Consiliul de Administrație al Metrorex a aprobat proiectul de act adițional la contractul de servicii publice, al doilea pe acest an, necesar plății la timp a salariilor la companie.
Consiliul de Administrație al Metrorex a aprobat joi al doilea act adițional la Contractul de Servicii Publice semnat de companie cu Ministerul Transporturilor, modificare necesară după rectificarea bugetului și care va ajuta ca salariile angajaților să fie plătite la timp.
Într-un document justificativ realizat la nivelul companiei se explică faptul că ajustarea tarifară recentă și introducerea noilor titluri de călătorie a impus actualizarea anexelor la contract. Este necesară promovarea pe circuitele normative ale unui nou act adițional la contract care să permită companiei încasarea subvenției, au explicat surse din cadrul ministerului.
Compania va încasa în acest an o subvenție în valoare de 718 milioane de lei formată din 540 de milioane de lei subvenție prevăzută la nivelul bugetului de stat, 118 milioane de lei sumă încasată suplimentar la ultima rectificare bugetară și 60 de milioane de lei, reprezentând restituirea sumei egale cu 10% din subvenție, reținută inițial de către stat.
Actul adițional 2 a fost realizat pe baza schiței anterioare de buget, realizată în iulie 2021, căci Metrorex nu are un buget aprobat de către Ministerul Transporturilor.
Conducerea Metrorex rămăsese fără bani de salarii
Absența bugetului și a modificărilor la Contractul de Servicii Publice au pus în dificultate conducerea companiei. În urmă cu o lună, directorului general al Metrorex, Ștefan Paraschiv, și-a manifestat intenția de a micșora la patru zile, de la cinci zile, durata săptămânii de muncă. Aceasta urma să aibă loc cu micșorarea corespunzătoare a salariilor, propunea directorul general. Excepție urmau să facă de la măsură funcțiile de conducere, precum cea de director general, director de specialitate, consilier, dispeceri, șef serviciu, șef birou, șef depou etc.
Documentul conținea și justificări ale situației. În lipsa măsurii nu vor mai putea fi plătite salariile cu începere de luna viitoare. Ștefan Paraschiv invoca execuția bugetară la finele lunii august, dar și proiectul de buget aflat pe circuitul de avizare.
Sindicatele au respins măsura. Argumentul invocat de sindicate a fost: „Care este restrângerea de activitate? Ce revizii nu se mai fac? Cine își asumă încălcarea instrucțiunilor de serviciu?”, au întrebat sindicaliștii.
Întrebările făceau referire la motivul invocat de management, respectiv posibilitatea limitării duratei de muncă prin legislația muncii, dacă au loc restrângeri ale activității.
Sindicatele au atras atenția că în toate țările statul completează cu subvenții veniturile companiilor care gestionează metroul până la nivelul cheltuielilor.
Sindicaliștii au cerut intervenția ministrului interimar al Transporturilor, Dan Vîlceanu, și i-au reamintit acestuia că i-au cerut la jumătatea lunii septembrie o întâlnire, solicitare la care nu au primit niciun răspuns.
În absența modificării Contractului de Servicii, reducerea timpului de lucru, cuplată cu o reducere a salariilor, a părut a fi singura soluție găsită de management pentru a se încadra în prevederile bugetare dure din schița de buget a companiei.
În luna iunie 2021, instanța de judecată a respins suspendarea Contractului Colectiv de Muncă, act care prevede creştere salarială de 18%. Acțiunea a fost introdusă la Tribunalul București, Secţia a VIII-a de Muncă şi Conflicte de Muncă.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail