Site logo
21 decembrie 2022

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a anunțat lista de proiecte feroviare finanțate prin Programul Operațional Transport (POT).

Ministerul a primit aprobarea oficială din partea Comisiei Europene pentru POT, cu o alocare de 9,6 miliarde euro, din care 4,6 miliarde euro finanțare din partea Uniunii Europene.

”În 2019, aflat într‑o vizită de lucru la Bruxelles, la recomandarea Comisiei Europene pe fondul specificului sectorului de transport, am decis ca Programul Transport 2021–2027 să fie unul separat, iar ca Autoritate de Management să fie desemnat Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. În decembrie 2020, când am plecat de la minister, viziunea asupra finanțărilor din PNRR și Programul Transport 2021–2027 erau complementare și propuneau o alocare de aproximativ 19 miliarde de euro. Mă declar foarte fericit că inclusiv în forma finală a PNRR sectorul de transport are importanța cuvenită cu cea mai semnificativă alocare sectorială de peste 7,6 miliarde euro și că reușim astăzi să completăm această alocare cu una semnificativă de 9,6 miliarde de euro, ajungând împreună la peste 17 miliarde de euro dedicate infrastructurii de transport”, a declarat ministrul Marcel Boloș.

Prin Programul Transport sprijinul financiar este direcționat către: îmbunătățirea conectivității primare rutiere (Fondul de Coeziune: 1.451,55 milioane de euro, Fondul European de Dezvoltare Regională: 333,45 milioane de euro), îmbunătățirea conectivității secundare rutiere (FEDR: 300,00 milioane de euro), creșterea siguranței rutiere (FEDR: 100 de milioane de euro), creșterea eficienței căilor ferate române (FC: 596,32 milioane de euro, FEDR: 678,19 milioane de euro), creșterea atractivității transportului feroviar de călători (FEDR: 250,00 milioane euro), dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane (FC: 271,00 milioane de euro, FEDR: 350,00 milioane de euro), dezvoltarea transportului naval și multimodal (FC: 245,00 milioane de euro), asistență tehnică (FC: 75,00 milioane de euro).

Prin investițiile Programului Operațional Transport se au în vedere următoarele rezultate majore:

– peste 305 km drumuri noi sau reabilitate – Reţeaua trans-Europeană de transport (TEN‑T);

– 164 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare);

– 2.370 km de drumuri dotate cu elemente de siguranţă rutieră;

– 92 de puncte negre rutiere vizate din motive de siguranță prin proiecte finanțate din PT;

– peste 184 km de căi ferate noi sau reabilitate – TEN‑T;

– 64 km de căi ferate reconstruite sau modernizate – TEN‑T;

– 16 gări și halte feroviare noi sau modernizate;

– 40 de trenuri achiziționate;

– 12 km linii noi de tramvai și metrou;

– 66 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FC);

– 150 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FEDR);

– 70 km căi navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate – TEN‑T;

– 8 conexiuni intermodale noi sau modernizate.

Proiecte feroviare finanțate prin Programul Operațional Transport

Unele proiecte sunt fazate, adică ar fi trebuit terminate în exercițiul financiar precedent. Pe forviar, aici vorbim de Radna-Gurasada-Simeria- 1,888 miliarde de euro.

Proiecte noi de investiții:

Proiecte prioritare pentru finalizarea coridoarelor:

– Craiova – Dr. Tr. Severin – Caransebeș – 2,110 miliarde de euro;

– Craiova – București ‑1,254 miliarde de euro;

– Predeal – Brașov – 1,400 miliarde de euro.

Alte proiecte noi

– Teiuș – Câmpia Turzii – 306 milioane de euro;

– Complexul feroviar Port Constanța – Palas – 246 milioane de euro;

– Pașcani – Iași – Ungheni – 388 milioane de euro.

Proiecte de metrou finanțate din POT

Proiecte fazate din perioada 2014–2020:

– Proiecte fazate care răspund condițiilor de eligibilitate ale acestei priorități (Magistrala M2; Magistrale M6 Sud 1 Mai – Tokyo)

Proiecte noi de investiţii:

– M5: secțiunea Eroilor – Iancului;

– Extensii magistrale metrou București (prioritizate în funcție de maturizarea acestora și corelate cu implementarea proiectelor Orbital București și centură feroviară București);

– Reabilitare stații de metrou București (în funcție de vechimea și necesitățile fiecărei stații).

Tren metropolitan

Proiecte noi:

– Complexul feroviar metropolitan București;

– Trenuri metropolitane.

Pentru trenuri metropolitane, proiectele vor fi selectate în funcție de prioritizarea prezentată și gradul de maturitate. Pe lângă proiectul centurii feroviare București, proiectele cu grad mare de certitudine sunt cele aferente municipiilor Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Timișoara.

Politica de Coeziune 2021–2027

Recent, a avut loc evenimentul de semnare a Acordului de Parteneriat între Guvernul României și Comisia Europeană, documentul strategic care acoperă fondurile Politicii de Coeziune și cel al Politicii Maritime și Pescuit pentru perioada de Programare 2021 – 2027.

Astfel, în al treilea exerciţiu financiar prin care statul român va beneficia de fonduri europene, se vor implementa şaisprezece Programe, prin care României îi vor fi alocate peste 31 de miliarde de euro. În ceea ce privește rețeaua feroviară, programul vizează realizarea a 3274.8 km de cale ferată aferenți rețelei primare și 1228 km aferenți rețelei secundare.

Separat de aceste proiecte feroviare finanțate prin Programul Operațional Transport 2021–2027, România beneficiază de investiții strategice importante și prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Resursele financiare alocate sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro și vor acoperi o parte din necesarul total de investiții la nivel național, astfel încât, pentru a le maximiza impactul, aceste resurse vor fi direcționate către acele intervenții capabile să genereze cea mai mare valoare adăugată în conformitate cu strategiile naționale și ale blocului european.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share