Site logo
Sistemul de ticketing integrat românesc, prezentat la Budapesta
11 mai 2023
Autoritatea pentru Reformă Feroviară prezintă la Budapesta, la a opta ediție a Forumului de Smart Ticketing și Servicii Digitale, proiectul autohton „Sistem integrat, bază de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători”, aflat în fază pilot. 
Forumul este organizat de Calypso Networks Association (CNA) – o asociație non-profit europeană ce reunește aproape 120 de membri din sectorul transporturilor – și inaugurat în 2015. Proiectul de ticketing integrat prezentat de ARF are drept prestator de servicii contractat SC Informatica Feroviară.
Prin acest proiect, se pun bazele digitale pentru facilități de tip „Ghișeu unic” în transportul feroviar de călători, astfel încât pasagerii să economisească timp și să beneficieze de cea mai bună ofertă-rută preț, având și posibilitatea de a cumpăra bilete pentru rute complete, indiferent de numărul de operatori utilizați. De asemenea, se vor multiplica modalitățile de cumpărare și validare a tichetelor de călătorie – de la un post electronic asistat de personal de tip casier; de pe un aparat mobil, tabletă sau smartphone; de la un automat de bilete cu plată prin card bancar sau monetar; online/internet.

Care sunt pașii următori pentru un ticketing integrat

Ulterior finalizării acestui proiect, ARF va lansa demersul următor pentru concretizarea unui sistem integrat de ticketing feroviar național, care are aprobat, la ora actuală, Nota de fundamentare pentru această investiție, iar sursa de finanțare va fi Programul Transport 2021-2027.
În cadrul proiectului este programată achiziția de servere, terminale de eliberare, validatoare, terminale de control, extindere software existent și licențe, iar implementarea proiectului va presupune încheierea unui parteneriat tehnologic între Autoritatea pentru Reformă Feroviară și Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” S.A., administratorul infrastructurii publice feroviare, S.C. Informatică Feroviară S.A. și S.C. Telecomunicații CFR S.A., entități juridice aflate în subordinea/coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii specializate în furnizarea de servicii informatice, respectiv telecomunicații sistemului de transport feroviar din România.
Prin intermediul parteneriatului propus se creează premisele dezvoltării unui proiect privind sistemul integrat de ticketing național, capabil să răspundă cerințelor și adaptării la nevoile de mobilitate din transportul feroviar de călători ce vor apare în următorii ani.
Proiectul-pilot, despre care Club Feroviar a scris aici, va presupune dotarea stațiilor de cale ferată de pe ruta București-Ploiești cu serverele, validatoarele și terminalele necesare ticketing-ului, urmând ca, într-o fază ulterioară, proiectul să fie extins la nivel național.
În perioada 11-12 mai 2023 are loc la Budapesta, în Ungaria, cea de-a opta ediție a Forumului de Smart Ticketing și Servicii Digitale, unul dintre cele mai importante evenimente din Europa Centrală și de Est dedicate digitalizării și smart ticketingului în domeniul transporturilor și mobilității.

Pași pentru extinderea către alți operatori

Potrivit unui comunicat de zilele trecute al ARF, instituția și SC Informatică Feroviară SA continuă acțiunea de testare tehnică a sistemului de vânzare a biletelor, cu ceilalți operatori de transport feroviar de călători (OTF-C), platformă de integrare dezvoltată prin proiectul: „Sistem integrat, bază de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători”.
Astfel, în actuala fază de implementare a proiectului, se are în vedere testarea complexă, realizată pe arhitectura existentă, operațiune efectuată de către personal specializat al operatorilor OTF-C, sub coordonarea ARF, în care sunt executate probe tehnice privind utilizarea tuturor informațiilor comerciale și de mers de tren pentru a permite implementarea modulului de tarifare propriu în modulul de comercializare a titlurilor de călătorie integrate în ghișeul unic.
În această perioadă a fost finalizată de către SC Informatică Feroviară SA propunerea privind serviciile și structura Web API (set de definiții și protocoale pentru construirea și integrarea aplicațiilor software), care vor fi implementate în sistemele informatice ale OTF-C.
Foto: Planificată să intre în probe săptămâna aceasta, platforma mai așteaptă puțin
De asemenea, pentru etapa imediat următoare, este prevăzută semnarea convenției privind emiterea, comercializarea și decontarea titlurilor de călătorie integrate în Ghișeul Unic – vânzări on-line, de către ARF și OTF-C, care va include precizări privind:
– stabilirea modului de emitere și comercializare a titlurilor de călătorie integrate prin platforma online pusă la dispoziție de ARF;
– decontarea sumelor provenite din vânzarea titlurilor de călătorie integrate valabile la transportul călătorilor cu trenurile aparținând mai multor OTF;
– modul de realizare a controlului și asigurarea asistenței pentru funcționarea acestui canal integrat de vânzare online.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share