Site logo
Nouă dispută Alstom – CRRC. Va fi ratată și licitația de trenuri intercity, după cea pentru regionale?
23 decembrie 2021

O nouă contestație a fost depusă miercuri la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) privind licitația de trenuri electrice inter-regionale, după ce cea de trenuri regionale a rămas anulată. Acum chinezii acuză Alstom că propun trenuri regionale pe post de trenuri inter-city, Alstom, cel mai mare producător european, spune că nu discută cu unii care nu au vândut niciun tren în Europa.

Pe scurt, CRRC – Astra, într-o a doua contestație depusă la CNSC după ce în prima au cerut primirea lor în licitație, afirmă că Alstom ar fi propus trenuri neconforme cu ceea ce se cerea în documentația de licitație. Ei au cerut anterior ARF acces la oferta concurenței, însă li s-a refuzat acest lucru. Acum, CNSC le-a dat posibilitatea de a consulta oferta competitorilor și ar fi descoperit nenumărate neconcordanțe în oferta Alstom, susțin ei. Care sunt acestea?

Standarde privind instalațiile de climatizare ar demonstra că Alstom ar fi propus trenuri regionale, de confort scăzut, pe post de trenuri inter-regionale. Cum argumentează?

În concret, prin Solicitarea nr. 14, aferentă Solicitării de clarificări (…) ARF a observat că Alstom a specificat, în oferta sa, că standardul EN 13129:2017 „nu se aplică”. În consecință, ARF a solicitat Alstom să precizeze motivele pentru care încalcă cerințele documentației de atribuire. Prin Răspunsul nr. 163/28.06.2021 la Solicitarea de clarificări cu nr. 22/225/22.06.2021, Alstom precizează că „norma se aplică atunci când durata medie a călătoriei pasagerilor este mai mică de 1 oră, iar performanța HVAC trebuie evaluate numărând, atât pasagerii în picioare, cât și pasagerii pe scaune (conform cerințelor normei).” Totodată, Alstom încearcă să convingă ARF că poate ignora standardul EN13129:2017, arătând că oferta sa se raportează la un cu totul alt standard, EN14750. Drept urmare, este realmente necontestat că oferta Alstom nu respectă standardul cerut prin documentația de atribuire, respectiv SR EN 13129:2017”, susține CRRC – Astra.

„Standardul SR EN 13129:2017 se aplică pentru trenurile Interregio, de lung parcurs. Acesta presupune parametri tehnici specifici privind circulația aerului în compartimentul de călători și, respectiv, privind instalația de climatizare, pentru a asigura confortul termic al călătorilor pe durată mai îndelungată, specifică trenurilor de lung parcurs. Standardul SR EN 14750:2017 se găsește la antipod. Acesta se referă la funcționarea aerului condiționat pentru trenuri urbane, de scurt parcurs.În consecință, Alstom participă la o licitație pentru trenuri de lung parcurs, oferind instalație declimatizare specifică trenurilor pentru distanțe scurte. Standardul SR EN 13129:2017, obligatoriu prin documentația de atribuire, este neîndeplinit”, mai adaugă CRRC – Astra.

Consecințele ar fi o temperatură mai scăzută iarna în interiorul vagoanelor și una mai crescută vara, afirmă reprezentanții CRRC într-o contestație văzută de Club Feroviar.

În plus, ei susțin că punctajul obținut de trenuri pe diferite aspecte de confort este sub cel cerut de autoritatea contractantă. Astfel, natura de tren regional, iar nu inter-regional (de lung parcurs) a trenului ofertat de Alstom a determinat apariția de multiple și grave încălcări ale Caietului de sarcini, afirmă CRRC. În orice caz, nu există niciun tren de lung parcurs în gama Coradia, pe care Alstom își fundamentează oferta. Trenurile similare la care face referire Alstom sunt trenuri de tip Regio, susține CRRC – Astra.

Alstom: Platforma Stream corespunde atât trenurilor regio, cât și celor inter-regio

Întrebați asupra contestației depuse de CRRC-Astra, oficiali ai Alstom Transport România au comentat: nu putem să luăm în serios comentariile unei companii care nu a făcut niciodată un tren pentru Europa. Coradia Stream este o platformă de trenuri ce răspunde nevoilor atât de trafic regional, cât și interregional. Ca dovadă, astfel de trenuri au fost vândute în Olanda pentru Intercity, în Italia și, și…”, spune Gabriel Stanciu director general Alstom Transport România.

În ceea ce privește afirmațiile privind utilizarea standardelor greșite, altele decât cele cerute de autoritatea contractantă, el afirmă că documentația de atribuie lasă ofertanților alegerea de a înlocui un standard cu altul echivalent.

„O firmă din China ce nu a produs niciodată trenuri pentru Europa atacă oferta celui mai mare furnizor de trenuri din Europa”, conchide el.

Soluția propusă de Alstom se numește Smart Coradia pentru faptul că poate fi folosită atât pentru trenuri regionale, cât și pentru trenuri inter-regionale. Căile Ferate Olandeze, anume NS, au cumpărat 99 de trenuri Alstom Coradia Strean pentru a fi operate ca trenuri intercity în Olanda și transfrontalier în Belgia. Există două configurații vândute în Olanda,  una de 256 locuri, alta de 417 locuri, conform unei prezentări Alstom din primăvara acestui an.

Disputa CRRC-Alstom urmează să se judece la CNSC împreună cu cea privind excluderea asocierii româno-chineze din procedură, în urma unei Ordonanțe a Guvernului ce invocă  faptul că România nu are cu China un acord reciproc privind achizițiile publice.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share