Site logo
14 aprilie 2020
sunt trenuri aglomerate la CFR Călători CFR Călători vrea să cumpere automotoare sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumbsunt trenuri aglomerate la CFR Călători CFR Călători vrea să cumpere automotoare sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb

Sindicatele feroviare au trimis o a doua scrisoare Guvernului Ludovic Orban în care cer adoptarea unor măsuri ferme de susținere a sectorului feroviar. Sindicaliștii dezvăluie și motivul pentru care CFR SA nu are un buget aprobat, cu toate consecințele negative aferente.

Doru Cireașă

sunt trenuri aglomerate la CFR Călători CFR Călători vrea să cumpere automotoare sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb
Grigore Mare dezvăluie motivul pentru care bugetul CFR SA nu a fost aprobat

Sindicaliștii grupați în Federația Națională Feroviară Mișcare, Comercial, Vagoane (FNFMCV) avertizează Guvernul că „ordonanțele militare succesive ce au condus la restricționarea libertătii de mișcare a cetățenilor, produce consecințe majore în plan financiar întregului sector feroviar românesc”.

Scrisoarea a fost înaintată zilele trecute Guvernului cu ajutorul BNS, bloc sindical ce are ca membru FNFMCV.

„Pentru evitarea intrării in colaps financiar a companiilor feroviare, componentă a infrastructurii critice a României, este necesară adoptarea neîntârziată de măsuri active de susținere financiară a acestora”, spun acestea.

Sindicaliști atrag atenția că societățile de cale ferată „au luat decizii radicale de suprimare a cheltuielilor, în special a celor de natură salarială, cu impact major asupra veniturilor salariaților”, dar că sunt necesare măsuri de susținere din partea Guvernului, fără de care ”aceste companii vor intra în incapacitate de a menține funcționalitatea sistemului de transport feroviar”.

Care este situația pe calea ferată?

Sindicatele menționate subliniază lipsa bugetului la CFR SA, cu consecințele de rigoare. CFR SA este „în situația de a avea bugetul de venituri și cheltuieli neaprobat. Acest fapt atrage, pe cale de consecință, imposibilitatea încheierii actului adițional la Contractul de Activitate al companiei și implicit efectuarea deschiderilor financiare pentru reparații curente și întreținere, din care se suportă o parte importantă a salariilor personalului din ramurile de întreținere. Pe de altă parte, scăderea dramatică a traficului pe calea ferată, generată în special de restrângerea libertății de mișcare și a închiderii unor activități, decizie pe care nu o contestăm, conduce în mod evident la afectarea semnificativă a veniturilor tuturor companiilor feroviare, care în acest moment nu își mai pot susține activitatea nici măcar în limita de avarie, intrarea acestora în incapacitate de plată fiind o chestiune de zile”, spun ele.

Motivul pentru care Finanțele nu au aprobat bugetul CFR SA

Dar ce se întâmplă cu bugetul CFR SA? Sunt două cauze pentru care compania nu are buget. Prima dată este vorba de o micșorare a transferului către compania de cale ferată, a doua cauză este ceea ce sindicatele numesc o „eroare”.

Este vorba de „eroare produsă la redactarea art.48 a Legii Bugetului, coroborată cu suprimarea a cca. 286 milioane de lei din transferul bugetar destinat întreținerii infrastructurii, este în acest moment în situația de a avea bugetul de venituri și cheltuieli neaprobat. Acest fapt atrage, pe cale de consecință, imposibilitatea încheierii actului adițional la Contractul de Activitate al companiei și implicit efectuarea deschiderilor financiare pentru reparații curente și întreținere, din care se suportă o parte importantă a salariilor personalului din ramurile de întreținere”, afirmă semnatarii scrisorii.

Grigore Mare, șeful sindicatului FNFMCV explică pentru Club Feroviar: „s-a pus condiția ca acolo unde salariile au crescut, pierderile să nu fie mai mari decât cele de anul trecut pentru aprobarea bugetului”. Aceasta este situația în care se găsește CFR SA. Dacă anul trecut compania a înregistrat pierderi de 154,75 milioane de lei, pentru acest an proiectul de buget prevedea pierderi de 80 milioane euro, deci aproximativ 350 milioane lei.

Prevederea menționată, alături de alte similare menite să stimuleze disciplina bugetară, a fost introdusă în premieră în bugetul acestui an.

Ce cer sindicatele

Acestea fac câteva propuneri Guvernului, mai concrete decât cele trimise în urmă cu câteva săptămâni.Propunerile seamnă destul de mult cu cererile patronatelor, formulate în cursul întâlniirlor cu membrii Guvernului.

 reducerea taxei de utilizare a infrastructurii feroviare plătită de operatorii feroviari Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA cu valoarea pierderilor înregistrate de aceștia pe o perioada de minimum trei luni de la decretarea stării de urgență;

 alocarea de la bugetul de stat către Compania Naționala de Căi Ferate CFR SA a sumelor reprezentând valoarea taxei de utilizare a infrastructurii feroviare neîncasata de la operatorii feroviari prin măsura de mai sus;

 reîntregirea transferului bugetar tăiat fără nicio logică la adoptarea bugetului cu valoarea de 286 milioane de lei;

 modificarea art.48 din Legea Bugetului nr.5 astfel încât bugetul CFR SA să îndeplinească toate condițiile de aprobare;

 deblocarea sumelor reţinute în proporţie de 10%, conform prevederilor art.21 din Legea finanţelor publice nr.500/2002 către SNTFC CFR Călători S.A. și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA;

 majorarea compensației bugetare către SNTFC CFR Călători SA cu suma de 318 milioane lei pentru acoperirea pierderilor de 349 milioane lei conform bugetului apropat prin HG nr.213/18.03.2020.

 

Citește aici despre prima scrisoare trimisă de sindicatele feroviare premierului Ludovic Orban.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share