Ca la fiecare început de an, dar în 2025 parcă mai abitir, șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, vine cu un plan de măsuri pentru eficientizarea activității. Propunerile din documentul pe care vi-l prezentăm includ anulări de trenuri, sistarea activității în unele stații CF cu trafic redus de călători și zero ore suplimentare plătite pentru angajați.
În adresa pe care a trimis-o celor opt directori de sucursale regionale de transport feroviar de călători, Preoteasa justifică necesitatea luării acestor măsuri prin ”modificările de ordin legislativ intrate în vigoare la data de 1 ianuarie 2020”. Fără a preciza explicit, aceste modificări legislative sunt cuprinse în Ordonanța de Urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024, așa-numita Ordonanță Trenuleț.
”Veți dispune o analiză detaliată asupra fiecărui tren Regio cu circulație pe regionala proprie”, se arată în documentul semnat de directorul general al CFR Călători. Tot aici se precizează faptul că analiza va lua în calcul numărul mediu zilnic de pasageri în timpul săptămânii, de luni până vineri, și separat pentru sâmbătă, duminică și sărbători legale. De asemenea, se solicită și o analiză a trenurilor Regio care circulă pe raza a două sau mai multe regionale, dar și a celor de rang superior – Interregio și Intercity. Analizele respective trebuie trimise în centralul societății până la data de 15 ianuarie 2024, adică miercurea viitoare.
Traian Preoteasa le sugerează șefilor de regionale ce măsuri să ia: anulări de trenuri, sistarea activității în unele stații
Și, pentru ca directorii regionali să nu spună că nu au soluții, Traian Preoteasa le dă el câteva ”sugestii”:
- sistarea activității în stațiiie CF unde numărul de călători este redus și redistribuirea personalului în funcţiile deficitare, inclusiv cu recalificarea acestuia în centre proprii (de exemplu şef de tren, conductor de tren, conductor de vagon de dormit sau de vagon cușetă, şef de tură comercial, personal etc.)
- reducerea numărului de ore festive, neproductive ”astfel încât să nu se mai înregistreze ore suplimentare care să nu fie compensate în termenul legal. Se interzice cu desăvârșire existența orelor suplimentare necompensate în termenul legal”. Cu alte cuvinte, șeful operatorului vrea să nu mai fie ore suplimentare plătite, ci doar compensate prin zile libere. Un deziderat pe care și l-a propus și anul trecut, așa cum am scris atunci.
- Sistarea/redimensionarea programului pentru subunități (depouri, revizii de vagoane și stații CF). Se va menține în program de tură numai personalul absolut necesar. De asemenea, se va trece la redimensionarea programelor de manevră și a echipelor în stațiile CF sau în grupele tehnice unde activitatea de manevră este redusă sau se poate face cu personalul de tren la sosirea din cursă.
- În stațiile sau complexele feroviare unde există șef de tură pentru fiecare ramură de activitate și este posibilă coordonarea de către un singur șef de tură se va proceda în consecință.
Directorii regionali, convocați la București cu tot cu contabili
Cei opt directori de regionale de transport feroviar de călători sunt convocați, împreună cu contabilii șefi, pe 20 ianuarie, la sediul central al societății din București, pentru analizarea situației transmise.
Fiecărui director regional i se cere să vină cu un plan propriu, cu termene clare și cu persoane responsabile pentru aplicarea lui, în vederea continuării ”procesului de optimizare a activității” – reducerea costurilor, creșterea veniturilor și redimensionarea personalului. Chiar dacă, așa cum am arătat mai sus, Traian Preoteasa le-a ”sugerat” directorilor regionali ce măsuri să ia, în finalul documentului el subliniază că aceștia sunt ”direct răspunzători ca măsurile propuse să aibă amplitudinea necesară pentru ca în cursul anului 2025 să răspundă în totalitate atât cadrului legislativ incident, cât și strategiei companiei”. Cu alte cuvinte, eu vă spun ce să faceți, dar răspunderea este a voastră!
Planul conducerii CFR Călători, criticat de Rodrigo Maxim: o concediere mascată și abuzivă!
Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a criticat dur planul lui Traian Preoteasa care presupune anulări de trenuri, sistarea activității în unele stații și eliminarea orelor suplimentare.
”Măsurile pe care le ia conducerea CFR Călători în ianuarie 2025 și pentru care se dă vina pe austeritate, respectiv pe Ordonanța Trenuleț, nu își au nicio justificare, deoarece pe fondul de salarii din anul 2025 nu există creșteri față de fondul de salarii pe anul 2024. Aceasta pentru că a fost deja încheiat un act adițional la Contractul Colectiv de Muncă pe șase luni din anul 2025. Nefiind vorba de nici măcar o reîntregire a salariului din cauză că ar fi existat creșteri de salariu din anul anterior, nu se justifică deci în niciun fel eliminarea/ interzicerea cu desăvârșire a existenței orelor suplimentare necompensate”, a declarat liderul sindical pentru Club Feroviar.
El a adăugat că și 2024 a fost an de austeritate, dar cu toate acestea a fost același număr de ore suplimentare, care s-au plătit, iar trenurile CFR Călători au circulat și sâmbăta, și duminica. ”Nu se justifică anularea trenurilor de călători din prestația CFR Călători și, de asemenea, nu se justifică sub nicio formă sistarea activității în anumite stații CF și nici redistribuirea personalului în funcții deficitare. Această măsură este propusă tocmai pentru ca să le facă pe casiere să plece singure din sistemul feroviar, prin pensionare anticipată sau demisie, deoarece s-au săturat de bătaia de joc a administrației CFR Călători. Aceeași administrație care în anul 2024 a dispus trecerea de la program de tură la program de opt ore a majorității casierelor și în anul 2025 le obligă practic pe multe dintre ele să treacă pe alte funcții, trecând de la un program în loc fix la un program de turnus. Asta înseamnă o concediere mascată și abuzivă dispusă de conducerea CFR Călători. De asemenea, nu se justifică sub nicio formă rămânerea unui singur șef de tură pentru toate ramurile de activitate și FSTFR consideră că asta reprezintă doar un prim pas spre trecerea la reorganizarea dorită de administrația CFR Călători, respectiv în centre feroviare și centre teritorial-administrative, pentru care au introdus funcțiile necesare în Contractul Colectiv de Muncă încă de când a venit la conducerea CFR Călători directorul general Traian Preoteasa”, a mai spus Rodrigo Maxim.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail