Site logo
Secretul din spatele Connecting Europe Express
2 septembrie 2021

Simbol al unei Europe feroviare unite și al importanței acordate de țările UE acestui mijloc de transport, Connecting Europe Express va fi nevoit să circule pe o rețea feroviară care are nu mai puțin de trei ecartamente diferite. Care e soluția aleasă de inițiatori?

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Din cauza lățimilor ecartamentului diferit din Europa, Connecting Europe Express va fi compus, de fapt, din trei trenuri: trenul iberic, trenul standard și trenul baltic, care se vot întâlni de-a lungul călătoriei, potrivit informațiilor oferite de Comisia Europeană zilele trecute.

Proiectul este o ocazie de a reaminti lipsa interoperabilității dintre unele părți ale rețelei feroviare europene, dar și de a demonstra cooperarea foarte bună dintre întreprinderile feroviare și administratorii de infrastructură”, a menționat Comisia Europeană.

Practic, Spania și-a dezvoltat o rețea cu ecartament propriu care acum face dificilă conectarea la rețeaua europeană, iar țările baltice, Slovacia, Polonia au ecartamente mai apropiate de dimensiunile sovietice.

Spania

Spania are o singură linie feroviară internațională pe distanțe lungi. Spania a investit masiv în liniile de mare viteză în ultimele decenii, cu 14 miliarde EUR (25% din investiția totală) provenind din fonduri UE (International Railway Journal 2020). Cu toate acestea, există o singură linie internațională de mare viteză care leagă Barcelona de Montpellier în Franța. Traseele sunt subutilizate, cu doar două servicii pe zi. Pentru serviciile regionale, există puncte suplimentare de trecere a frontierei în Portbou-Perpignan (coasta mediteraneană), Irun/ Hendaye (coasta Atlanticului) și Puigcerda (Pirineii), dar niciuna dintre acestea nu este deservită frecvent. O altă dificultate pe aceste linii regionale este că trenurile trebuie să se schimbe între ecartamentul standard și cel iberic la frontieră. Conexiunea dintre Spania și Portugalia este și mai gravă: o călătorie cu trenul de la Madrid la Lisabona (625 km) durează 10h50 și necesită trei schimbări, deoarece doar liniile regionale operează peste granițe. Există puncte de trecere a frontierei în Badajoz-Elvas, Fregenada-Barca de Alva și Vigo-Porto, dar sunt subutilizate. Singura linie de distanță lungă către Portugalia este un tren de noapte de la Hendaye/ Irun la Lisabona (suspendat din cauza Covid-19). Planul de rețea TEN-T prevede o conexiune de mare viteză între Madrid și Lisabona, ca parte a rețelei centrale, dar proiectul nu este urmărit în prezent nici de guvernul portughez, nici de cel spaniol.

Standardul UE: 1435 mm

Majoritatea rețelei feroviare transeuropene a fost construită cu un ecartament de 1.435 mm. Din motive istorice și în special în vecinătatea cu Rusia, Belarus și Ucraina, unele rețele feroviare europene diferă în ceea ce privește parametrii tehnici și aspectele operaționale: • Finlanda (rețea de ecartament larg de 1.524 mm) • Estonia, Letonia și Lituania (lățime de 1.520 mm) • Polonia și Slovacia (linii de gabarit larg de 1.520 mm, prima țară având o linie lungă de 400 de kilometri la acest standard).

Diferențele dintre sistemele feroviare 1.435, 1.520 și 1.524 nu se limitează la gabaritul de cale, ci includ o gamă largă de aspecte atât ale infrastructurii, cât și ale materialului rulant. Această fișă informativă CER evidențiază diferențele dintre sistemele cu ecartament larg și prezintă nevoile lor specifice în lumina Pilonului tehnic al celui de-al 4-lea pachet feroviar.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share