Site logo
Scădere la traficul feroviar de mărfuri de peste 10% în ultimii doi ani
4 decembrie 2024
traficul feroviar de mărfuritraficul feroviar de mărfuri

În pofida succeselor economice menționate de Guvernul Ciolacu și a reformelor și modernizărilor feroviare pomenite de ministrul de resort Sorin Grindeanu, calea ferată din România este în vrie. Ultimele date ale patronatelor din transporturile de marfă feroviare indică o scădere de peste 10% pentru traficul feroviar de mărfuri în ultimii doi ani.

”Anul nu s-a încheiat. România va avea cea mai mare creștere economică din UE la final de an”, a spus premierul Marcel Ciolacu în august 2024, potrivit profit.ro. Activitățile de transport de mărfuri sunt indicator puternic al evoluțiilor economice.

Statistică pentru traficul feroviar de mărfuri

În anul 2024, comparativ cu anul 2022, s-au efectuat de către OTF cu capital privat un total de 13.455.833 tren km, în scădere cu 1.682.857 față de anul 2022, potrivit datelor prezentate miercuri de către Organizația Patronatelor Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).

Traficului pentru trenurile OTF de marfă cu capital privat înregistrată până în luna octombrie este cu 11.12%, mai redus față de perioada similară a anului 2022.

Datele prezentate de patronate indică scăderi majore, în special în a doua parte a anului, scăderi în creștere care, după luna martie, nu s-au mai situat sub 8-9%.

Situația statistică la traficul feroviar de mărfuri

În anul 2024, comparativ cu anul 2022, s-au transportat de către OTF cu capital privat un total de 17.489.883.876 tone brute km, în scădere cu 2.515.141.413 față de anul 2022.

Până în luna octombrie 2024, OTF de marfă cu capital privat au transportat cu 12,57% mai puțin față de perioada similară a anului 2022.

Potrivit Simonei Istrate, președinte OPSFPR, cauzele ar fi:

  • Majorarea TUI cu peste 15% începând cu 1 martie 2024;
  • Restricțiile de circulație pe rutele București – Craiova, București – Giurgiu, București – Constanța, București – Brașov, ca urmare a lucrărilor de modernizare Quick Wins, pe fondul eliminării liniilor abătute și a reducerii liniilor CF din triaje;
  • Reducerea drastică a transporturilor de cereale din Ucraina către Portul Constanța;
  • Restricții de viteză datorate stării accentuate de degradare a infrastructurii feroviare pe rutele feroviare de marfă rămase în circulație;
  • Viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) s-a diminuat cu 8,9%;
  • Migrare clienți transport de la feroviar către rutier, din cauza creșterii costurilor de transport pe feroviar.

Comparativ cu situația la nivel european, transportul feroviar înregistreză scăderi masive, în principal ca urmare a majorărilor TUI și a lucrărilor de modernizare a rețelelor feroviare naționale și ca urmare a concurenței cu transportul rutier.

Traficul de călători singur, insuficient pentru CFR SA

Reducerea traficului de marfă nu e doar o problemă a operatorilor feroviari de transport. O restrângere a activității acestora duce la o diminuare a veniturilor obținute de CFR SA din TUI.

OPSFPR spune că în condițiile în care transportul feroviar de călători este subvenționat de la bugetul de stat, iar trenurile de călători au prioritate de trecere la încrucişări şi treceri înainte, conform Regulamentului 005, menținerea raportului de trei la unu între transportul feroviar de călători și cel de marfă asigură într-o mare măsură necesarul de finanțare pentru CFR SA, dar nu în totalitate. CFR SA este la a treia majorare de capital din anul 2024, pentru acoperirea deficitului de încasări (prestații reduse și cheltuieli majorate). Prin urmare, o creștere a transportului feroviar de marfă este benefică pentru administratorul infrastructurii feroviare.

Propunerile OPSFPR

OPSFPR propune ca soluție obținerea unei derogări temporare de la Regulamentul 005, pentru modificarea regimului de acceptanță al trenurilor de marfă la încrucișări cu trenurile de călători.

Astfel ar urma ca în situația în care se înregistrează întârzieri semnificative ale trenurilor de călători față de Planul de mers să se aplice principiul primului sosit, prin derogare de la Regulamentul 005, pentru perioada de restricții de circulație, pentru sectoarele în care se efectuează lucrări de modernizare, iar circulația se face pe un singur fir.

Teoretic, aceste lucrări de modernizare vor dura până la finalul anului 2026.

OPSFPR mai propune ca CFR să perceapă un TUI egal cu cel al rutei inițiale, indiferent că din cauza unor lucrări derulate pe trasele inițiale trenurile de marfă sunt rerutate pe distanțe mai mari.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share