Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a postat din nou pe site-ul propriu, la o distanță de trei săptămâni de la precedentul, un nou proiect privind actualizarea indicatorilor pentru modernizarea liniei ferate Craiova-Caransebeș. Proiectul propus acum nu diferă cu (mai) nimic față de cel de dinainte.
”Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”, spunea Farfuridi în celebra piesă a lui Ion Luca Caragiale ”O scrisoare pierdută”. Cam așa merg lucrurile și pe la ministerul condus de Sorin Grindeanu, cu deosebirea că în cazul de față avem de-a face cu puncte neesențiale.
Două proiecte identice la trei săptămâni distanță unul de altul
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat zilele trecute, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteraneean”, lucrare de utilitate publică de interes național – VERSIUNE ÎMBUNĂTĂȚITĂ (mențiunea cu majuscule aparține autorilor proiectului).
Or, un proiect cu titlu identic, fără mențiunea de final scrisă cu majuscule, fusese publicat pe 21 martie tot pe site-ul MTI, așa cum am scris la vremea respectivă. Am încercat să vedem în ce constau ”îmbunătățirile” promise încă din titlu.
Aceleași valori ale indicatorilor pentru modernizarea liniei ferate Craiova-Caransebeș
Proiectul fusese deja modificat față de cel din 2022, în sensul majorării valorilor indicatorilor, în condițiile în care, anul trecut, niciun constructor nu a depus ofertă la licitațiile organizate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pentru modernizarea tronsoanelor respective. În prima variantă, cea din 2022, valoarea fără TVA era de 10.506.354.835,57 lei, iar cea cu TVA de 12.494.571.116,29 lei. Din aceasta, lucrările propriu-zise de construcții-montaj erau stabilite la valoarea de 1.598.227.606,24 lei.
Valoarea actualizată, din proiectul de acum trei săptămâni, fără TVA era de 16.900.515.932,00 lei, iar cu TVA de 20.102.855.687,00 lei, adică aproximativ patru miliarde de euro. Lucrările de construcții-montaj erau atunci evalutate la 16.981.688.420,17 lei (3,4 miliarde de euro). Ei bine, aceleași valori apar și în anexa la proiectul publicat pe site în această săptămână.
O altă modificare față de proiectul de acum doi ani consta în faptul că au fost făcute adaptări minore pentru implementarea ERTMS nivel 2, adaptări generate de împărțirea tronsonului de cale ferată în șase loturi teritoriale. Astfel, în ceea ce privește cantitatea de RBC (Radio Bloc Center), aceasta a fost suplimentată de la patru bucăți la șase bucăți. O prevedere identică este prezentă și în proiectul actual.
Singura deosebire: se precizează din ce program european vor veni banii
Ei bine, tot cercetând documentele anexate la postarea de pe site-ul MTI, am găsit în cele din urmă modificarea, care de fapt este o adăugire, o precizare. Ea apare la articolul 2 al textului proiectului de act normativ.
În varianta de acum trei săptămâni, articolul respectiv suna astfel: ”Finanțarea obiectivului de investiții de utilitate publică de interes național prevăzut la articolul 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate C.F.R. – S.A, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”.
Varianta din această săptămână sună după cum urmează: ”Finanțarea obiectivului de investiții de utilitate publică de interes național prevăzut la articolul 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021 – 2027 (sublin. ns), de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate C.F.R. – S.A, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”.
Practic, a fost precizat care sunt fondurile europene nerambursabile, și anume Programul Operațional Transport 2021-2027. Curat revizuire!
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail