
Războiul nervilor între CFR SA și un constructor la o licitație de un miliard de euro


Un constructor s-a adresat Curții de Apel București nemulțumit de modul în care CFR SA a înțeles să soluționeze disputa la o licitație de un miliard de euro, în care Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor îi dăduse dreptate.
Compania italiană Itinera SpA a deschis o acțiune la Curtea de Apel București împotriva CFR SA la licitația pentru loturile 1 și 2 din Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș. Potrivit portalului instanței de judecată nemulțumirea firmei italiene privește decizia CNSC nr 2644 din 19 septembrie 2024 in care paradoxal i se dăduse dreptate.
Licitație de un miliard de euro
Cel mai probabil Itinera SpA a fost nemulțumită de modul în care CFR SA a înțeles să pună în practică decizia Consiliului. Practic CFR SA a avut 10 zile la dispoziție să modifice părți din documentația de participare însă Itinera nu a fost mulțumită de modificări. Atât site-ul CNSC cât și cel al Curții de Apel nu oferă informații suplimentare. O primă înfățișare va avea loc la data de 15 noiembrie.
De-a șoarecele și pisica
În acțiunea depusă la CNSC Itinera a cerut:
- Să constate că valoarea estimată a achiziției a fost stabilită cu încălcarea legii și corespunzător licitația să fie suspendată pe acest motiv. Compania italiană afirmă că multe dintre studiile luate în calcul sunt expirate sau lipsesc (cum sunt cele geotehnice).
- În subsidiar să se constate că documentația de atribuire nu conțineinformări explicita eși precise privind conținutul ofertelor.
- Să se precizeze clar dacă ofertanții trebuie să respecte exact soluțiile din studiul de fezabilitate sau au libertatea să modifice și adapteze soluțiile.
- Documentația de licitație modifică nepermis condițiile legale, forma acordurilor contractuale stabilite prin HG 1 /2018.
- Nu în ultimul rând Itinera SpA cere suspendarea procedurii până la soluționarea aspectelor reclamate de ea.
Itinera a contestat trei loturi
Licitația pentru ultimele două loturi rămase din linia ferată Craiova-Caransebeș a fost lansată în august.
Valoarea financiară totală estimată a contractului este cuprinsă între 4.169.150.009,61 și 4.963.274.811,48 lei (un miliard de euro), sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Transporturi (PT) 2021 – 2027. Durata de implementare este de 54 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 42 de luni pentru execuție pentru Lotul 1, respectiv 60 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 48 de luni pentru execuție pentru Lotul 2.
Achiziția publică pentru loturile 1 și 2 prevede proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare pe un traseu în lungime de circa 82,24 km, din lungimea totală a tronsonului, astfel:
– LOT 1: Craiova-Filiași, km 248+760 – 286+735 (37,975 km), cu o valoare estimată de 2.282.592.414,03 lei fără TVA;
– LOT 2: Filiași-Igiroasa, km 286+735 – 331+000 (44,265 km), cu o valoare estimată de 1.886.557.595,58 lei, fără TVA.
Reamintim că în vară Itinera a contestat un prim lot anume 6 Cap X PO Nou Poarta – Caransebeș KM 436+887 – KM 474+046,53 unde deasemenea a avut câștig de cauză, informația fiind prezentată aici de către Club Feroviar.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail