Site logo
Pierderile infrastructurii feroviare depășesc o jumătate de miliard de lei
28 decembrie 2024
Pierderile infrastructurii feroviarePierderile infrastructurii feroviare

În anul 2023, cifra totală de afaceri a administratorului de infrastructură feroviară și a gestionarilor de infrastructură a crescut cu 9% comparativ cu anul 2022. În ceea ce privește rezultatul net, dacă în anul 2022 sectorul înregistra o pierdere de circa 95 milioane de lei, în anul 2023 pierderile infrastructurii au crescut pâna la nivelul de 595 milioane de lei, potrivit unui raport al Consiliului Feroviar dat publicității recent.

Raportul se bazează pe informațiile furnizate de administratorul de infrastructură feroviară și de gestionarii de infrastructură. În anul 2023, CFR SA a înregistrat o pierdere netă în valoare de 581,8 milioane lei, potrivit Consiliului Feroviar.

În ceea ce privește veniturile din TUI pentru transportul feroviar de călători, acestea au crescut cu circa 11%, în timp ce veniturile din TUI pentru transportul feroviar de marfă au crescut cu 4%.

Comparativ cu anul precedent, în anul 2023, se constată o creștere a cifrei de afaceri a CFR SA cu circa 9,75% și o scădere cu 10% a cifrei de afaceri cumulată a gestionarilor de infrastructură feroviară. În ceea ce privește veniturile totale din TUI aferente transportului de călători și marfă, CFR SA a înregistrat creșteri ale acestora de circa 9,5%, în timp ce gestionarii de infrastructură feroviară au marcat o scădere a veniturilor din TUI de circa 12%.

Linia simplă și neelectrificată, majoritară

Potrivit informațiilor cuprinse în DRR, în anul 2023, rețeaua națională de căi ferate avea o lungime de 10.615 km, din care 2.919 km linie dublă reprezentând 27,5%, 7.600 km linie simplă reprezentând 71,6%, precum și 96 km de linie simplă ecartament larg și îngust. În ceea ce privește linia ferată electrificată, aceasta avea în anul 2023 o lungime de 4.031 km, reprezentând 38% din totalul rețelei feroviare, iar cea neelectrificată ajungea la 6.584 km, reprezentând 62% din total.

Astfel, în anul 2023, din totalul rețelei feroviare, 65% este infrastructura feroviară interoperabilă, iar 35% este infrastructura neinteroperabilă, datele fiind neschimbate față de anul 2022.

Neinteroperabila închiriată, în scădere

Infrastructura feroviară neinteroperabilă închiriată de CFR SA gestionarilor de infrastructură a scăzut constant în ultimii ani, ca urmare a faptului că unii dintre gestionari au predat CFR SA secții de circulație deținute în exploatare. Numărul gestionarilor de infrastructură a rămas, însă, neschimbat față de anul 2023.

Lungimea totală a liniilor de cale ferată gestionate de entități private în anul 2023 era următoarea:

  • RC-CF TRANS12 – Brașov gestiona 510,23 km, în scădere cu peste 35% față de anul 2022;
  • TRANSFEROVIAR INFRASTRUCTURĂ NEINTEROPERABILĂ– Cluj gestiona la sfârşitul anului 2023 un număr de 163,09 km, în scădere cu peste 23% față de anul 2022;
  • GRUP FEROVIAR ROMÂN14 (GFR) – București deținea în gestiune secții de circulație cu o lungime totală de 56 km, aceeași lungime ca cea din anul precedent;
  • VEST TRANS RAIL15 – Ploieşti deținea în gestiune în anul 2023 infrastructură neinteroperabilă cu o lungime16 de 2,7 km, neschimbată față de anul precedent;
  • VIROMET SA17 – Victoria a gestionat în anul 2023 linia de cale ferată neinteroperabilă cu o lungime de 9,7 km, folosită exclusiv pentru uz propriu.

Valoarea investiţiilor în infrastructură și a cheltuielilor realizate

Comparativ cu anul precedent, în anul 2023 sumele cheltuite pentru investiții și reabilitări per total (în infrastructura feroviară), au crescut cu 39%, respectiv de la 2,2 miliarde lei la 3,06 miliarde lei. Creșteri ale sumelor cheltuite cu investițiile și cu reabilitările s-au înregistrat la categoria linii de cale ferată și sisteme de siguranță a traficului, în timp ce scăderi s-au înregistrat la categoria gări, poduri/podețe/tuneluri/viaducte și electrificări.

De menționat faptul că sumele cheltuite de CFR SA pentru reabilitarea unor linii de cale ferată și gări au crescut în anul 2023 comparativ cu 2022, respectiv de la 1,79 miliarde la 2,78 miliarde lei.

În anul 2023, valoarea cheltuielilor pentru lucrările de întreţinere şi reparaţie a infrastructurii s-au triplat. Cauzele sunt generate de cheltuielile semnificative la categoriile linii de cale ferată, poduri/podețe, electrificări și sisteme de siguranță.

Suma totală destinată finanţării infrastructurii feroviare a crescut cu 30,6%, în anul 2023 faţă de anul precedent. Creșterea s-a înregistrat ca urmare a sumelor atrase din fonduri europene (+52%), sumelor alocate de la bugetul de stat (+6,7%) și a celor din surse proprii (+32,7%).

Creșteri insignifiante ale vitezelor comerciale

În anul 2023 față de anul precedent, viteza medie comercială a trenurilor de călători a crescut cu 1,37%, de la 45,9 km/h la 46,53 km/h, în timp ce viteza medie comercială a trenurilor de marfă a crescut cu 30.86 %, de la 15,20 km/h, în 2022 la 19,89 km/h în 2023.

De asemenea, în perioada analizată se înregistrează o creștere cu 2,27% a numărului minutelor de întârziere generate de OTF de marfă și o creștere cu circa 10% a numărului minutelor de întârziere generate de OTF de călători. Concomitent, numărul minutelor de întârziere generate de CFR SA a crescut cu 52% pentru trenurile de marfă, însă a scăzut cu 2,41% pentru trenurile de călători.

Evoluția traselor

Pentru transportul feroviar de călători, în anul 2023 faţă de anul 2022, numărul traselor alocate pe linii interoperabile a înregistrat o scădere de 11%, iar numărul traselor alocate pe liniile neinteroperabile a scăzut cu 12,24%.

Pentru transportul feroviar de marfă, în anul 2023 faţă de anul 2022, numărul traselor alocate pe linii interoperabile a înregistrat o creștere de 1,31%, în timp ce numărul de trase alocate pe liniile neinteroperabile a scăzut cu 27%.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share