Pentru prima oară în ultimele decenii, statul român dă dovadă de o promptitudine ieșită din comun atunci când vine vorba de restabilirea circulației pe o secție de cale ferată afectată de inundații. La doar câteva zile după ce calea ferată Galați-Bârlad, închiriată către Transferoviar Infrastructură Neinteroperabilă, a fost distrusă de inundații pe o distanță de aproape 9 km, reprezentanții Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA au anunțat că circulația trenurilor va fi reluată în câteva luni. O promptitudine lăudabilă, care însă nu s-a văzut și în cazul liniei București-Giurgiu sau a celei dintre Brașov și Întorsura Buzăului.
Club Feroviar a relatat că secția de circulație feroviară 703, Galați-Bârlad, a fost pur și simplu distrusă de inundațiile din 14 septembrie.
Linia Galați-Târgu Bujor-Bârlad are 109 kilometri. În timpul săptămânii, ruta este folosită de mulți navetiști, durata de parcurs fiind de două ore și 40 de minute. Trenurile opreau în 20 de stații pe traseu. Din 2010, secția este operată de TFC.
Luni, Călin Mitică a notificat CFR SA despre cazul de forță majoră
Imediat (mai exact luni, 16 septembrie 2024), gestionarul privat de infrastructură, deținut de omul de afaceri Călin Mitică, a notificat CNCF CFR SA, printr-o adresă în care comunica starea de forță majoră din cauza căreia nu-și mai poate onora obligațiile asumate prin contractul de închiriere.
”Ca urmare a ploilor puternice și a inundațiilor care au afectat grav județele Vaslui și Galați, începând cu data de 14 septembrie 2024, în conformitate cu prevederile pct.10.2. din cap. X, din contractul de închiriere menționat anterior, vă notificăm apariţia cazului de forţa majoră pe Secţia de circulaţie neinteroperabilă Galaţi-Târgu Bujor-Bârlad. Inundațiile produse începând cu dimineata zilei de 14 septembrie și până în data de 15 septembrie, de apele râului Chineja care au ieșit din albie, au distrus în multe zone calea ferată, fapt ce nu mai permite circulația trenurilor de călători pe întreaga secție. Începând cu data de 14.09.2024 circulația trenurilor pe întreaga secție a fost suspendată pe o perioadă nedeterminată. În aceste conditii, vă comunicăm că începând cu data de 14 scptembrie 2024, suntem în imposibilitatea de a mai îndeplini prevederile contractului de închiriere a secției prevăzute la Cap. 11 (Obiectul contractului) pct 2.1.”, se arată în adresa semnată de directorul general, Constantin Oprea. Atât adresa, cât și anexa în care sunt evidențiate pagubele concrete produse de inundații le puteți consulta în facsimilele alăturate.
Vineri a primit un răspuns favorabil de la SRCF Galați. Vor veni bani de la Guvern
După inundații și pagubele de pe secția 703, nimeni nu mai credea că aceasta va fi reparată în viitorul apropiat. Ba încă erau și voci mai sceptice, care susțineau că infrastructura feroviară nu va mai fi reparată niciodată.
Ei bine, în acest caz responsabilii CFR SA au dat dovadă de o promptitudine ieșită din comun, răspunzând favorabil doleanțelor societății deținute de Călin Mitică. La doar patru zile după adresa trimisă către administratorul de stat al infrastructurii, un reprezentant al acesteia a ieșit la rampă și a promis că linia va fi reparată în regim de urgență.
”Linia de cale ferată Galaţi-Bârlad este închiriată la SC Transferoviar Infrastructură, noi suntem proprietari, iar ei sunt gestionarii infrastructurii. În prezent, linia este închisă din cauza inundaţiilor. S-a făcut o comisie în teren cu Prefectura Galaţi şi ISU cu Galaţi şi s-au identificat 8.800 de metri de cale ferată afectată de inundaţii, care urmează să fie refăcută. Ieri (joi – n.red.) au venit experţi autorizaţi de la Institutul de Proiectări Căi Ferate să evalueze exact pagubele şi urmează ca, printr-o Hotărâre de Guvern, să se aloce fondurile necesare pentru aceste reparaţii. (…) În câteva luni, în funcţie de cât de repede se alocă fondurile, într-o lună, două, ar putea să se redeschidă linia de cale ferată”, a declarat vineri Gabriel Oprea, directorul Sucursalei Regionale de Căi Ferate Galaţi, citat de G4Media.
