Site logo
Statul va subvenționa și transportul feroviar de marfă
7 decembrie 2021

Operatorii feroviari de marfă vor încasa din 2023 compensații în virtutea unui serviciu public prestat de aceștia, după modelul transportului feroviar de călători.

Posibilitatea încasării unei compensații este menționată în Planul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă, document dat publicității zilele trecute.

Sprijinul statului va fi acordat atât în cazul transportului combinat de marfă, cât și în cazul celui izolat. Transportul de marfă va face obiectul serviciului public, arată planul de acțiune. Principalele acţiuni avute în vedere din perspectiva asigurării competitivităţii preţurilor serviciilor de transport combinat de marfă sunt (…) implementarea la nivel naţional a unui sistem de servicii publice privind transportul combinat de marfă pe rute terestre, bazat pe transportul feroviar pe distanţe lungi, care să devină o alternativă atractivă în raport cu transportul rutier al expediţiilor de marfă de dimensiuni mici (de ordinul capacităţii de încărcare a unei unităţi de transport intermodal – UTI).

Acțiunile ale căror costuri sunt compensate vor fi :

    • operarea trenurilor între terminale;
    • operarea terminalelor;
    • operarea transportului rutier de proximitate al UTI (transportul între punctul de încărcare/descărcare şi cel mai apropiat terminal).

„Această măsură implică instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea obligaţiilor de serviciu public privind transportul combinat de marfă pe rute terestre, bazat pe transportul feroviar pe distanţe lungi şi, ca urmare, necesită colaborarea cu Consiliul Concurenţei. Măsura se bazează pe implementarea unui concept juridic similar celui instituit prin Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 în ceea ce priveşte transportul feroviar de călători”, se arată în document.

Măsuri similare vor fi adoptate și în cazul transportului în vagoane izolate. „Stabilirea adecvată a tarifelor serviciilor care fac obiectul obligaţiei de serviciu public privind transportul feroviar de marfă cu vagoane izolate, astfel încât să fie competitive faţă de serviciile similare de transport rutier al mărfurilor cu camioane.”

În cazul acestui tip de transport acțiunile susținute financiar vor fi:

    • operarea trenurilor economice1 între staţiile tehnice şi de triaj;
    • operarea triajelor şi a staţiilor tehnice privind prelucrarea vagoanelor izolate;
    • operarea transportului transportului feroviar de proximitate al vagoanelor izolate (transportul între staţia de încărcare/descărcare şi cea mai apropiată staţie tehnică sau de triaj, denumit în prezent „transport local”).

„Acţiunea implică instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea obligaţiilor de serviciu public privind transportul feroviar de marfă în vagoane izolate şi, ca urmare, necesită colaborarea cu Consiliul Concurenţei”.



Traficul rutier taxat la distanță

Planul menționează faptul că transportul rutier de marfă nu are internalizat complet costul infrastructurii de transport, ceea ce afectează competiția corectă cu cel feroviar. De aceea, se propune: „internalizarea costurilor externe ale transportului rutier, prin taxarea transporturilor rutiere comerciale (autocare, autobuze, microbuze, camioane) în raport de distanţă şi dimensionarea acestor taxe astfel încât să acopere costurile de infrastructură, de mediu, de siguranţă, de accidente etc într-o proporţie comparabilă cu costurile similare suportate de transportul feroviar. Această abordare este asumată ca obligaţie în PNRR, dar implementarea noului sistem de taxare trebuie realizată progresiv pentru a preveni destabilizarea sistemului naţional de transport şi afectarea economiei naţionale”.

Această abordare trebuie corelată cu transpunerea şi aplicarea viitoarei directive europene privind taxarea transporturilor rutiere comerciale. Proiectul acestei directive prevede o implementare progresivă a noului sistem, eşalonată pe 8-10 ani. Ca urmare, pe durata derulării PNRR, este de aşteptat ca această acţiune să nu producă efecte relevante în sensul favorizării transferului modal al fluxurilor de transport de la modul rutier către cel feroviar”, spune documentul de acțiune.

Obiective asumate

În ceea ce priveşte obiectivul de creştere a traficului feroviar de marfă asumat prin PNRR, obiectivul asumat prin PNRR înseamnă:

  • creşterea volumului de mărfuri transportate pe calea ferată cu 12,418 milioane de tone, în condiţiile în care în 2020 s-au transportat 49,671 milioane de tone;
  • creşterea parcursului total al mărfurilor pe calea ferată cu 3.078 milioane de unităţi de transport (tone-km), în condiţiile în care parcursul total al mărfurilor pe calea ferată realizat în 2020 a fost de 12.291 milioane de tone-km.

Având în vedere datele statistice privind traficul rutier de marfă realizat în anul 2020, respectiv:

  • 266,523 milioane tone şi
  • 55.026 milioane de unităţi de transport (tone-km),

obiectivul de creştere asumat prin PNRR echivalează cu transferul modal către calea ferată a următoarelor cote din traficul rutier de marfă realizat în anul 2020:

  • 4,66% în ceea ce priveşte volumul de mărfuri transportate;
  • 5,58% în ceea ce priveşte parcursul total al mărfurilor (tone-km).
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share