Site logo
Operatorii feroviari nu mai au bani pentru facilitățile de călătorie pe calea ferată
29 noiembrie 2024
facilitățile de călătorie pe calea ferată pantograf rupt în gara Brașov modernizare în gara Brașov modernizarea gării Brașovfacilitățile de călătorie pe calea ferată pantograf rupt în gara Brașov modernizare în gara Brașov modernizarea gării Brașov

Nimic nu e gratis pe lumea asta, până la urmă cineva tot trebuie să plătească. Cei șase operatori feroviari de călători din România care au contracte de servicii publice au rămas fără bani pentru gratuitățile și facilitățile de călătorie pe calea ferată. Cum s-a ajuns la fundul sacului, Autoritatea petru Reformă Feroviară cere bani de la Guvern.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Cei șase operatori – CFR Călători, Transferoviar Călători, Regio Călători, Astra Trans Carpatic, Softrans și Interregional Călători – au obligația de a asigura, în condițiile normale de funcționare a infrastructurii feroviare conectarea localităților din România prin intermediul a 358 de rute. Pentru acest lucru, ei primesc o compensație de la bugetul statului, prin intermediul ARF, pe baza contractelor de servicii publice semnate acum doi ani.



Costurile s-au majorat semnificativ

Numai că de la semnarea contractelor și până acum costurile au luat-o razna, din motive independente de operatori. Astfel, nivelul tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI) a crescut în medie cu 18% comparativ cu nivelul stabilit pentru anul 2023.

De asemenea, costurile salariale au crescut pe fondul intrării în vigoare a Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. În altă ordine de idei, prețul de achiziție a energiei electrice de tracțiune a crescut cu 7,4% în 2024 comparativ cu cel din 2023, iar cel al motorinei a variat de la 7,20 lei/litru la data de 1 ianuarie 2024 la maxime de 7,67 lei/litru în majoritatea lunii iulie 2024, ulterior cu ușoară scădere până la 7,17 lei/litru în prezent. Trebuie menționat și faptul că cheltuielile cu reparațiile materialului rulant feroviar au crescut în anul 2024 cu aproximativ 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023.



S-a ajuns la fundul sacului

”Pentru anul 2024, bugetul rectificat alocat ARF, la Titlul IV , Articolul 40.04 , în sumă de 2.347.603 mii lei, în contextul creșterii cheltuielilor eligibile (…) s-a dovedit insuficient”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Tot aici se precizează faptul că în primele două luni ale anului 2024, operatorii de transport feroviar de călători și CNCF CFR SA au constatat probleme majore în asigurarea resurselor financiare necesare funcționării trenurilor sub contract de serviciu public.

Paradox: tarife mai mari, bani mai puțini

Ultimele două majorări de tarife de călătorie au avut loc la 1 iulie 2022, cu 20%, și la finele anului trecut, pe 10 decembrie, cu 8,8%.

Conform informațiilor financiare depuse de operatorii de transport feroviar de călători la Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în primele trei luni ale anului 2024, încasările din vânzarea de titluri de călătorie sunt cu aproximativ 11% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023, procent relativ  menținut și în lunile următoare din anul 2024. Însă, chiar dacă tarifele au crescut și sistemul feroviar a reușit să atragă mai mulți călători, ponderea veniturilor proprii din total cheltuieli eligibile, pentru întregul sistem de obligații de servicii publice, a fost de aproximativ 28% în primele trei luni, ajungând la 40% la finalul primelor șapte luni din anul 2024.

Se cer bani pentru facilitățile de călătorie pe calea ferată

Veniturile din vânzarea de titluri de călătorie includ și emiterea acestora către cei care au dreptul la facilitățile de călătorie pe calea ferată. Drepturile de compensare a valorii titlului de călătorie variază de la 50% la 100% din valoarea aprobată prin Ordinul de ministru privind tarifele de deservire generală din transportul feroviar public de călători.

Conform raportărilor ARF, deficitul global la nivelul tuturor serviciilor publice de transport feroviar de călători este estimat, la nivelul la nivelul întregului an 2024, la aproximativ 263.453 mii lei (aproape 53 de milioane de euro). Deci nu mai sunt bani pentru călătoriile pensionarilor, elevilor, studenților și altor beneficiari de gratuități sau facilități.

În consecință, prin proiectul de Hotărâre se propune, în vederea asigurării continuității serviciilor publice de transport feroviar de călători, precum și pentru asigurarea creditelor de angajament necesare finanțării proiectelor de investiții în material rulant achiziționate de către ARF, alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a următoarelor sume:

– 167.000 mii lei pentru asigurarea continuității prestării obligației de serviciu public în domeniul transportului feroviar de călători, prin acoperirea costurilor suportate;

– suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2024 cu suma de 258.000 mii lei credite de angajament și 258.000 mii lei credite bugetare din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului în vederea asigurării serviciului universal, pentru toate categoriile de beneficiari de facilități de călătorie pe calea ferată, metrou, rutier și naval.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share