Site logo
25 decembrie 2021

Cu câteva zile înainte de Crăciun, Parlamentul României a decis ce se va întâmpla cu fosta cale ferată Deva-Brad, inaugurată pe 12 decembrie 1987.

Terasamentul şi construcţiile fostei căi ferate vor ajunge în administrarea municipiului Brad şi a comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, aflate pe traseul acesteia, informează Ziarul Hunedoreanului.

Parlamentul României a adoptat, pe 21 decembrie, legea privind transmiterea terenurilor, cu o suprafaţă totală de peste 833.000 de metri pătraţi, din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, în domeniul public al municipiului Brad şi al comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, în administrarea consiliilor locale Brad, Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa.

Bunurile vor fi preluate de administraţiile locale în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a legii. Autorităţile locale au solicitat preluarea în administrare a fostului traseu feroviar de la statul român, pentru a-l transforma într-o pistă de biciclete, construită cu fonduri europene. ”Primăriile Brad, Şoimuş, Lucoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, de pe ruta liniei feroviare abandonate, sunt pregătite să iniţieze un proiect de anvergură, de interes regional, pentru dezvoltarea unui traseu turistic ecologic, inclusiv cu resurse financiare din fonduri europene”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Lucrările la tronsonul de cale ferată Deva-Brad, finalizate în 1987

Lucrările la calea ferată Deva-Brad au început la sfârşitul anilor ’30, iar jumătate de secol mai târziu, la 12 decembrie 1987, tronsonul feroviar a fost inaugurat de fostul dictator comunist Nicolae Ceauşescu, aflat în primul tren care a circulat vreodată pe întregul traseu de 36 km, pornind de la Brad spre Deva.

Un deceniu mai târziu, în primăvara anului 1997, o alunecare de teren în apropierea viaductului Peştera i-a pecetluit soarta. În anii următori, cea mai mare parte a căii ferate a fost dezafectată, cu excepţia unui sector de 7-8 kilometri, între Deva şi Chişcădaga, pe care circulă uneori trenurile de marfă. Pe restul traseului spre Brad, călătorii care se plimbă pe vechiul terasament pot vedea rămăşiţele vechilor viaducte, tunelurile şi podurile care străbat munţii şi văile adânci ale acestora.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share