Site logo
2 noiembrie 2021

Un proiect de lege depus de 12 deputați PSD prevede ca refuzul testării alcoolemiei de către angajații feroviari să atragă răspunderea penală. Inițiatorii susțin că legislația în domeniul rutier prevede acest lucru, însă cea feroviară – nu. Părerile liderilor sindicali din sistemul feroviar referitoare la această inițiativă legislativă sunt împărțite.

În expunerea de motive a acestui proiect de lege, citată de Jurnalul.ro, parlamentarii social-democrați arată că transportul feroviar în România reprezintă un serviciu public de maximă importanță.

Însă, în prezent, legislația privind siguranța mijloacelor de transport, intervenție sau manevră pe calea ferată prezintă lacune care pun în pericol însăși siguranța feroviară. ”Deși legislația prevede sancțiuni aspre pentru personalul feroviar cu atribuții în siguranța circulației pe calea ferată aflat sub influența băuturilor alcoolice sau a unor substanțe psihoactive, nu există norme legale care să sancționeze angajatul care refuză recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei”, se arată în documentul semnat de cei 12 parlamentari.

Refuzul testării alcoolemiei. Caz concret: un IDM din stația Govora

refuzul testării alcoolemiei impiegat de mișcare a fost bătut componente feroviare furate vatman a fost împușcat distrugeri ale echipamentelor feroviare algerieni într-un marfar maşina lovită de trenÎn același document, se mai arată că, în ultimii ani, au fost numeroase cazuri în care angajați feroviari aflați sub influența băuturilor alcoolice au pus într-un real pericol siguranța circulației feroviare, dar, cu toate acestea, nu au fost trași la răspundere.

Deputații dau și un exemplu concret. La data de 30 decembrie 2020, Poliția Transporturi Vâlcea s-a sesizat din oficiu pentru săvârșirea infracțiunii de părăsire a postului și prezența la serviciu a unui angajat al CFR SA aflat sub influența băuturilor alcoolice. Oamenii legii au intervenit după ce un mecanic de locomotivă a sesizat la 112 faptul că un impiegat de mișcare se afla la serviciu, în stația Govora, sub influența alcoolului. Polițiștii s-au deplasat la fața locului, însă respectivul impiegat de mișcare a refuzat testarea cu aparatul etilotest, precum și recoltarea probelor biologice.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Proiectul a fost votat de Senat și a intrat în dezbaterea Camerei Deputaților

Bugetul Ministerului Transporturilor pe 2021 Guvernul Cîțu a fost votat comisiile parlamentare de Transporturi rastel de biciclete în fiecare gară dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică Statutul personalului feroviar lege pentru accelerarea investițiilor Rectificarea bugetară prelungirea stării de urgenţă starea de urgenţă Votul de învestire a Guvernului amendamente la bugetul pe 2020Articolul 331, alineat 2 din Codul penal precizează că, la o concentrație de 0,8 grame per litru alcool în sânge, se săvârșește o faptă penală care se pedepsește cu închisoarea de la doi la șapte ani. Însă, spre deosebire de infracțiunile contra siguranței circulației rutiere, unde refuzul recoltării de probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei reprezintă o faptă penală, la infracțiunile privind siguranța circulației pe calea ferată nu există nicio prevedere legală în acest sens, susțin inițiatorii proiectului de lege.

Proiectul a primit pe 18 octombrie votul Senatului și se află în prezent în dezbaterea Camerei Deputaților. El prevede completarea articolului 331 din Codul Penal cu sancționarea cu unul până la cinci ani de închisoare a refuzului angajaților din domeniul feroviar de a fi testați sau de a li se preleva probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei.

Iulică Măntescu: ”Orice măsură menită să disciplineze angajații cu meteahna băutului la serviciu e binevenită”

facilitățile de călătorie pe calea ferată incendii la locomotivele CFR Călători a fost concediat Iulică Măntescu Iulică Măntescu a fost concediat Federaţia Mecanicilor de Locomotivă cumulul pensie-salariu acțiuni de protest la CFR negocierea CCM la CFR MarfăContactat de Club Feroviar, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a salutat inițiativa, însă a ținut să precizeze că și în prezent angajații feroviari care vin la serviciu sub influența alcoolului pot fi sancționați.

”La intrarea în serviciu, mecanicul este testat obligatoriu de șeful de tură. Acesta din urmă poate fi sancționat dacă nu a făcut testarea sau a închis ochii la un rezultat pozitiv. De asemenea, și pe traseu, șeful de stație poate să-i pună fiola. Mai sunt și revizorii, care pot face controale pe traseu. Sancțiunile pentru consumul de băuturi alcoolice pot merge până la desfacerea contractului individual de muncă”, spune liderul sindical.

Este vorba însă doar de sancțiuni administrative, răspunderea penală intervenind doar în cazul în care se produc accidente. De aceea, Iulică Măntescu spune că inițiativa parlamentarilor ar putea avea și efecte benefice asupra siguranței circulației: ”Orice măsură luată pentru a disciplina personalul care are această meteahnă a băutului în timpul serviciului e binevenită. Mai ales că multe accidente, cum ar fi cele de la Cârcea, Fetești sau Brașov, s-au produs din cauza consumului de alcool. Măcar ar putea să-i sperie. Eu nici când făceam mecanicie, nici când conduc mașina nu pun în gură băuturi alcoolice”.

Florea Dobrescu: ”Și acum Poliția poate obliga la recoltarea probelor biologice. Parlamentarii să se ocupe de problemele reale de la calea ferată”

refuzul testării alcoolemiei oprirea trenurilor rastel de biciclete în fiecare garăPreședintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier, Florea Dobrescu, are însă o altă părere despre proiectul de lege inițiat de cei 12 parlamentari de la PSD.

”Și acum, Poliția poate obliga angajatul la recoltarea probelor biologice, iar acesta este obligat să se supună. Există bază legală pentru acest lucru, probabil că parlamentarii respectivi nu știu. Parlamentarii ar trebui să se ocupe de problemele reale cu care se confruntă angajații de la calea ferată”, a declarat liderul sindical pentru Club Feroviar.

El a continuat, arătând că mai degrabă ar fi fost binevenită o inițiativă parlamentară în ceea ce privește furturile de la calea ferată: ”Ce fac dacă am gestiune, ca angajat la Linii, și se fură? Perimetrul feroviar nu este îngrădit și nici păzit, dar angajații sunt buni de plată dacă lipsesc materiale. Astea sunt problemele care ar trebui să-i preocupe pe parlamentari”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share