Site logo
Primăriile de sector provoacă deraierea tramvaielor în București, prin înierbarea liniilor
10 ianuarie 2025
deraierea tramvaielor în București gazonul de pe liniile de tramvaideraierea tramvaielor în București gazonul de pe liniile de tramvai

Înierbarea căii de rulare de către primăriile de sector provoacă deraierea tramvaielor în București, acuză Asociația Metrou Ușor.

”În perioada 2017-2020, primăriile sectoarelor 3, 4, 5 și 6 au intervenit la calea de rulare a tramvaielor pentru a monta gazon, în urma unui protocol cu STB S.A., conform informațiilor din presă de la acea vreme. Arterele vizate au fost Calea 13 Septembrie, Bd. Timișoara, Cal. Rahovei, Cal. Vitan, Pasajul Mărășești, Șos. Alexandria, Cal. Ferentari, Șos. Giurgiului și Șos. Progresului. Pe cât de populară s-a dovedit inițiativa primăriilor de sector, pe atât de iresponsabilă și de distructivă a fost pentru transportul public”, se arată într-o postare de pe contul de Facebook al asociației.

Aici se explică faptul că soluția tehnică existentă (linii de cale ferată cu traverse așternute pe pat de balast) nu permite înierbarea șinelor. Primăriile de sector au așternut pământ și rulouri de gazon peste traverse și piatra spartă ce trebuie menținută curată și întreținută la intervale regulate pentru a păstra proprietățile constructive de preluare a sarcinii tramvaielor fără să apară denivelări, văluriri, sau devieri ale șinelor de la axul drumului.

Cei de la Asociația Metrou Ușor cataloghează drept ”sabotaj” aceste acțiuni ale primăriilor de sector și arată efectele:

– Compromiterea balastului prin colmatare și vălurirea căii de rulare. Acum avem călătorie de roller-coaster și pe infrastructură modernizată, nu doar pe cea veche de zeci de ani.

– Imposibilitatea întreținerii infrastructurii de către STB S.A., piatra spartă fiind acoperită complet de gazon, astfel că operațiunile regulate de burare a terasamentului nu pot fi realizate.

– Creșterea riscului de accidente grave. Iarba aflată la nivel cu șina sau chiar deasupra șinei este tocată de roțile tramvaielor, formând o pastă alunecoasă ce duce la patinajul tramvaielor și la imposibilitatea de frânare în parametrii constructivi ai vehiculelor.

– Împotmolirea sau deraierea tramvaielor (mai jos prezentăm lista completă).

– Scăderea vitezei comerciale – vatmanii sunt nevoiți să reducă viteza din cauza șinei vălurite și a lipsei de aderență.

– Avarierea trenurilor de rulare ale tramvaielor – patinajul rezultat formează zone plane pe roți ce trebuie remediate la strung – lucru costisitor și care imobilizează tramvaiele până la finalizarea reparațiilor. STB S.A. se chinuie să asigure zilnic necesarul de vehicule pe trasee.

Deraierea tramvaielor în București – cronologie

Incidentele și deraierile care au avut loc în ultimii ani pe șinele sabotate de primăriile de sector:

– 20.09.2018 – vagonul 304 se împotmolește în gazon în stația Șos. Progresului, sens Depoul Alexandria.

– 25.09.2018 – vagonul 244 se împotmolește în gazon în apropierea stației Șos. Ferentari, sens Piața Unirii.

– 25.09.2018 – vagonul 328 se împotmolește în gazon în dreptul străzii Iosif Niculescu, sens Depoul Alexandria.

– 11.11.2018 – vagonul 005 se împotmolește în gazon, în apropierea stației Teiuș și îi este rupt dispozitivul de salvare.

– 23.06.2021 – vagonul 415 deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.

– 06.07.2021 – vagonul 404 deraiază în stația Piața Rahova, sens Piața Unirii.

– 04.09.2022 – vagonul 411 deraiază în zona liceului D. Bolintineanu, sens Depoul Alexandria.

– 03.08.2023 – vagonul 402 deraiază la ieșirea din stația Mărgeanului, sens Depoul Alexandria.

– 22.07.2024 – vagonul 409 deraiază între stațiile Șos. Progresului și Piața Chirigiu, sens Piața Unirii.

– 02.11.2024 – vagonul 410 deraiază între stațiile Piața Chirigiu și Șos. Progresului, sens Zețarilor.

– 08.12.2024 – vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.

– 04.01.2025 – vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază în zona Piața Rahova, sens Piața Unirii.

Somații rămase fără răspuns

În august 2023, primarul de la acea vreme al Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone, era somat de conducerea Societății de Transport București să scoată gazonul de pe liniile de tramvai, gazon care a afectat calea de rulare și a provocat inclusiv deraieri, așa cum am scris la vremea respectivă.

”Primăria Sectorului 5 nu a dat niciodată curs acestor solicitări, astfel STB S.A. nu a putut realiza reparațiile necesare la calea de rulare a tramvaielor. Neefectuarea reparațiiior curente la calea de rulare a determinat accentuarea deficiențelor apărute, conducând până la producerea câtorva evenimente de circulaţie (inclusiv trei deraieri) şi la apariţia unor deficiențe din ce în ce mai grave care pun în real pericol circulaţia în condiţii de siguranță a materialului rulant”, se arăta într-o adresă trimisă de STB Primăriei Sectorului 5. Adresa a rămas însă fără răspuns.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share