Pe ordinea de zi a ședinței de miercuri de la Palatul Victoria se află câteva proiecte feroviare și cu implicații asupra Metrorex. Se alocă bani pentru decizia neinspirată, ca să folosim un eufemism, luată de Victor Ponta când era prim-ministru și se reactualizează valoarea de inventar a unui spital CF revendicat.
La punctul 18 al ordinii de zi, așa cum a fost ea transmisă presei, se află un proiect de Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorilor de inventar ale unor bunuri aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Spitalului Clinic Căi Ferate Oradea, unitate aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Proiectul a fost aprobat.
Despre acest proiect Club Feroviar a scris încă de la începutul lunii septembrie, când el a fost pus în consultare publică de Ministerul Transporturilor. Concret, este vorba de faptul că imobilul în care funcționează Spitalul CF Oradea este revendicat de Congregaţia „Notre Damme de Sion” cu sediul în Iaşi, prin Episcopia Romana Unită cu Roma, Greco-Catolică, și, în consecință, se impune o reevaluare a valorii de inventar de către stat. Valoarea de inventar a bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului, rezultată în urma reevaluării spitalului CF Oradea este de 14.502.275 de lei. Diferența din reevaluare a fost calculată la 1.561.175 de lei.
Proiecte referitoare la Metrorex, în analiză
Alte două proiecte feroviare care vor fi discutate miercuri de Guvern se referă la societatea de transport cu metroul Metrorex SA.
Ele sunt trecute la capitolul ”Analize”, deci nu vor fi aprobate azi și nici nu sunt disponibile textele lor pe site-ul Guvernului. Este vorba de Analiza referitoare la proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2024 al Societăţii de Transport cu Metroul Bucureşti ,,Metrorex”- S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii și Analiza referitoare la Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (Metrorex S.A.).
Buget rectificat la Metrorex
Despre primul proiect Club Feroviar a scris încă din luna octombrie. Concret, pierderile Metrorex ar urma să fie cu 46,91% mai mici față de cele planificate prin bugetul inițial, respectiv de la 352.107,59 mii lei de 186.932,73 mii lei.
Micșorarea masivă a pierderilor are loc ca urmare a creșterii subvenției acordate de stat (la rectificarea bugetară), de la 727.200 mii lei (echivalentul a puțin peste 145 de milioane de euro) la 870.243 mii lei (aproape 195 de milioane de euro).
Nu ajung banii de la rectificare
Cel de-al doilea proiect a fost și el prezentat pe larg de publicația noastră, săptămâna trecută. Inițiatorii spuneau atunci că subvenția este insuficientă chiar și după rectificare, fiind vorba de o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 186.932,73 mii lei.
De fapt, este vorba de un litigiu mai vechi pe care italieniii de la Astaldi, acum rebotezați Webuild, l-au câștigat cu Metrorex în instanță, izvorât din decizia fostului premier PSD Victor Ponta (alături de ministrul PNL al Transporturilor Relu Fenechiu) de a tăia pentru mai bine de un an finanțarea pentru Magistrala 5, din Drumul Taberei.
În concluzie, Palatul CFR cere de la Palatul Victoria alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a sumei de 165.798 mii lei (aproximativ 33 de milioane de euro) pentru despăgubiri către Webuild, datorate de Metrorex. În legătură cu această din urmă sumă, în Nota de fundamentare se menționa faptul că nealocarea banilor ar putea duce la ”riscul instituirii popririi pe conturile curente ale Metrorex S.A. și blocarea activității cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul”.
CFR SA mai stă o tură
În același proiect însă era și un capitol dedicat Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care acum nu se află în analiza Guvernului – cel puțin așa reiese din informația distribuită presei.
Era vorba și despre alte sume care ar fi trebuit alocate de Executiv, și anume 100.000 mii lei pentru capitalul social al CFR SA și 261.330 mii lei pentru proiectele aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (calea ferată Brașov-Sighișoara).
Suma de 100.000 mii lei urma să fie utilizată de administratorul infrastructurii pentru achitarea drepturilor salariale și de personal, precum și pentru achitarea contravalorii lucrărilor și serviciilor pentru infrastructura feroviară, energiei electrice, gazelor naturale și combustibilului.
Restul de 261.330 mii lei urma să fie destinat facturilor restante către constructorii care lucrează pe cele două contracte aferente modernizării căii ferate Brașov-Sighișoara. Erau avute în vedere cele două subsecțiuni: Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, respectiv Apața-Cața. În acest caz avem de-a face cu facturi emise fără alocație bugetară în valoare de 52.954 mii lei. În plus, mai este nevoie de 1.830.000 de lei pentru exproprieri pentru aceleași proiecte de investiții.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail