Site logo
17 ianuarie 2024

Portugalia licitează prima sa linie de mare viteză. Guvernul interimar al Portugaliei a aprobat zilele trecute lansarea unei licitații internaționale pentru construcția și exploatarea primei secțiuni a unei căi ferate de mare viteză între Lisabona și Porto, la timp pentru ca acest proiect mult întârziat să devină eligibil pentru fonduri UE.

Comisia Europeană a avertizat în trecut că licitația trebuie aprobată în această lună, în caz contrar proiectul de peste 5,5 miliarde de euro (6 miliarde de dolari) nu va primi 729 de milioane de euro de la mecanismul Conectarea Europei, potrivit Reuters. Guvernul preconizează că linia, care ar trebui să fie complet operațională după 2030, va reduce călătoria de 300 km între capitală și al doilea oraș ca mărime din Portugalia la doar 75 de minute, față de peste trei ore.

Portugalia licitează prima sa linie de mare viteză

Calea ferată va fi construită în cadrul unui parteneriat public-privat, în care companiile private vor avea la dispoziție până la cinci ani pentru a o construi și vor avea o concesiune pentru a o exploata timp de 25 de ani. Prima fază, formată din două secțiuni care acoperă peste 120 km, la un cost estimat de 3,55 miliarde de euro, ar trebui să fie finalizată în 2028. Guvernul a declarat că a aprobat licitația pentru prima secțiune de 70 km, între Porto și Aveiro.

Cea de-a doua fază – aproximativ 120 km între Coimbra și Carregado – ar trebui să coste 1,9 miliarde de euro, dar costurile ultimei faze până la Lisabona nu sunt încă cunoscute.

Portugalia consideră că deplasarea cu trenul este o modalitate de a reduce traficul de autostrăzi și aerian, ajutând-o să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2045.

Agenția de mediu APA a aprobat anul trecut tronsonul dintre Porto și Coimbra, dar proiectul se confruntă cu o opoziție tot mai mare din partea mai multor municipalități și a ecologiștilor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share