De calea ferată Galați-Bârlad depind destinele a 2.000 de navetiști
Potrivit directorului SRCF Galaţi, costurile pentru reparaţia liniei feroviare nu pot fi estimate în prezent, pentru că există porţiuni de cale ferată aflate încă sub mâlul adus de ape: ”La acest moment, nu putem estima care vor fi costurile pentru refacerea liniei ferate, pentru că nici nu s-a putut încă parcurge întreg traseul afectat. La Tălăşmani, la tunel, nici nu s-a putut intra pe vreo 200 de metri, fiind mâl la o înălţime de un metru. Deci foarte greu de intrat acolo”, a spus Oprea.
Aproximativ 2.000 de călători sunt afectaţi de întreruperea transportului feroviar pe acest traseu, iar soluţia pe care gestionarul liniei de cale ferată o ia în considerare este introducerea de autocare şi microbuze pentru transportul călătorilor. „Din câte am vorbit cu colegii de la Transferoviar Infrastructură, urmează să se introducă pe această distantă microbuze şi autobuze pentru transportul călătorilor, pentru că sunt afectaţi mulţi călători. În medie, erau deserviţi circa 2.000 de călători, din care 900 cu abonamente lunare. Erau 23 de trenuri care circulau pe acest traseu”, a precizat Gabriel Oprea.
La Grădiștea și la Budila, repararea infrastructurii a durat 19 ani, respectiv patru ani
Declarația șefului SRCF Galați poate fi ”citită” în două moduri: 1. Este o declarație făcută în contextul apropierii alegerilor parlamentare și prezidențiale, moment în care ”nu dă bine” la electorat să spui că va rămâne fără legătură feroviară; 2. Chiar așa se va întâmpla, iar linia va fi reparată în regim de urgență.
În cazul 2, nu putem decât să salutăm inițiativa statului român de a repara în regim de urgență o linie ferată de care depind mii de navetiști. Pe de altă parte, nu putem însă să nu ne aducem aminte că în alte cazuri similare același stat român a reacționat cu o mult mai mare întârziere. Amintim aici situația secției 102, București-Giurgiu, unde podul de la Grădiștea a fost luat de ape în 2005, iar circulația feroviară a fost reluată abia anul acesta, pe 1 iunie, după aproape 19 ani. Și nu era vorba de o secție neinteroperabilă, ca Galați-Bârlad, ci de un interoperabilă, pe care circulau și trenuri internaționale.
Un alt caz este cel al secției 403 (Brașov)-Hărman-Întorsura Buzăului, neinteroperabilă, închiriată către RC-CF Trans, pe care circulau doar trenurile Regio Călători (anterior RegioTrans). Podul de la Budila a fost luat de ape în 2018, iar circulația trenurilor a fost reluată abia după patru ani, în 2022.
Transferoviar Călători va cere în compensație altă linie profitabilă
Revenind la secția 703 Galați-Târgu Bujor-Bârlad, Călin Mitică a avut un mare ghinion cu aceste inundații, pentru că aceasta era cea mai lungă secție neinteroperabilă a Transferoviar Infrastructură Neinteroperabilă inclusă în Contractul de Servicii Publice încheiat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lui Calin Mitica din CSP, cu multe trenuri pe zi și care îi aduceau foarte mulți bani din compensație, având și mulți călători.
Până se va repara linia, Călin Mitică va solicita ARF să primească în altă parte același număr de tren km pe care l-a pierdut aici, probabil pe linii principale si magistrale. Acest lucru ar însemna să se modifice CSP pentru perioada 2022-2032 prin act adițional, ceea ce ar însemna ca numărul respectiv de tren km să fie luat de la un alt operator. Cel mai probabil de la cel de stat SNTFC CFR Călători.
Inundațiile, ciumă pentru bârlădeni și mumă pentru oltenițeni
În încheiere trebuie amintit faptul că inundațiile care au distrus secția 703 (calea ferată Galați-Bârlad) și i-au lăsat pe locuitorii de-a lungul liniei fără transport au fost motiv de bucurie pentru cei aflați pe traseul secției 801 Titan Sud-Oltenița. Aici, Autoritatea Națională pentru protecția Consumatorilor (ANPC) a retras recent din circulație trei automotoare, din cauza condițiilor improprii de trasport, și a amendat TFC. Circulația pe secția respectivă a putut fi reluată tocmai pentru că aici au fost aduse automotoarele care circulau anterior pe ruta Galați-Bârlad, așa cum a scris Club Feroviar. ”Noroc” cu inundațiile.
Rămâne de văzut dacă autoritățile române vor reuși să atragă o parte din suma de 10 miliarde de euro anunțată de șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru repararea infrastructurii din țările blocului comunitar afectate de recentele inundații, care să fie utilizată pentru a repune în funcțiune calea ferată Galați-Bârlad.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail