Site logo
26 august 2024
transport feroviar de sare

O procedură de achiziție a unui serviciu de transport feroviar de sare, lansată de societatea de stat Salrom, a generat un imens scandal. Un transportator feroviar privat refuză să se lase descalificat, fără să lupte până în pânzele albe, de comisia de evaluare a ofertelor, care înclină balanța către actualul prestator al serviciului, CFR Marfă.

Club Feroviar a scris recent că Societatea Naţională a Sării Salrom SA caută operator pentru transport feroviar de sare, care va fi exportată în Ungaria.

Compania de stat a lansat o invitaţie de participare la procedura de achiziţie directă, în vederea atribuirii unui acord cadru de prestări servicii de transport feroviar sare vrac către beneficiarul BorsodChem Zrt, pe rețelele CFR și MAV. Valoarea totală estimată a contractului ce se intenționează a fi încheiat cu un operator feroviar de marfă este de 10.894.392 euro fără TVA (valoare maximă estimată pentru trei ani), respectiv 3.631.464 euro fără TVA/an contract subsecvent (valoare maximă estimată pentru 12 luni).

De ce nu s-a făcut licitație pe SEAP pentru serviciul de transport feroviar de sare?

Din capul locului se pune întrebarea de ce o societate de stat lansează o procedură de achiziție directă, în loc să posteze, transparent, un anunț de licitație pe platforma sistemului electronic de achiziții publice (SEAP).

Garanţia de participare la procedura pentru contractul de transport pe relația Dej Călători-Valea lui Mihai, la frontiera cu Ungaria, nu a fost deloc mică: 550.000 de lei, echivalentul a peste 110.000 de euro. În plus, participarea la o astfel de procedură de achiziție implică din partea ofertanților o muncă birocratică imensă, pentru a aduna la dosar actele solicitate.

În anunțul făcut de Salrom se preciza faptul că criteriul de atribuire a contractului va fi oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic, astfel: 95 de puncte pentru preţul cel mai scăzut; 5 puncte: servicii tehnice de monitorizare şi control transport feroviar de la distanţă (punctaj acordat pentru operatorul feroviar care va prezenta o modalitate de raportare zilnică a monitorizării predării vagoanelor în staţia de frontieră şi de transmitere a informaţiilor privind vagoanele care din diferite motive rămân imobilizate pe teritoriul României în stare încărcată). Practic, conta prețul în proporție covârșitoare, însă, așa cum vom vedea în continuare, cei 5% rămași au fost folosiți de membrii comisiei de evaluare pentru a influența rezultatul. Și nu doar aceste procente.

Oferta PSP Cargo Group, descalificată nejustificat de două ori

La procedură au fost primite trei oferte, din partea Devega Rail, PSP Cargo Group și CFR Marfă, operatorul feroviar de stat care derulează contractul de transport feroviar de sare aflat acum în vigoare cu Salrom. Este lăudabil faptul că reponsabilii CFR Marfă încearcă să-și păstreze un contract de transport tradițional, ca să-i spunem așa. Ceea ce este reprobabil este că oficialii Salrom încearcă să aranjeze în așa fel lucrurile încât contractul să-i revină tot operatorului feroviar național.

Prima ședință de deschidere a ofertelor a avut loc la data de 24 iulie 2024, prilej cu care reprezentanții operatorului PSP Cargo au constatat cu stupoare că oferta lor a fost declarată neconformă, deși aveau prețul cel mai scăzut. În urma celei de-a doua ședințe de deschidere a ofertelor, din data de 14 august 2024 (aceasta era procedura despre care noi am scris), deși s-au transmis către Salrom toate răspunsurile la solicitările de clarificări, iar, și de această dată, au avut prețul cel mai scăzut (vezi facsimil), cei de la PSP Cargo au fost din nou descalificați.

Reprezentanții companiei acuză faptul că din Comunicarea Salrom privind rezultatul final privind procedura de achiziție directă din data de 21 august 2024 nu reiese motivul real al declarării ofertei sale ca fiind neconformă. Toate clarificările solicitate de către Salrom au fost transmise în termen, inclusiv Declarația pe proprie răspundere prin care își asumau că vor pune la dispoziție tot parcul de vagoane solicitat de achizitor în termen de 60 de zile de la adjudecarea contractului, un termen foarte rezonabil.

