Site logo
Reforma feroviară în România. Cărămizi atârnate de motoare la locomotive CFR Călători
24 septembrie 2024
incendiu la locomotivăincendiu la locomotivă

În secolul trenurilor cu levitație magnetică și a hyperloop, CFR Călători folosește locomotive fabricate în Republica Populară Română ale căror motoare pot fi „convinse” să funcționeze doar prin atârnarea unor cărămizi de acestea, dezvăluie un mecanic de locomotivă ce prezintă și dovezi în acest sens.

Mecanicul în cauză a remis Club Feroviar propria sa analiză care ajută la înțelegerea situației în care se găsește parcul de tracțiune al CFR Călători.

„Este ceva cunoscut în rândul călătorilor că, dacă tracțiunea e diesel, atunci vor exista probleme, mai ales dacă operatorul acelor trenuri este compania de stat, CFR Călători”, spune el.

„Să ne aducem un pic aminte. Pe 1 Septembrie 2023, un automotor Malaxa vechi de 90 de ani, lua foc la Oradea. (https://clubferoviar.ro/zeci-de-calatori-evacuati-dupa-un-incendiu-la-un-tren-regio/ n.red.). Apare imediat o declarație a secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvoiu, cum că aceste vehicule, de un tip constructiv foarte vechi, vor fi retrase gradual din exploatare (https://clubferoviar.ro/automotoarele-malaxa-vor-fi-retrase/  – n.red.). Din păcate, secretarul de stat nu știe că operatorul de stat exploatază și alte vechituri diesel, în speță cele propulsate de motoare diesel Sulzer, locomotive cu o vechi considerabilă de peste 40 de ani, energofage (motor diesel produs încă din 1960 la UCMR Reșița), poluante (nu au nici măcar calculator de control ECU, alimentare modernă cu rampă common-rail sau certificare la orice normă de poluare)”, menționează el.

Locomotivele în cauză au înregistrat un număr mare de incendii, spune mecanicul. Pe 1 noiembrie 2023, o locomotivă Sulzer a operatorului de stat ia foc la Pitești (https://clubferoviar.ro/incendiu-la-locomotiva-cfr-calatori/ n.red.). Din nou, o vechitură de același tip constructiv, ia foc pe 14 Decembrie, în Maramureș (https://clubferoviar.ro/cfr-calatori-vede-doar-fumul-nu-si-flacarile-incendiu-la-locomotiva-in-sighetul-marmatiei/ n.red.). Altă secție de remorcare, același tip de locomotivă, lângă Vâlcea, pe 20 iunie (https://clubferoviar.ro/incendiu-pe-locomotiva-unui-tren-de-calatori/ n.red.)”, rememorează mecanicul.

Alte incidente pomenite tot el:

Cărămida minune ține motorul în viață

Pentru a menține în funcțiune locomotivele „nărăvașe” mecanicii au ajuns să recurgă la improvizații ce stârnesc râsul, precum agățarea unei cărămizi de pârghia regulatorului motorului diesel Sulzer, la o locomotivă CFR Călători, pentru a menține motorul funcțional.

Dar incendiile nu bântuie doar locomotivele vechi de 60 de ani. „Și alte mijloace de remorcare au mai fost implicate în incendii, de la automotoare mai noi tip Desiro (produse prin 2004) la locomotive electrice 5100kW vechi de 30-40 de ani, la locomotive diesel-hidraulice vechi de peste 40 de ani, locomotive modernizate relative recent (incendiul de la Verești din 16 iunie 2024), tot parcul operatorului a fost atins de flăcări”, explică mecanicul.

Sigur, să te joci cu cuvintele “degajare de fum”, “început de incendiu” poate părea distractiv în comunicatele de presă ale operatorului de stat, dar privit din perspectiva călătorului care trebuie să se “autoevacueze” ori a personalului de tren și locomotivă care trebuie să ofere explicații de ce contractul de transport, stabilit prin achiziția unui bilet, nu poate fi îndeplinit în condiții de siguranță și promptitudine, este altceva.

Cum pot fi evitate incendiile. De ce au loc?

Mulți CFR-iști din interiorul companiei semnalează deseori situații în care “jocul cu focul” este mai mult decât o expresie. Nu se iau măsuri imediate, efective pentru înlăturarea cauzelor ce produc incendiile. Care ar putea fi măsurile?

  • înlăturarea pierderilor de fluide de lucru (uleiuri, vaseline) din sala mașinilor în special la motoarele diesel și la compresoarele principale de aer;
  • curățarea boghiurilor de vegetație, uleiuri și vaseline, pentru a elimina riscul declanșării incendiului de sub locomotivă;
  • efectuarea de probe și teste specifice rezistenței de izolație a cablurilor electrice, pentru a determina care cabluri pot declanșa scurt-circuite, puneri la masă și incendii.

Ordinul 2504/2024 privind înființarea Registrului Naţional de Evidenţă a Reviziilor şi Reparaţiilor la vehiculele feroviare – RNERRP este un lucru bun, dacă este implementat corect (https://clubferoviar.ro/reparatiile-materialului-rulant-obligatoriu-mentionate-in-registrul-special/ – n.red.).

Ideea la care speră acești lucrători în CFR Călători este că, odată cu înființarea acestui Registru, locomotivele scadente la reparații vor fi oprite din exploatare de către AFER, iar acest lucru va elimina una din cauzele majore ale incendiilor la trenurile de persoane operate de CFR Călători, și anume lipsa mentenanței și a reviziilor planificate.

Piesele de muzeu trimise la reparații

Între timp, CFR Călători găsește de cuviință să repare aceste piese de muzeu, existând diverse contracte cu RELOC Craiova și Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, pentru reparația acestor locomotive motorizate de către Sulzer.

“Ideal ar fi dacă pe lângă automotoarele Malaxa, și locomotivele propulsate de motoare Sulzer ar fi pensionate! De ce nu trimiteți la reparații locomotivele modernizate DHE Caterpillar și EGM Electroputere-General Motors? Acestea și-au arătat eficacitatea și fiabilitatea, le-am exploatat cu succes, acum sunt toate praf, la gard!” întreabă retoric mecanicul menționat. În plus, trebuie să ne reamintim că Remarul 16 Februarie are mai multe locomotive sechestrate, spune el (https://clubferoviar.ro/adio-automotoare-sechestrate-la-remarul/  – n.red.).

Deși deține în integralitate o companie care i-ar putea repara materialul rulant diesel (SCRL Brașov), operatorul de stat ridică steagul alb și caută soluția (cea mai simplă) pe piață, închirierea de vehicule (https://clubferoviar.ro/inchiriere-de-automotoare-diesel/ – n.red.), conchide mecanicul.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share