Site logo
Ștefan Roșeanu despre șansa producătorilor români de material rulant. Mulți chemați, puțin aleși
12 noiembrie 2024

Invitat la Radio România Actualități, președintele ARF, Ștefan Roșeanu, a făcut referire la șansa producătorilor români de material rulant de a participa la licitațiile finanțate din fonduri europene.

Vrem să vină, dar lipsesc expertiza, referințele, sunt ideile contradictorii, general valabile, expuse de președintele unei instituții ce are pe mână miliarde pentru achiziții de material rulant.

„Ajutat” de o legătură telefonică proastă, șeful ARF a reușit să evite întrebările realizatorilor sau să ofere răspunsuri vagi, complezente. Nu a rămas nepomenit vreun producător autohton de material rulant, deși șansele intrării în licitații ale acestora sunt totuși mici.

Situația producătorilor români

De exemplu, în ceea ce privește Electroputere VFU Pașcani, producător de rame diesel, Ștefan Roșeanu a ținut să spună că și la Pașcani se produc automotoare. Or, la nicio licitație nu va fi acceptată o firmă care produce trenuri diesel, ca urmare a cerințelor antipoluare ale UE. Dotarea electrică a acestor rame nu este însă o operațiune facilă care să fie pusă la punct în câteva luni până la demararea unor noi licitații.

În ceea ce privește Softronic Craiova, companie exclusă la prima licitație de locomotive din cauza cerințelor impuse de ARF, Roșeanu a spus că în ultima perioadă producătorul de locomotive de la Craiova își manifestă interesul de a veni la „licitația noastră de locomotive”. Un anunț oficial al producătorului în acest sens a lipsit. O posibilă participare a rezultat doar din declarațiile publice făcute de unul dintre acționari publicației noastre.

În ceea ce privește al treilea producător, Astra Vagoane Călători, în absența oricăror informații oficiale furnizate de acesta, Ștefan Roșeanu a devoalat faptul că „sunt informații că și cei de la Arad, din nou, doresc să dezvolte, să fie implicați în producția de trenuri electrice. Deci, sperăm ca aceste informații să se materializeze prin participarea lor la licitațiile noastre”.

„Sperăm ca industria românească să vină la licitațiile pe care le avem. Este și (…) aproximativ 20 de trenuri, astfel încât referințele să fie mai reduse. E adevărat, după o pauză atât de mare în care (…) Și expertiza, referințele lipsesc probabil pentru…”, a spus el.

Fără a fi foarte clar ceea ce a vrut să zică, în bună măsură și din cauza legăturii telefonice proaste, Roșeanu pare a fi sugerat că firmelor noastre le-au lipsit expertiza și referințele. Tocmai de aceea el a pomenit ceva cu 20 de trenuri, probabil o mărime a unui lot care să permită companiilor producătoare să intre în procedura de achiziție publică.

Deocamdată, singura companie care a produs recent rame electrice este Softronic Craiova cu un tren Hyperion ce circulă pe ruta Craiova – București – Brașov și retur. Producătorul îl prezintă ca unitate multiplă electrică bi-sistem cu podea joasă. Trenul corespunde cerințelor clienților și celor mai noi norme de reglementare în domeniul transportului feroviar de călători. „Proiectat în anul 2012, trenul electric Hyperion reprezintă materializarea experienţei noastre în proiectarea şi construcţia de material feroviar de înaltă performanţă”, spune Softronic.

Compania arădeană Astra Vagoane Călători are în parc o ramă modernă CRRC care ar putea sta la baza unei viitoare producții de rame. Tot posibilă este și deschiderea unei colaborări a acestei companii cu alt producător român.

Nu este clar dacă aceste lucruri se vor concretiza în prezența companiilor românești. În general caietele de sarcini necesită aprobarea finanțatorilor europeni care pot fi prea puțin sensibili la rațiuni patriotice sau impresionați de interesele producătorilor locali.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share