Site logo
20 august 2020
calea ferată din Serbia

Programul Operațional Transporturi (POT) va avea nouă axe prioritare și opt miliarde euro pentru 2021-2027, potrivit Ministerului Fondurilor Europene.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Pe partea de transporturi feroviare și urbane, Programul Operațional Transporturi își propune dezvoltarea rețelei de cale ferată, creșterea serviciilor de transport pe cale ferată, investiții în infrastructura de metrou, îmbunătățirea mobilității urbane și dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, informează MFE care a avut consultări marți în această direcție.

Cea de-a doua întâlnire de marți, referitoare la Programul Operațional Transport (POT), a analizat alocarea fondurilor europene în vederea consolidării rețelelor primare de transport, îmbunătățirii conectivității și accesibilității, mobilității urbane și îmbunătățirii condițiilor de circulație.

POT,  alocare de 8,3 miliarde euro

POT va avea o alocare de 8,3 miliarde euro, dintre care 2,3 miliarde euro vor fi finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională, 2,5 miliarde euro din Fondul de Coeziune și 3,4 de la Bugetul de Stat.

Cu nouă axe prioritare, viitoarele investiții vizează consolidarea și extinderea infrastructurii de transport rutier, îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru accesibilitate teritorială, dezvoltarea rețelei de cale ferată, creșterea serviciilor de transport pe cale ferată, investiții în infrastructura de metrou, îmbunătățirea mobilității urbane și dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, modernizarea infrastructurii portuare, precum și creșterea gradului de securitate pe rețeaua rutieră.

În cadrul pregătirii celei de-a treia perioade de programare de când România este membră a Uniunii Europene – 2021-2027, Ministerul Fondurilor Europene a demarat o amplă serie de consultări publice transparente.

31 miliarde euro la dispoziția României în următoarea perioadă de programare

”În viitoarea perioadă de programare, România are la dispoziție 31 de miliarde euro împărțite în 4 instrumente: Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European, Fondul de Coeziune și Fondul pentru Tranziție Justă, cărora li se adaugă și bugetul pentru Programul Național de Relansare și Reziliență”, a explicat Adrian Mariciuc, secretar de stat în cadrul Ministerului Fondurilor Europene.

”Aceste resurse de dezvoltare națională vor fi investite în 2021-2027 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport și de apă, pentru diminuarea decalajelor inter-regionale, pentru digitalizarea economiei și pentru încurajarea antreprenoriatului tinerilor și al celor din mediul rural”, a mai spus el.

Cum e împărțită alocarea

Alocarea celor 31 de miliarde de euro din viitoarea perioadă de programare este împărțită astfel:

– 19 miliarde de euro (55% din buget) provin din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), fiind dedicate în special digitalizării, dezvoltării durabile, incluziunii sociale ori sănătății;

– 6,07 miliarde (26%) reprezintă Fondul Social European (FSE+), prin care vor fi sprijinite incluziunea socială, sănătatea, educația și ocuparea forței de muncă;

– 4,49 miliarde de euro (14% din buget) provin din Fondul de Coeziune și sunt alocați pentru a dezvolta domeniul transportului și va sprijini dezvoltarea durabilă;

– 1,76 miliarde euro (5%) vor fi alocați pentru Fondul European Tranziție Justă pentru a sprijini diversificarea economică a celor mai afectate regiuni.

În realitate, sumele efective vor fi considerabil mai mici căci o bună parte din alocație va fi utilizată pentru incheierea proiectelor fazate ce nu au fost terminate până în 2020 – 2022.

Cum se compară finanțarea cu cea din perioada 2014-2020

În perioada menționată finanțările nerambursabile pentru Transporturi au venit în special prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

Acesta a finanţat activităţi din patru sectoare: infrastructura de transport, protecţia mediului, managementul riscurilor şi adaptarea la schimbările climatice, energie şi eficienţă energetică, contribuind la Strategia Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.

POIM a beneficiat de o alocare financiară de cca. 10,8 mld. Euro, din care:

  • 6,94 mld. Euro Fond de Coeziune
  • 2,28 mld. Euro Fond European de Dezvoltare Regională
  • 1,62 mld. Euro Cofinanțare

În vederea atingerii obiectivelor propuse, în cadrul POIM au fost stabilite 8 Axe Prioritare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share