Pe 27 decembrie 2021 se împlinesc 61 de ani de când s-a montat primul stâlp de electrificare la CFR, în stația Predeal.
Este vorba de un stâlp metalic, montat pe fundație monolit, care susține o traversă elastică, potrivit Asociației Inginerilor Feroviari din România. În prezent pe acest stâlp se află montată o placă comemorativă dezvelită în anul 2000.
Primul stâlp de electrificare la CFR are o înălțime de 20 de metri
Stâlpul metalic are 20 de metri înălţime. Cu ajutorul acestuia şi a altor stâlpi similari montați în stația Predeal, pe 1 august 1963, tronsonul Braşov-Predeal a devenit prima cale ferată electrificată din România în sistemul modern de curent alternativ monofazat 25 kV, 50 Hz .
În august 1963 lucrările de electrificare a tronsonului Brașov-Predeal au fost terminate și au început probele tehnologice și recepția lucrărilor. Pe 9 decembrie 1965, tronsonul electrificat Brașov-Predeal a fost dat în exploatare și primul tren de marfă remorcat de o locomotivă electrică a plecat din stația Brațov Triaj sosind la Predeal. Trenurile erau remorcate de locomotive electrice 060-EA de 5.100 kW, cu viteza maximă de 120 km/oră fabricate de firma ASEA – Allmänna Svenska Elektriska AB, din Västerás, Suedia.
Prima locomotivă electrică a intrat în București în 1969
Pe 20 aprilie 1966 s-a încheiat electrificarea tronsonului Predeal-Câmpina, apoi în anul 1967 a urmat tronsonul Câmpina-Ploiești Vest iar pe 16 februarie 1969 primul tren remorcat de o locomotivă electrică sosea în București, o dată cu terminarea electrificării liniei Ploiești Vest- Chitila- București Nord.
În anul 1967 prima locomotivă electrică 060-EA, fabricată sub licență ASEA, ieșea de pe porțile uzinei “Electroputere” din Craiova (care realiza cutia, echipamentul electric și montajul general). Construcția metalică a boghiurilor era realizată la ICM Reșița. Locomotiva electrică 060-EA era la acea vreme printre cele mai moderne locomotive europene.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail