Resursa umană în sectorul feroviar a fost anul trecut una fluctuantă, fiind consemnate creșteri ale numărului de angajați în unele domenii, în vreme ce altele au fost caracterizate de scăderi. Nici nivelul de salarizare nu este uniform: în transportul feroviar de marfă se plătește mai bine decât în cel de călători.
Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar din subordinea Consiliului Concurenței a realizat Monitorul Feroviar 2022-2023, document care a fost publicat recent pe site-ul instituției. Pe baza datelor din acest document, precum și pe baza informațiilor noastre am realizat o analiză referitoare la resursa unamă în domeniul feroviar la nivelul anului trecut.
O primă concluzie, îngrijorătoare, a studiului este aceea că la nivelul întregului sector feroviar din România persistă fenomenul de îmbătrânire a personalului. Astfel, pe segmentele de infrastructură, călători și marfă, peste 60% din personalul feroviar are peste 50 de ani, ceea ce înseamnă că în curând vom asista la un val de pensionări. O altă concluzie, pe care o tragem noi, este că cei mai bine plătiți sunt angajații din transportul feroviar de marfă, iar la polul opus se află cei de la infrastructura de cale ferată.
Infrastructură: angajați mai mulți, dar cu salarii mici
Să le luăm pe rând. Anul trecut, numărul angajaţilor din sectorul de infrastructură feroviară a crescut cu 2,8% faţă de nivelul din 2022. Analizând numărul angajaţilor pe grupe de vârstă, în acelaşi interval de timp, se observă o creștere a celor cu vârsta de peste 50 de ani, astfel că, la finalul anului 2023, numărul acestora era cu 3,38% mai mare decât în anul 2022.
În cazul grupei de vârstă cuprinsă între 35 şi 50 de ani, se observă o scădere a numărului acestora cu 2,39%, iar în cazul angajaţilor din categoria de vârstă până în 35 de ani se constată o creștere cu 15,2%. Deci speranța nu a murit de tot, din moment ce mai sunt tineri care vin să se angajeze în domeniu.
Cât privește nivelul de slarizare în domeniul infrastructurii feroviare, acest nu este precizat de autorii studiului. Totuși, chiar dacă mai sunt câțiva gestionari privați de infrastructură (RC-CF Trans Brașov, Transferoviar Infrastructură Neinteroperabilă, Grup Feroviar Român, Vest Trans Rail și Viromet Victoria), ”grosul” angajaților sunt la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Ei bine, potrivit bugetului companiei de stat, în anul 2023 câștigul mediu lunar determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023, a fost în valoare de 6.547,20 lei/salariat. Aceasta era valoarea la întocmirea bugetului, căci spre finalul anului și aici au crescut salariile, odată cu aplicarea coeficienților din Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. Nu însă la un nivel foarte mare, căci, așa cum vom vedea în continuare, sunt cele mai mici din domeniul feroviar.
Călători: mai puțini angajați decât în 2023
În sectorul de transport feroviar de călători, în anul 2023, comparativ cu anul 2022, numărul angajaţilor a înregistrat o scădere cu aproximativ 2,28%. Concomitent, salariul mediu brut lunar din sector a crescut cu circa 26%, de la 7.194 lei/lună la 9.062 lei/lună, se arată în document. Deci un salariu mai mare decât la infrastructură.
Din analiza situaţiei privind numărul de angajaţi pe categorii de vârstă, se constată că doar 10% dintre aceştia au vârsta de până la 35 de ani, ceea ce înseamnă că OTF de călători se pot confrunta cu o criză de personal specializat, necesar pentru desfăşurarea activităţii la standarde superioare de calitate. În total, în companiile din sector, 64% din angajaţi au vârsta de peste 50 de ani, iar 24% au vârste cuprinse între 35 şi 50 de ani.
Marfă: cele mai mari venituri salariale
În fine, numărul angajaţilor din sectorul de transport feroviar de marfă a înregistrat o creștere de aproximativ 2%, în perioada 2022-2023, în timp ce salariul mediu din sector a crescut cu aproximativ 26,5% în perioada analizată, ajungând la 10.407 lei.
Este vorba de cel mai mare venit brut din domeniul feroviar. Explicația este că în domeniul transportului feroviar de marfă se prestează multe ore suplimentare. În plus, mulți dintre angajați cumulează pensia cu salariul.
Eroarea umană, principala cauză a accidentelor feroviare
Nu puteam încheia acest articol fără a face referire și la accidentele feroviare. În anul 2023, comparativ cu anul 2022, numărul acestora a scăzut de la 375 la 250, deci o diminuare cu 33%.
Principalele cauze ale producerii accidentelor feroviare rămân erorile umane, defecțiuni ale căilor de rulare, precum și disfuncționalitați de natură tehnică ale materialului rulant. Anul trecut, numărul accidentelor care implică eroarea umană a scăzut cu 36% faţă de anul 2022, dar se remarcă o creştere a numărului de accidente produse din alte cauze (+34%).
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail