Site logo
Rompetrol ar putea schimba transportatorul feroviar pentru relația Năvodari-Arad, în ciuda diferențelor de costuri
18 noiembrie 2024
RompetrolRompetrol

Rompetrol, una dintre cele mai mari companii petroliere din România, pare să ia în considerare schimbarea transportatorului feroviar pentru produsele sale de la Năvodari la Arad. În prezent, transportul este asigurat de Grup Feroviar Român (GFR), dar compania ar dori să colaboreze cu subsidiara din România a operatorului Rail Cargo Austria. Decizia ridică semne de întrebare, având în vedere că oferta Rail Cargo Austria este a doua cea mai scumpă dintre cele analizate.

Prețurile ofertate de operatorii feroviari

În urma solicitării de oferte, prețurile propuse de operatorii feroviari sunt următoarele:

GFR: 183 RON/tonă

Rail Cargo Austria: 185 RON/tonă

CFR Marfă: 155 RON/tonă

EP Rail: 153 RON/tonă

Unicom Tranzit: 189,98 RON/tonă.

Cu toate acestea, GFR deține în continuare un avantaj semnificativ pe această relație, datorită monopolului său în spălarea vagoanelor, precum și pentru că asigură manevra feroviară în interiorul rafinăriei Rompetrol. Schimbarea transportatorului ar putea complica procesele logistice până la găsirea unui alt furnizor pentru serviciile de manevră.


 


Creșteri de tarife și legături cu GFR

O situație care alimentează speculațiile este faptul că fosta directoare economică de la Rompetrol, Ramona Gălățeanu, ocupă în prezent o funcție importantă în cadrul GFR.

Mai mult, anul trecut, GFR a majorat tarifele de transport percepute Rompetrol cu 17%, o decizie luată în mandatul foștilor manageri ai companiei petroliere. Totuși, după instalarea noii conduceri la Rompetrol, GFR a aplicat o reducere de doar 1%, menținând astfel prețurile net superioare celor anterioare.

Această dinamică financiară complexă ridică întrebări cu privire la relațiile dintre cele două companii și la impactul schimbării transportatorului asupra costurilor și operațiunilor logistice ale Rompetrol.

Decizia controversată a conducerii Rompetrol

Mișcarea conducerii Rompetrol, condusă de actualul CEO, este greu de înțeles, mai ales având în vedere că statul român deține aproape 50% (mai exact 44,6959%) din acțiunile companiei. Alegerea unui operator cu un cost mai mare pe tonă, precum Rail Cargo Austria, ridică semne de întrebare privind eficiența decizională și prioritățile companiei.

De asemenea, această decizie vine pe fondul unor investigații desfășurate în Kazahstan, unde procurorii cercetează implicarea unor foști manageri Rompetrol într-o firmă din Geneva. Există suspiciuni rezonabile că această firmă ar fi fost folosită pentru derularea unor tranzacții neautorizate.

Posibile implicații pentru piața feroviară

Dacă schimbarea transportatorului feroviar va fi confirmată, aceasta ar putea avea implicații asupra dinamicii pieței feroviare din România. Rail Cargo Austria ar putea câștiga o poziție strategică pe o rută importantă, în detrimentul GFR, care a dominat până acum acest segment.

Rămâne de văzut dacă Rompetrol va justifica această decizie în fața acționarilor și dacă va reuși să gestioneze eficient tranziția logistică fără să afecteze lanțul său de aprovizionare.

Club Feroviar a solicitat săptămâna trecută un punct de vedere oficial din partea conducerii Rompetrol Rafinare. Atunci când vom primi răspunsurile, le vom publica.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share