Trebuie făcută precizarea că în documentația pentru licitația primită de la Salrom nu este specificată nicăieri data solicitată de începere a derulării contractului. Societatea de stat și-ar fi dorit ca vagoanele să înceapă să circule chiar de la data de 1 septembrie 2024. Or, în afară de CFR Marfă, care derulează în acest moment contractul, nici un alt operator nu ar putea să pună la dispoziție o flotă de 140 de vagoane specializate pentru transport de sare în timp așa de scurt. Atunci de ce au așteptat atât de mult până să lanseze procedura de achiziție?

Numerele adreselor, inversate

Reprezentanții operatorului de transport au trimis către Salrom, prin intermediul avocaților, o Solicitare de protest, prin care-și exprimă indignarea referitoare la respingerea ca neconformă a ofertei depuse.

”În primul rând trebuie să subliniem că prin adresa nr. 4412/29.07.2024 intitulată Anunţ anulare procedură de achiziție directă în vederea atribuirii unui acord cadru de prestări servicii de transport feroviar sare vrac către beneficiarul Borsodchem ZRT aţi anulat procedura de achiziţie directă în condiţii vădit ilegale, deoarece numai ulterior, prin adresa nr. 4413/29.07.2024 intitulată Comunicare rezultat final procedură de achiziţie directă prin care oferta PSP Cargo Group SA a fost declarată neconformă, am fost informaţi despre acest lucru. Or, doar declararea ca neconformă poate sta la baza anulării procedurii de achiziţie, ca atare, trebuia să inversaţi numerele adreselor”, se arată în document.

”O solicitare redundantă”

De asemenea, reprezentanții PSP Cargo Group spun că motivul pentru care oferta lor a fost declarată neconformă este unul nefondat, bazat pe o solicitare redundantă.

În Caietul de sarcini se prevede că operatorul de transport trebuie să prezinte certificarea conform sistemului de management integrat de către AFER: ”Activitatea de certificare a conformităţii sistemelor de management este ea însăşi standardizată de standardele de management în vigoare ISO, fiind realizată de organisme de certificare a implementării standardelor de calitate care oferă servicii similare în acest sens pe piaţa liberă, în condiţii concurenţiale. Autoritatea Feroviară Română — AFER prin organismul său de certificare OCSM AFER nu are nici o exclusivitate privind acest tip de activitate, aşa cum rezultă din declaraţia sa privind Politica sa în domeniul certificării sistemelor de management. Mai mult, ţinem să arătăm, că prin solicitările făcute, v-aţi încălcat propriile prevederi de la art. 26, 80, 81 din Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor pentru achiziţiile de produse servicii şi lucrări al Societăţii Naţionale a Sării S.A. prin care , deci este exclusă posibilitatea ca certificările respective să ne poată fi impuse de a fi obţinute numai de la OCSM AFER”.

PSP cargo Group susține că are toate certificările necesare

Oficialii PSP Cargo Group SA spun că deţin toate certificările legale necesare şi care erau depuse la dosar odată cu oferta.

”Această respingere nefondată şi ilegală a ofertei noastre ca fiind neconformă a avut de fapt punerea PSP Cargo Group SA în imposibilitatea de a formula o contestaţie legală având in vedere incidenţa art. 126 alin. (2) 1it. b) din Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor pentru achiziţiile de produse servicii şi lucrări al Societăţii Naţionale a Sării S.A. prin care acest drept ne este suprimat. Comportamentul dumneavoastră însă este de natură a ne prejudicia întrucât a făcut posibilă ca oferta noastră să fie făcută publică prin deconspirarea preţului din oferta noastră confidenţială depusă în cadrul procedurii faţă de concurentul coparticipant la procedura de achiziţie, ceea ce ne creează un enorm dezavantaj concurenţial pe viitor, chiar şi în cazul reluării acestei proceduri sau a unei negocieri directe. Totodată, considerăm în mod evident că prin această manevră subversivă din punct de vedere tehnic aţi creat un avantaj principalului nostru concurent de la această procedură de achiziţie directă”, se mai arată în document.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share