Site logo
31 mai 2023

Un proiect crucial pentru aplicarea Statutului personalului feroviar la CFR Călători și CNCF CFR SA se află pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Camerei Deputaților.

UPDATE Proiectul a fost adoptat cu 171 de voturi pentru, 36 împotrivă și 49 de abțineri.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.92/2022 pentru modificarea art.34 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare (PL-x 505/2022) se află pe ordinea de zi în procedură de urgență, iar Camera Deputaților este for decizional.

Proiectul a fost adoptat de Senat în luna septembrie a anului trecut, iar acum Grupul parlamentar PSD a strecurat un amendament care nu are nicio legătură cu legea în cauză, fiind menit să deblocheze aplicarea Statutului personalului feroviar la CFR Călători și CNCF CFR SA. Prin amendamentul propus și adoptat în comisii, se introduce un articol II, care sună după cum urmează: ”Prin derogare de la Legea nr. 69 din 2010 a responsabilităţii fiscal-bugetare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea prevederilor art.17 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, operatorii economici cu specific feroviar se exceptează de la prevederile alin.(7) al art.63 din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022”.



Aplicarea Statutului la CFR Călători și CFR SA, împiedicată de Legea bugetului de stat

După două prorogări, inclusiv una care a dus la declanșarea grevei ceferiștilor din 20 decembrie 2021, Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

Cum însă Contractele Colective de Muncă erau în vigoare la societățile feroviare de stat, aplicarea prevederilor referitoare la salarizare a fost stabilită pentru data de 1 iulie 2023. Dar Legea 368/2022 a bugetului de stat pe 2023 interzice companiilor de stat cu pierderi să majoreze salariile.

Pe cale de consecință, bugetele de venituri și cheltuieli pe 2023, care include sumele necesare aplicării Statutului, au fost aprobate, în cazul companiilor feroviare de stat, doar pentru CFR Marfă și Metrorex. Aplicarea Statutului la CFR Călători și CNCF CFR SA era imposibilă, din cauza Legii bugetului de stat, care a împiedicat astfel și aprobarea bugetelor de venituri și chletuieli pe 2023 pentru acestea. Dacă proiectul aflat azi pe ordinea de zi a Camerei Deputaților va trece, va fi promulgat de președintele Klaus Iohannis și va fi publicat în Monitorul Oficial, ultima opreliște va dispărea, iar Statutul va putea fi aplicat de la 1 iulie.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share