Migrația mecanicilor de locomotivă, care până nu demult se desfășura doar în sensul plecării de la CFR Călători pentru a se angaja la Metrorex, s-a inversat, spun sindicaliștii de la metrou. Chiar azi, un mecanic de la Metrorex a plecat la operatorul feroviar de stat.
De zeci de ani, cei care au condus CFR Călători se plângeau că le pleacă mecanicii de locomotivă, și nu la operatorii privați de transport feroviar, ci la o altă societate de stat, și anume Metrorex.
Salariile mai bune decât la calea ferată și faptul că la terminarea programului se puteau duce acasă, unde îi aștepta nevasta cu ciorbiță și felul doi și apoi puteau să se bage la somn în dormitorul conjugal, nu în vreun dormitor comun din țară, i-a tentat pe mecanici să plece la metrou. Ba chiar cei care s-au perindat de-a lungul timpului pe la conducerea CFR Călători se plângeau de un adevărat ”furt de mecanici”, neloial, spuneau ei, din partea unei societăți cu același patron – Ministerul Transporturilor.
Migrația mecanicilor de locomotivă nu mai are loc de la CFR Călători la Metrorex
Numai că de la o vreme încoace ”hemoragia” de resurse umane dinspre CFR Călători a luat sfârșit, iar acum fluxul s-a inversat.
„Migrația CFR Călători – Metrorex a încetat și acum se manifestă în sens invers. Chiar azi un mecanic de tren de la noi a plecat la CFR Călători”, a declarat miercuri Florin Herda, vicepreşedinte al Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou (USLM) şi reprezentantul mecanicilor în organizația sindicală fondată în 1990 de Ion Rădoi și condusă acum de Marian Artimon.
El a explicat că motivul acestei inversări a fluxului este că după aplicarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar au crescut salariile la CFR Călători, care acum ”sunt cu 2.000-3.000 de lei mai mari”. De asemenea, spune liderul sindical de la metrou, la CFR Călători se plătesc orele suplimentare prestate, în vreme ce la Metrorex acestea sunt compensate cu zile libere.
CITEȘTE și Se taie orele suplimentare la Regionala Timișoara. Zeci de trenuri anulate de CFR Călători
Nu în ultimul rând, el a menționat faptul că, din cauza programului foarte încărcat, mecanicii de la metrou nu mai apucă să-și efectueze concediile de odihnă, fiind restante în total peste 6.700 de zile la nivelul mecanicilor.
Deficit de personal și în alte domenii la Metrorex
Însă nu numai la nivelul mecanicilor de tren se manifestă deficitul de personal de la Metrorex, ci și în alte domenii.
Este vorba în acest caz, de exemplu, de controlorii de acces din stațiile de metrou. Sindicaliștii spun că la această funcție există un deficit de 60-65 de persoane, iar la concursurile organizate de Metrorex pentru ocuparea posturilor vacante s-au prezentat doar vreo 30 de doritori. Deficit este și în rândul casierelor, în condițiile în care încasările cu cardul bancar nu reprezintă mai mult de 20% din total, pentru că în general oamenii preferă să plătească în numerar.
Salariați mutați de colo-colo, în loc să se facă angajări
Rețeaua de metrou s-a extins, însă nu au mai fost angajați oameni, se plâng sindicaliștii. De exempluu, spun ei, anul trecut a fost pusă în funcțiune stația de metrou Tudor Arghezi de pe Magistrala 2 (construită cu fonduri europene de către Primăria Sectorului 4), însă nu a fost angajat personal suplimentar.
„Au fost luați oameni calificați din alte stații și trimiși să muncească la Tudor Arghezi. Acest lucru a dus la un deficit de personal pe întreaga rețea, fapt care face extrem de dificilă respectarea instrucțiilor de serviciu privind reviziile echipamentelor, de exemplu”, spun liderii sindicali de la Metrorex.
Vor ieși la pensie din ce în ce mai mulți salariați ai Metrorex
În total, deficitul de personal la Metrorex este în momentul de față de 820 de posturi. În plus, din cauza ieșirilor la pensie din ultima perioadă, societatea de transport subteran din capitală se confruntă cu o lipsă acută de personal cu experiență.
Astfel, potrivit datelor prezentate de sindicaliști, aproximativ 40% din personal nu are o vechime mai mare de cinci ani în metrou, iar 70% din personal nu are o vechime mai mare de 10 ani.
Președintele USLM, Marian Artimon, spune că în perioada următoare numărul pensionărilor se va multiplica, având în vedere că a intrat în vigoare noua Lege a pensiilor, care are prevederi mai favorabile. Potrivit sindicaliștilor, doar în acest an ar putea ieși la pensie aproximativ 300 de salariați ai Metrorex.
Nu mai sunt suficienți mecanici instructori pentru testarea noilor trenuri
În acest context, se pune întrebarea cum vor fi testate noile trenuri Alstom produse în Brazilia pentru Metrorex, înainte de a fi puse în circulație cu călători. Ele trebuie să ruleze 10.000 km goale, potrivit normelor feroviare în vigoare în România.
Testarea fără călători a noilor trenuri ar putea fi făcută chiar pe Magistrala 5, căreia îi sunt destinate, intercalându-le între garniturile existente, care și așa nu sunt prea multe. Însă ele trebuie testate de mecanici instructori din cadrul Metrorex, iar nouă dintre cele 14 persoane angajate la societatea de transport subteran din București pe acest post au ieșit recent la pensie, într-o singură zi.
Aprobarea bugetului Metrorex pe 2024 întârzie
Marian Artimon a tras și un semnal de alarmă în privința faptului că aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe acest an al Metrorex întârzie.
El susține că dacă vor trece mai multe de 120 de zile de la aprobarea Legii bugetului de stat degeaba se mai aprobă bugetul, pentru că nu vor mai putea fi acordate subvenții. Potrivit liderului sindical, această restricție este stipulată într-un act normativ aprobat de Executiv la finele anului trecut, însă nu a putut să indice numărul exact al acestuia. În aceeași situație s-ar afla și SNTFC CFR Călători, spune el. Termenul limită pentru aprobarea bugetului Metrorex pe 2024 ar fi data de 15 mai.
După această dată, Metrorex nu mai poate funcționa nici în limita a 1/12 lunar din bugetul pe anul trecut, așa cum s-a întâmplat în 2021, când societatea nu a avut buget aprobat, a mai spus Marian Artimon.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail