Site logo
Pandemia prelungește revizia la trenurile Bombardier de la Metrorex. Nu sunt piese de schimb
28 iulie 2020
revizia la trenurile Bombardier acord Alstom-Metrorex

Pandemia de coronavirus a determinat autoritățile să prelungească revizia la trenurile Bombardier de la Metrorex care au ajuns la două milioane de kilometri parcurși în subteranele Bucureștiului. Este vorba de primele garnituri de acest fel, care au fost puse în funcțiune acum 18 ani.

Adrian Bărbulescu

revizia la trenurile Bombardier acord Alstom-Metrorex

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică un proiect de Ordin al ministrului prin care se dă o derogare de la Normele pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate a ramelor electrice de metrou tip BM.

Lucrările efectuate în cadrul reviziilor și reparațiilor planificate trebuie să asigure vehiculelor feroviare de transport public cu metroul potențialul tehnic necesar desfășurării serviciului de transport în condiții de siguranță a circulației, confort și securitate a călătorilor, între două revizii sau reparații planificate consecutive și pe toată durata de funcționare a acestora, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Revizia la trenurile Bombardier, ”sabotată” de Covid-19

În cadrul contractului privind mentenanța încheiat de Metrorex cu Alstom Transport, aceasta din urmă are obligația de a aproviziona piesele de schimb necesare pentru efectuarea activităţilor prevăzute în planurile de mentenanță. În cazul pieselor de schimb care reprezintă componente critice de siguranță, termenele de livrare de la subfurnizorii producători sau reprezentanții acestora sunt foarte mari, de aproximativ 10 luni de zile, ceea ce conduce la imposibilitatea desfășurării procesului de mentenanță în totalitate, conform Normativului feroviar.

”Un factor cu potențial agravant este reprezentat de faptul că unii subfurnizori  de  piese  de  schimb  întâmpină  dificultăți  la  livrare  rezultate  din  închiderea unor capacități de producție pentru a limita riscul de răspândire a coronavirusului SARS-Cov2, precum și evoluția crizei globale de sănătate care, prin măsurile de prevenire suplimentare, poate continua să perturbe activitatea acestora, în cazul în care unitățile de producție sunt localizate în zonele afectate de COVID-19”, se precizează în document.

Câteva garnituri au depășit două milioane de kilometri parcurși

În cadrul Normativului feroviar de la care se solicită derogare se prevede că reviziile ramelor electrice de metrou fabricate de Bombardier Transportation (la norma de kilometri parcurși de un milion de km) se vor face la un interval maxim de 1.050.000 km (+5% din intervalul definit).

Primele trenuri Bombardier, puse în exploatare în 2002, s-au apropiat sau chiar au depășit numărul de kilometri parcurși de intervalul maxim pentru cea de-a doua revizie la 1.000.000 km.  Astfel, primele două trenuri au fost scadente la această revizie în mai 2020, celelalte garnituri urmând la intervale foarte mici de timp.

Noi norme pentru revizia la trenurile Bombardier

Ministerul Transporturilor a constatat faptul că până la finele anului în curs nu există condițiile efectuării reviziilor la 1.000.000 km, din cauza imposibilității aprovizionării componentelor critice de schimb. Furnizorii feroviari specifici nu există pe piața românească, iar pentru cei din alte state membre UE este condiționată furnizarea acestora de obținerea unor agremente tehnice de utilizare, acest proces fiind de lungă durată. Efectuarea unei revizii la 1.000.000 km durează aproximativ o lună de zile.

În consecință, ministerul propune acordarea unei derogări de la normele pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate a ramelor electrice de metrou. Astfel, se propune majorarea parcursului limită la care trebuie finalizată revizia la 1.000.000 km, de la valoarea existentă de 1.000.000 km +5%, adică 1.050.000 km, la valoarea 1.000.000 km +15%, adică 1.150.000 km. Aceasta se aplică numai pentru a doua revizie la un milion de kilometri. Derogarea va fi aplicabilă doar ramelor a căror scadenţă la acest tip de revizie este până la 31 decembrie 2020.

Nu se face rabat de la siguranța circulației

Pentru a nu se face rabat de la siguranța circulației, la parcul de trenuri Bombardier se va aplica un proces tehnologic de revizie adaptat situației create, stabilit și aprobat de conducerea S.C. Metrorex S.A. împreună cu operatorul economic furnizor de mentenanță – Alstom Transport.

La datele scadente celei de-a doua revizii la 1.000.000 km, se va face o revizie tehnică intermediară la 1.000.000 km pe baza unei specificații tehnice avizate de Autoritatea Feroviară Română – AFER. În cadrul acestei revizii tehnice intermediare, toate procesele subsecvente reviziei la 1.000.000 kilometri (la 500.000 km, 400.000 km, 200.000 km, 125.000 km, 100.000 km, 50.000 km, 25.000 km, 20.000 km, 4.000 km) se execută integral, conform procesului tehnologic al fiecărei operații. Ansamblurile la care piesele de schimb au durate mari de livrare vor fi revizuite complet ulterior, dar, obligatoriu, înainte de atingerea distanței parcurse de 1.000.000 km +15%.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share