
Ordonanța privind majorarea amenzilor pentru ceferiști și bolnavii dați jos din tren, retrasă
După ce a ieșit un mare scandal, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a decis să retragă proiectul de Ordonanță care prevedea majorarea amenzilor pentru ceferiști și faptul că bolnavii contagioși (inclusiv cei cu gripă!) vor fi dați jos din tren la prima stație. De fapt, mărul discordiei a fost starea medicală a pasagerilor, iar partea cu amenzile a picat ”la pachet”.
”În urma propunerilor primite din partea societății civile, în cadrul procedurii de consultare publică, desfășurată în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a decis retragerea proiectului de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul feroviar din cadrul procedurii menționate”, a anunțat joi Biroul de presă al Ministerului.
Un proiect de tipul ”șaorma cu de toate”
Proiectul respectiv, al cărui titlu figurează încă pe lista de pe site, dar linkul a fost șters, era un fel de ”șaorma cu de toate”.
Practic, erau reglementate mai multe domenii de interes pentru personalul feroviar, dar și pentru gestionarii de linii ferate industriale. ”La pachet” cu acestea era și prevederea potrivit căreia bolnavii contagioși vor putea fi dați jos din tren și de aici a pornit scandalul. Cu alte cuvinte, dacă personalul de tren vedea că îți curge nasul putea să tragă concluzia că ai gripă și să te dea jos la prima stație. Club Feroviar a semnalat încă de săptămâna trecută, când proiectul a fost pus în dezbatere publică, faptul că nu este în regulă acest lucru.
Intervenția lui Traian Preoteasa
Proiectul de act normativ ar fi trecut însă neobservat de presa mainstream și de opinia publică dacă nu ar fi ieșit la rampă directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa. La cinci zile după publicarea pe site-ul MTI a proiectului, pe site-ul operatorului feroviar de stat a fost postat un comunicat prin care CFR Călători ținea să precizeze sus și tare că nu ei sunt de vină pentru că vom fi dați noi jos din tren.
La vremea respectivă, am ignorat comunicatul, căci luat ca atare nu reprezenta o știre de presă. Nu publicația noastră a scris că CFR Călători este de vină pentru ceea ce ne pregătea MTI. Acum însă, în contextul succesiunii ulterioare a evenimentelor, are o relevanță, așa că vom spicui din el: ”NU CFR Călători oprește accesul la transportul cu trenul a persoanelor care, din cauză de boală, pun în pericol sănătatea celorlalți călători. CFR Călători, operatorul național feroviar de călători, NU a avut și NU are calitatea de inițiator de acte normative. (…) Acest proiect de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea actelor normative din domeniul feroviar, ține cont de reglementările europene și este inițiat de către Direcția Transport Feroviar din MTI. După aprobarea Ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea actelor normative din domeniul feroviar, CFR Călători și ceilalți cinci operatori privați feroviari de pasageri vor aplica noile reglementări după intrarea în vigoare a acestora”.
Șeful de tren e cumva cadru medical?
Ulterior, toată opinia publică s-a inflamat și pe bună dreptate. Controlorul de bilete și șeful de tren nu au studii medicale.
În consecință, cum pot decide ei dacă o persoană are o boală contagioasă și trebuie dată jos din tren? Plus că în proiect se prevedea faptul că persoana respectivă va primi banii înapoi pe bilet acolo unde va fi dat jos din tren. Dar dacă în stația respectivă nu există casă de bilete, cine îi dă banii?
Glumițele și eschivele lui Sorin Grindeanu, Marcel Ciolacu și Olguța Vasilescu
Miercuri, profitând de o conferință de presă cu iz electoral susținută de Sorin Grindeanu pe Valea Oltului, alături de premierul Marcel Ciolacu și de primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, jurnaliștii l-au luat la întrebări pe ministrul Transporturilor.
Demnitarul a dat un răspuns ambiguu, dând practic înapoi, așa cum am informat anterior: ”Ştiu că e în dezbatere acest proiect. Nu e hotărâre luată (…). Din ce mi-au spus colegii de la CFR, dar am să-i rog să vină cu cu detalii suplimentare, este o reglementare europeană transpusă în legislaţia de la noi. N-a fost luată încă decizia, dar, vă repet, e vorba de boli contagioase şi este vorba de o transpunere a unor reglementări europene. Pentru norme, pentru toate lucrurile ulterioare, colegii mei vă vor da detalii. Suntem în perioada de dezbatere publică, aşteptăm, fiind dezbatere publică, propuneri constructive, dar mie mi se pare de bun simţ dacă ai o boală contagioasă, repet, să nu poţi să circuli chiar aşa, să împrăştii acea boală”. Apoi, Marcel Ciolacu și Olguța Vasilescu au făcut câteva ”glumițe” pe această temă (pentru că, evident, ei nu merg cu trenul), iar problema părea lămurită. Însă la nici 24 de ore după acest episode ministerul condus de Grindeanu a anunțat că retrage proiectul.
Majorarea amenzilor pentru ceferiști, la loc comanda
Numai că, așa cum am menționat anterior, în proiectul cu pricina mai erau reglementate și alte chestiuni importante din domeniul feroviar, cum ar fi majorarea amenzilor pentru ceferiști, așa cum am scris atunci.
Concret, ministerul propunea majorarea masivă a amenzilor, cea mai mică urmând să fie cât salariul minim brut pe economie – adică 3.700 de lei, dar și introducerea unui sistem similar cu cel rutier bazat pe puncte–amendă. Ei bine, și această propunere a fost trecută, cel puțin pentru moment, la categoria ”discutate și uitate”, vorba fostului premier Mihai Tudose, pentru că proiectul de Ordonanță a fost retras din consultare publică în ansamblul său. Așa că deocamdată amenzile ce le vor putea fi aplicate mecanicilor de locomotivă pentru circulația cu instalația Indusi izolată, de exemplu, vor rămâne aceleași.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail