Site logo
Simona Istrate, OPSFPR: Prioritățile strategice ale sectorului feroviar
18 martie 2024

Simona Istrate, președinte Consiliul Director al Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România detaliază prioritățile strategice ale sectorului feroviar.

Într-o postare pe un site de socializare, Simona Istrate punctează principalele priorități în domeniul feroviar, printre acestea fiind asigurarea echilibrului și concurenței corecte dintre sectoarele rutier și feroviar, transferul modal, finanțarea adecvată a sectorului feroviar. Redăm postarea președintelui Consiliului Director al OPSFPR, cu observația că intertitlurile ne aparțin.

Un transport în continuu regres în ultimii 30 de ani

„Evoluția transportului feroviar pe piața transporturilor terestre a fost în mod constant negativă în ultimii 30 de ani.
Datele reflectă angajarea transportului feroviar din România într-o spirală severă a declinului, care reprezintă o consecință a practicilor consecvente de externalizare excesivă a costurilor transportului rutier, precum și a practicilor de subfinanțare din fonduri publice a infrastructurii feroviare.
Externalizarea excesivă a costurilor transportului rutier și finanțarea publică insuficientă a transportului feroviar anulează în mod artificial toate avantajele competitive naturale ale transportului feroviar şi introduc chiar elemente cu caracter de handicap competitiv pentru acest mod de transport. Ca urmare, eliminarea distorsiunilor economice de pe piaţa transporturilor reprezintă o prioritate absolută în vederea asigurării unei competiţii echitabile între modurile de transport, de natură să conducă spre un sistem naţional de transport dezvoltat pe criterii de eficienţă economică.
În condițiile în care politica din ultimii 30 de ani în domeniul transporturilor s-a dovedit neviabilă și a condus la declinul sever al transportului feroviar din România, cu consecințe privind generarea unor pierderi masive la nivelul economiei naționale, este necesară schimbarea acestei abordări și migrarea către o politică în domeniul transporturilor orientată spre dezvoltarea transportului feroviar și transferul modal către calea ferată a fluxurilor de transport.
Soluția problemei o reprezintă restabilirea unei competiții echitabile și nediscriminatorii între modurile de transport, cu referire în principal la competiția dintre modurile de transport terestru: transportul rutier și transportul feroviar.

Priorități strategice ale sectorului feroviar

  • Din această perspectivă, prioritățile strategice sunt:
    Restabilirea competitivității prețurilor serviciilor de transport feroviar în raport cu prețurile serviciilor similare oferite de transportul rutier.
  • Finanțarea publică adecvată a transportului feroviar, de natură să susțină funcționarea și dezvoltarea acestuia în perioada anterioară atingerii pragului de sustenabilitate economică. Primele două priorități enunțate au scopul de a asigura premisele obținerii de către companiile feroviare a unor venituri totale suficiente, care să permită acoperirea costurilor necesare pentru funcționarea și dezvoltarea transportului feroviar.
  • Creșterea competitivității intrinseci a serviciilor de transport feroviar prin prisma creșterii parametrilor de performanță și calitate. Aceasta înseamnă că, în condițiile unor venituri totale suficiente, orientarea strategică a companiilor feroviare trebuie să migreze de la limitarea efectelor negative ale limitării cheltuielilor către utilizarea eficientă a resurselor financiare în vederea creșterii nivelului de performanță și calitate al serviciilor de transport feroviar.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share