Site logo
29 mai 2023

Compania de Transport Feroviar Călători CFR Călători a găsit metoda perfectă de a scăpa de atenția publică îndreptată asupra modului în care își repară și modernizează locomotivele. Sarcina la modernizarea locomotivelor este direcționată către compania fiică SCRL Brașov care mai departe recurge la criterii de atribuire ce pot fi îndeplinite doar de către firmele ce sunt în cărți.

Compania de Transport Feroviar Călători CFR Călători a găsit metoda perfectă de a scăpa de atenția publică îndreptată asupra modului în care își repară și modernizează locomotivele. În toamna anului trecut, mai precis în luna septembrie 2022, CFR Călători a semnat cu SCRL Brașov un contract de 10,49 milioane lei, fără TVA, pentru Reparații Planificate RG la 3 locomotive Bo-Bo de 3400 kW cu montarea unei instalații pentru comanda locomotivei și blocuri redresoare tracțiune cu reglaj pe joasă tensiune.

Contractul a fost atribuit SCRL Brașov direct fără licitație, ținând cont că aceasta este compania fiică a CFR Călători,

Prețul total unitar (pe locomotivă), respectiv 3,49 milioane lei, fără TVA, a fost defalcat astfel: 358 de mii de lei pentru reparația planificată, 45 de mii de lei manopera pentru montarea kitului pe fiecare locomotivă și nu mai puțin de 3,09 milioane de lei, kitul de modernizare. Practic, acesta a ajuns să coste 88% din total cu manopera, având o pondere de doar 12%.

Modernizarea locomotivelor, licitată din scurt

Odată semnat contractul, SCRL Brașov avea de asigurat piesele necesare, mai precis kitul solicitat la montaj de către CFR Călători (Echipament electric si electronic pentru circuitele de comanda, forță si servicii auxiliare necesare modernizării locomotivei electrice). Din luna septembrie până în martie 2023, adică șase luni, SCRL nu a mișcat un deget pentru cumpărarea kitului. Brusc, în martie își aduce aminte că are nevoie de kituri și le licitează cu un termen scurt de doar o lună și jumătate pentru depunerea ofertelor, adică până la 8 mai 2023.

Mai mult, SCRL nu lasă potențialilor participanți timpul necesar și cere ofertanților să prezinte în cadrul ofertei „certificat NNTR/ Certificat de Omologare Tehnică/ Agremente Tehnice Feroviare pentru echipamentul comercializat (…) valabile la momentul prezentării”, deși, ca urmare a rarității acestui tip de locomotive în flota CFR Călători, kitul de modernizare pentru acestea a fost fabricat până în prezent doar de către o singură firmă din România, și anume Promat SRL, deținută de omul de afaceri Tudor Mătușa, fost parlamentar din partea PRM în anii 2010.

Cerința prezentării certificatului în cadrul ofertei a devenit astfel modalitatea de excludere din licitație a potențialilor participanți nedoriți. De regulă, și asta se vede și în recentele licitații CFR Călători pe PNRR pentru modernizare locomotive, aceste certificate se cer până la momentul semnării contractelor, câștigătorii licitației având astfel la dispoziție și șase luni să le obțină, un termen curent de obținere fiind de 2-3 luni (vezi foto mai jos). Kiturile sunt fabricate de ofertanți și deci și alți reparatori de material rulant de tracțiune din România ar fi putut să vină cu ofertelor lor dacă SCRL Brașov nu le-ar fi cerut „din scurt” certificatele.

Ca urmare, la termenul limită de depunere a ofertelor, firma Promat a fost singura care a depus o propunere, iar prețul monopolului obținut astfel a fost unul pe măsură, și anume trei milioane de lei pe fiecare kit, în condițiile în care modernizarea locomotivelor de 5100 kW (cu șase osii față de patru la SCRL) cu montarea instalațiilor ICOL (comandă a locomotivei), realizată la alt reparator de material rulant a costat anul trecut sub 1,5 milioane de lei. Surse neoficiale din domeniul feroviar susțin că scheme asemănătoare erau aplicate și la CFR Marfă cu CFR IRLU pe post de SCRL, la momentul la care actualul director general CFR Călători, Traian Preoteasa, era șef acolo.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share