Site logo
1 iulie 2023

Conducerile companiilor de cale ferată au dat dispoziții departamentelor de resurse umane privind aplicarea prevederilor legii conform statutul personalului feroviar cu începere de la 1 iulie. Aplicarea prevederilor, așa cum a înțeles conducerea companiilor feroviare, a dat naștere la nemulțumiri între angajați.

reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems

Cei care n-au nimic vor avea ceva mai mult, ajungând să aibă cât cei care au mai mult, în prezent, ceea ce duce la o uniformizare a veniturilor salariale între personalul cu funcții de execuție la companiile de căi ferate.

Astfel au înțeles conducerile companiilor de cale ferată să aplice prevederile Legii privind  Statutul Personalului Feroviar la data de 1 iulie.

Aplicarea prevederilor ar fi trebuit însă să ducă la majorarea salariilor brute la cel puțin 4.500 lei, concomitent cu o creștere și pentru cei care până acum câștigau această sumă sau mai mult. Invocând absența bugetelor aprobate, conducerile companiilor de cale ferată au pus în practică doar prima parte, lăsând personalul mai bine plătit la nivelurile salariale din prezent.

Cum se aplică Legea privind Statutul personalului feroviar

Un document al conducerii CFR SA justifică modalitatea originală de aplicare a prevederilor privind aplicarea legii. Se invocă:

  • Lipsa bugetului aprobat pentru 2023, ceea ce impiedică aprobarea unui nou CCM pe anul care vine.
  • Salariul de bază a unei părți a angajaților este inferior pragului minim menționat în legea Statutului Personalului Feroviar.

Ca urmare, decizia CFR SA este aceea de emitere a unor acte adiționale prin aducerea salariului brut la 4500 lei (3000 lei corectat cu un indice de 1,5) doar pentru:

  • muncitorii calificați cu o clasă de salarizare mai mică sau egală cu 15 (echivalentul la clasa 37 la CFR Călători);
  • personalul de execuție (specialitate și administrativ) care are salarii inferioare celor rezultate din legea statului.

Nu se vor întocmi acte adiționale celor care au salariu de bază mai mare decât cel calculat Statutului Personalului Feroviar.

O altă nedreptate pare a fi și menținerea salariilor muncitorilor necalificați la actualele niveluri, inferioare.

Modul de aplicare a prevederilor nemulțumește o bună parte dintre angajații companiilor care își văd veniturile ajunse la același nivel cu cele ale subordonaților lor care au beneficiat de majorări.

„Un șef de depou va avea salariul unui inginer proaspăt angajat care nu are nicio responsabilitate. La fel se poate întâmpla cu mecanicii de locomotivă, șefii de tură, revizorii de locomotive”, spune Rodrigo Maxim, lider sindical. El atenționează că mulți angajați vor începe să refuze prestarea de ore suplimentare, nemulțumiți de noile grile. Maxim Rodrigo opinează că acesta nu poate fi numit nici măcar socialism, ci este de-a dreptul „dictatură”.

În plus, teama liderului sindical este că situația se va perpetua și anul viitor, cel puțin la CFR Călători. Majorarea salariilor va fi amânată pentru finele anului, când intră în vigoare un nou CCM, însă atunci conducerea va refuza negocierea invocând faptul că lipsește bugetul de venituri și cheltuieli pe anul viitor.

Prevederile nasc nemulțumiri între angajați:

  • „Faptul că este o organigramă și fiecare funcție are un salariu specific, duce la o diferențiere între aceste meserii. Nu am nimic împotriva faptului ca acarul a ajuns la un salariu de 4500 de lei, cât o funcție superioară, însă este anormal ca el sa “ajungă” aici, iar restul să stagneze. Nu invocați faptul ca alții cu funcții superioare au avut salarii mai mari si că au trait mai bine. Au trait așa cum au trăit. Au încasat salariul corespunzător meseriei pe care au executat-o. Întrebarea mea ar fi alta, dacă restul, “cei defavorizați’, mâine poimâine vor “să o pună” de un protest spontan, o grevă generală ceva, care va fi poziția dumneavoastră și a celorlalți care au ajuns la salariul ăsta de încadrare? Mai aveți vreun motiv sa protestați? De ce ați mai avea motiv sa protestați?”, întreabă retoric un angajat.

Există angajați cu alte opinii.

  • „N-am înțeles niciodată oamenii. Fiecare majorare salarială din ultimii 33 de ani s-a făcut procentual. În aceste cazuri un acar primea 100 de lei la salariu, iar cei din funcții mai înalte câte 3-400, 700 sau chiar o mie de lei. Atunci a fost bine? A fost corect? V-ați bucurat? Acarul nu a zis nimic, nu s-a supărat, nu s-a victimizat și n-a pornit un adevărat jihad împotriva celor cu punga grasă. Voi de ce faceți asta acum? Nu merită și el un salariu decent?”, spune altul.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share