Site logo
Propunere patronală: Finanțarea AGIFER trebuie schimbată
19 decembrie 2024
deraiere la Bacăuderaiere la Bacău

Modelul actual pentru finanțarea AGIFER prezintă riscuri de neconformitate cu cerințele Directivei (UE) 2016/798, în special în privința independenței financiare, avertizează  OPSFPR – Organizația Patronatelor Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).

Simona Istrate, presedinte OPSFPR

Într-un comunicat remis presei, președintele organizației, Simona Istrate, scrie că pentru a elimina aceste riscuri și a asigura alinierea completă la cerințele europene și pentru eliminarea sarcinilor financiare suplimentare asupra administratorului de infrastructură și asupra operatorilor de transport, România trebuie să ia în considerare o finanțare exclusivă din bugetul de stat care să garanteze neutralitatea și stabilitatea financiară a AGIFER.

Respectarea cerințelor europene ar demonstra angajamentul României față de siguranța feroviară și funcționarea independentă a instituțiilor.

E necesară ajustarea legislației naționale:

– Modificarea cadrului legislativ (ex.: Ordonanța nr. 55/2006 și HG 117/2010) pentru a elimina dependența de convenții bilaterale și a alinia finanțarea AGIFER la standardele europene.

– Revizuirea procedurilor de investigare.

Prioritizarea cazurilor

  • Investigarea detaliată a accidentelor majore și utilizarea unor proceduri simplificate pentru incidentele minore, unde impactul asupra siguranței este redus.
  • De asemenea, se impune  un Audit periodic al costurilor: Realizarea unor audituri financiare pentru a identifica zonele de cheltuieli excesive și oportunitățile de optimizare.

Precizările OPSFPR vin după ce un proiect de act normativ elaborat de AGIFER și promovat de către Ministerul Transporturilor propune majorarea tarifelor exprimate în euro cu aproximativ 20%. Articolul este disponibil aici.

Exemple din bune practici internaționale

  • Germania (BEU – Eisenbahn-Unfalluntersuchungsstelle des Bundes – Serviciul Federal pentru Investigarea Accidentelor Feroviare): Finanțare exclusivă din bugetul federal, eliminând orice potențial de influență externă.
  • Franța (BEA-TT – Bureau d’Enquêtes sur les Accidents de Transport Terrestre): Finanțare din bugetul Ministerului Transporturilor, fără contribuții directe de la operatori.
  • Italia (ANSFISA – Agenzia Nazionale per la Sicurezza delle Ferrovie e delle Infrastrutture Stradali e Autostradali): Organismul de investigare este finanțat din fonduri publice, integrate în bugetul statului.

Aceste modele sunt în linie cu cerințele Directivei, evitând orice legătură financiară directă cu operatorii feroviari. Unele state europene au optat pentru comasarea organismelor de investigații pentru transportul terestru, pentru reducerea cheltuielilor.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share