Site logo
Nouă licitație pentru trenuri electrice cu hidrogen
2 decembrie 2024
trenuri cu hidrogentrenuri cu hidrogen

ARF a relansat luni licitația pentru achiziția a 12 trenuri electrice cu hidrogen.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat luni în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) anuntul de participare numărul CN 1075859 privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, precum și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare, necesare funcționării respectivelor automotoare pentru o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea extinderii la 30 de ani.
„Reamintim că licitația a fost anulată succesiv de trei ori, din cauza lipsei ofertelor, în cazul a două proceduri, dar și a depunerii unei oferte neconforme, în cazul celei de a treia. Proiectul de achiziție, derulat în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), reprezintă un pas esențial către adoptarea tehnologiilor verzi și îmbunătățirea mobilității sustenabile în România”, scrie ARF într-o postare publică.

Oferte până la 15 ianuarie

Valoarea totală estimată a contractului este între 1,59 miliarde lei și 2,46 miliarde lei (fără TVA), iar durata acestuia este de 225 de luni.
Evaluarea ofertelor se va face pe baza celui mai bun raport calitate-preţ, factorii de evaluare fiind divizați, după cum urmează:
  • 70% – componenta financiară;
  • 8% – plusvaloarea (capacitate mai mare de transport);
  • 12% – program de livrare;
  • 10% – disponibilitatea RE-H în perioada de garanție și în perioada de mentenanță.
Termen limită pentru depunerea ofertelor sau a cererilor de participare este 15 ianuarie 2025, ora 15:00.

Toleranță mai mare față de indisponibilitatea trenurilor

La începutul anului, Ștefan Roșeanu, președinte ARF, făcea declarații extrem de critice la adresa soluției tehnice a trenurilor cu hidrogen.
„Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen. Avem semnale că de data aceasta am lăsat suficient de jos coada, cât să ajungem aproape de ceea ce poate de fapt industria să facă, pentru că ceea ce s-a lăudat industria în 2021 n-are nicio legătură cu realitatea. Şi pentru că este una dintre bornele PNRR, a trebuit să facem compromisuri peste compromisuri. Vă dau un exemplu, cel mai concludent: dacă în toate celelalte licitaţii fiabilitatea pe care noi o cerem este de peste 98%, deci avem punctaj între 98% şi 99,99%, aici a trebuit să scădem cerinţa de fiabilitate la 90% – şi încă primim semnale că s-ar putea ca nici la 90% să nu poată trenurile să fie garantate, pentru că, în realitate, trenuri pe hidrogen, în Occident, au ajuns să stea la gard, deoarece celulele de producţie a energiei electrice nu funcţionau aşa de bine în timpul rece, cum s-a crezut în fazele de prototip”, afirma atunci Ștefan Roşeanu, la un eveniment dedicat infrastructurii de transporturi și logistică.
Actuala disponibilitate a trenurilor solicitată de ARF la trenurile cu hidrogen este 90%, față de 98% disponibilitate minimă cerută în 2020 la prima licitație de trenuri electrice inter-regionale (actualele trenuri Alstom Coradia).
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share