Parlamentul de la Chișinău a dat liber la operatori privați pe calea ferată din Moldova, prin adoptarea Codului transportului feroviar și a proiectului privind crearea Autorității Feroviare.
În opinia autorilor, implementarea acestuia va elimina monopolul Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova pe piața serviciilor feroviare, informează Telegraph.md. Astfel, infrastructura feroviară va aparține în continuare statului, iar serviciile de tracțiune, transport pasageri și marfă vor putea fi prestate de operatori privați.
Cu excepția unor prevederi, Codul ar urma să intre în vigoare la expirarea termenului de 24 de luni de la data publicării. Proiectul de modificare Legii privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător și Legii privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător prevede crearea Autorității Feroviare. Aceasta va avea obligația să emită următoarele acte permisive: Autorizație de transport feroviar, Certificat de siguranță pentru întreprinderi feroviare și Autorizație de siguranță pentru administratorul infrastructurii.
Ambele proiecte, adoptate de Guvern la finele lunii august, au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.
Operatori privați pe calea ferată din Moldova, după modelul românesc din 1998
În România, pe 1 octombrie 1998, atunci când Ministerul Transporturilor era condus de Traian Băsescu, SNCFR s-a desființat prin divizare și au fost înființate :
- Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, care administrează infrastructura feroviară;
- Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, operatorul național de călători;
- Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă, operatorul național de marfă;
- Societatea Națională de Administrare a Activelor Feroviare ,,SAAF” SA, care trebuia să administreze excedentul de active feroviare rezultat în urma reorganizării;
- Societatea Feroviară de Turism ,,SFT – CFR” SA a preluat o parte din activele ,,SAAF” și trebuia să efectuează servicii turistice, administrând trenurile de epocă;
- Societatea de Management Feroviar ,,SMF” (desființată);
- Autoritatea Feroviară Română (AFER), organismul de reglementare feroviară al României.
În urma reorganizării SNCFR de pe 1 octombrie 1998 a fost permis accesul nediscriminatoriu la infrastructura feroviară publică al tuturor operatorilor feroviari licențiați, fapt ce a dus la înființarea de operatori feroviari cu capital privat.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail