Site logo
25 iunie 2022

O grevă feroviară în Franța este anunțată de angajaţii companiei de stat SNCF, care reclamă că se confruntă cu inflaţia în creştere și solicită majorări salariale. Greva la nivel național va avea loc pe 6 iulie și survine după cea organizată de feroviarii din Marea Britanie. În România, ultima grevă la calea ferată a avut loc pe 20 decembrie 2021, dar nu a fost asumată de sindicate.

”Contextul post-pandemic şi geostrategic, pe fondul războiului din Ucraina, provoacă o creştere a preţurilor fără egal din ultimii 40 de ani”, se arată într-un comunicat de presă comun al sindicatelor CGT-Cheminots, SUD-Rail şi CFDT, citat de News.ro. ”Angajaţii sistemului feroviar sunt puternic afectaţi” şi ”suferă o scădere bruscă şi puternică a puterii lor de cumpărare”, spun sindicatele.

Pe 16 iunie, toate organizaţiile reprezentative au înaintat o ”cerere de consultare imediată” cu privire la problema salariilor preşedintelui SNCF, Jean-Pierre Farandou. ”Conducerea a refuzat să primească organizaţiile sindicale (…), referindu-se la schimbările din cadrul reuniunilor bilaterale în curs”, se arată în comunicatul de presă.

De asemenea, angajaţii sistemului feroviar francez cer ”măsuri pentru a ajunge din urmă inflaţia”, dar şi ”o creştere generală a salariilor şi reevaluarea sporurilor” sau chiar ”o reevaluare a tuturor indemnizaţiilor și recompenselor”. Sindicatul feroviar Unsa nu s-a alăturat încă apelului la grevă şi va oferi un răspuns cu privire la participarea sa pe 28 iunie.

Mișcarea de protest de pe 6 iulie va fi una la nivel național, însă greve regionale au avut loc foarte frecvent în ultimele săptămâni.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Grevă feroviară în Franța, după cea din Marea Britanie

Mișcarea de protest din Franța va surveni după ce Marea Britanie s-a confruntat cu cea mai mare grevă a angajaţilor din sistemul feroviar din ultimii 30 de ani. Sindicatele au cerut și aici salarii mai mari şi condiţii de muncă mai bune, după cum a scris Club Feroviar.

Sindicatul muncitorilor feroviari, maritimi și din transporturi (RTM) a anunţat că în zilele de marţi, 21 iunie, joi, 23 iunie şi sâmbătă, 25 iunie, aproximativ 40.000 de lucrători sunt în grevă. Doar unul din cinci trenuri a circulat în zilele de grevă în nordul şi sud-vestul Angliei, Ţara Galilor şi Scoţia.

Acţiunea este întreprinsă de angajaţii Network Rail şi de personalul de la bordul trenurilor şi din gări care lucrează pentru 13 operatori feroviari din Anglia. RMT a declarat că mii de locuri de muncă sunt în pericol şi că sunt planificate închideri ale caselor de bilete.

A fost grevă feroviară și în Belgia

Lunea trecută, și în Belgia a fost o grevă națională, la care au participat și sindicaliștii de la calea ferată, după cum a relatat presa belgiană.

Mișcarea de protest a fost organizată de sindicatele FGTB, CSC și CGSLB, care au cerut creșterea puterii de cumpărare pentru salariați. Punctul de plecare al manifestării greviste este legea din 1996 care restrânge posibilitatea majorărilor salariale în Belgia. Astfel, marja maximală pentru evoluția costului muncii a fost fixată la 0,4% pentru perioada 2021-2022.

Sindicatele ar vrea să modifice această regulă prin viitorul acord interprofesional (AIP) 2023-2024. Banca Națională a Belgiei estimează că inflația în această țară va ajunge la peste 8% în 2022.

Ultima grevă la CFR, neasumată de sindicate

În România, ultima grevă la calea ferată a avut loc pe 20 decembrie 2021, însă ea nu a fost asumată de sindicate și a fost prezentată drept o oprire spontană a lucrului.

Atunci, protestul de la CFR a început în jurul orei 8,00, iar primii feroviari care au oprit lucrul au fost cei de pe raza Regionalei Iași și cei de la SCRL Brașov – reparatorii de locomotive, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.

Protestul a fost unul previzibil, liderii sindicali sugerând că este posibil să se întâmple acest lucru imediat după ce în spațiul public au apărut informații legate de prorogarea aplicării Legii 195 privind Statutul personalului feroviar până la data de 1 ianuarie 2023. Aplicarea legii menționate mai fusese prorogată o dată, până la 1 aprilie 2022.

În scurt timp, s-au alăturat mișcării de protest ceferiștii din toată țara, fiind afectată circulația a peste 200 de trenuri de călători, care au înregistrat întârzieri de ore întregi la sosirea la destinație. Feroviarii au reluat lucrul în cursul serii, după negocierile care au avut loc la sediul Ministerului Transporturilor cu directorii societăților de cale ferată și cu ministrul Sorin Grindeanu.

Aceasta a fost prima acțiune grevistă la nivel național a salariaților din cadrul celor trei societăți și companii feroviare de stat – CNCF CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă – după 16 ani. Ultima acțiune grevistă comună la calea ferată avusese loc în 2005, când ministrul Transporturilor era Gheorghe Dobre, culmea, de formație ceferist.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share