cale ferată din zonele de est, centru-nord-est, centru-vest și sudul țării. De asemenea, se are în vedere promovarea proiectelor de tip QuickWins (intervenții punctuale, care nu necesită lucrări propriu-zise de modernizare, deci au un cost mult mai scăzut) de eliminare a restricțiilor de viteză pe o lungime de 2.163 km de cale ferată desfășurată.
Printre proiectele CFR SA se află și modernizarea de stații de cale ferată, poduri, podețe și tuneluri, treceri la nivel cu calea ferată, dar și modernizarea Complexului Feroviar București, a Gării de Nord din Capitală și a zonei Portului Constanța. Nu în ultimul rând, ambiția gestionarului de infrastructură este implementarea sistemului de automatizare de tip ERTMS în rețeaua centrală până în anul 2030.
Contracte de peste 30 miliarde de lei pentru modernizarea căii ferate
Gradul de absorbție realizat în perioada 2017-2021 pentru utilizarea fondurilor externe nerambursabile aferente POIM 2014-2020 este de 120,07%, a mai precizat Monica Mihăileanu.
Dar să vedem valoarea contractelor de lucrări și studii de fezabilitate la nivelul lunii martie 2022. În total, sunt 56 de proiecte, cu o valoare totală de 30.895,34 milioane de lei. Dintre acestea, nouă contracte, care însumat reprezintă 15.442,82 milioane de lei, sunt lucrări aflate în execuție la momentul actual.
Alte trei contracte, în valoare estimată de 14.985,06 milioane de lei, sunt în momentul de față în diverse stadii de proceduri de achiziție a lucrărilor de modernizare. Diferența este reprezentată de contractele de studii de fezabilitate aflate în derulare sau în procedură de achiziție, după cum se poate observa din tabelul alăturat.
Proiecte cu finanțare europeană aflate în derulare și în faza de achiziție
În momentul de față, se află în implementare proiecte cu finanțare europeană cu o valoare eligibilă de 3,62 miliarde de euro.
Succint, este vorba de continuarea investițiilor pe tronsoanele feroviare aflate pe Coridorul Rin-Dunăre, la care au început deja lucrările:
- km 614-Gurasada-Simeria – 141 km
- Simeria-Coşlariu – 75 km (lucrări de semnalizare)
- Coşlariu-Sighişoara – 91 km (lucrări de semnalizare)
- Sighişoara-Brașov – 112 km
- București-Giurgiu Lotul 1 – 12,2 km.
Apoi, avem proiecte cu finanțare europeană în diferite etape de achiziție/contractare în valoare eligibilă totală de 3,25 miliarde de euro, grupate în două categorii:
- Elaborare studii de fezabilitate/proiect tehnic sau ambele:
- SF+PT Pojorâta-Suceava – 85 km
- SF+PT Coșlariu-Cluj Napoca – 106 km
- SF Complex Feroviar București – 605 km.
- Proiectare și execuție lucrări:
- Proiectare și execuție lucrări Caransebeș-Timișoara-Arad – 162,19 km
- Proiectare și execuție lucrări Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor-Frontieră – 166,42 km
- Lucrări în stațiile Fetești și Ciulnița.
Proiecte în pregătire, cu finanțare prin PNRR
De asemenea, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA are în pregătire proiecte cu finanțare europeană, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, în valoare eligibilă de 3,48 miliarde de euro.
Diferența până la 4,17 miliarde de euro, cât este valoarea totală a respectivelor proiecte, va fi asigurată de la bugetul statului și/sau din împrumuturi de la instituții bancare internaționale. Proiectele vizează modernizări, electrificări și reînnori ale unor tronsoane de cale ferată din România, așa cum se poate observa în tabelul alăturat.
Modernizarea căii ferate cu bani din POT
Alte proiecte, care vizează o lungime de cale ferată de 1.676 km, vor fi introduse la finanțare prin Programul Operațional Transport. Valoarea propusă la finanțare este de 6,17 miliarde de euro, din valoarea totală însumată, de 8,97 miliarde de euro.
Și în acest caz, statul român va trebui să cofinanțeze diferența dintre valoarea eligibilă și valoarea totală a proiectelor.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail