Au apărut primele stenograme privind discuțiile dintre inculpații din cazul de șpagă la SRTFC Iași, care au fost recent reținuți. Interesant este faptul că procurorii susțin că denunțul a fost făcut chiar de șeful Regionalei CFR Călători, Ion Grădinariu, în condițiile în care atunci când l-am întrebat a negat acest lucru.
Stenogramele din cazul de șpagă la SRTFC Iași, despre care Club Feroviar a scris în premieră în urmă cu mai bine de o lună, au fost publicate de site-ul ieșean de investigații Dezvăluirea. Grădinariu a sesizat fraudarea unui concurs de promovare în cadrul SRTFC Iași. Unul dintre membrii comisiei de examinare a primit șpagă de la toți cursanții, iar unul dintre cei care au ajutat la adunarea banilor este Sorin Ceviuc, un controlor de tren care a fost trimis în judecată în anul 2019 pentru luare de mită și a fost achitat între timp din ”lipsă de probe”.
Prezentăm mai întâi stenogramele, apoi vom preciza contextul în care au avut loc aceste discuții.
Discuție telefonică purtată de Gherasim Rotar și Sorin Ceviuc în data de 18.09.2024
Rotar Gherasim (RG): – Da, da, da, că tu ești pe 25, eu îs pe 24.
Sorin Ceviuc (S): – Da, da, da, da… Ce, o să fie tot bine, nu? A, nu știi, nu?
RG: – Da, am vorbit și ne-o pus la 9 jumătate…
S: – Da…
RG: – Ca să pot să rezolv treaba dimineață că văd că aiștea nu… n-ai cu cine vorbi.
S: – Da, da, da, da.
RG: – Din timp, știi? Și acolo, pe fa-… la fața locului și acuma cine o să meargă pe 25 o să trebuiască să ieie… atitudine, că eu dacă pe 25 îs de servici nu mai am cum.
S: – Da, da, da, da. Fiecare 24… rezolvi și 25 noi, nu?
RG: – 25, da, da. Cine o fi mai… vezi unu din voi… TUTĂ…
S: – E, da suntem noi acolo… da da…
RG: – Știi?
S: – Da.
RG: – Na, eu am vorbit cu… șefu, totu-i ok, totu-i în regulă numa…
S: – Da, bun…
RG: – Da, bine.
S: – Ă, într-o zi rezolvăm totul, nu?
RG: – Da da da, da, da.
S: – Bravo! Bine că… să dea Domnu să rezolvăm și…
RG: – Da.
S: – Să-mi iau și eu de la întâi concediu să … să uit de toate.
RG: – Bun, SORINE.
S: – (neinteligibil), GHERE, hai!
RG: – Să trăiești!
S: – Spor la treabă, pa!
RG: – Mersi, pa pa!
Discuție purtată de Gherasim Rotar cu un alt cursant înainte de examen
RG: – Ai învățat ceva? Eu n-am învățat nimic. Azi dimineață am vorbit cu dânsul iar la telefon și am zis “Șefu, nu știu nimic” (neinteligibil).
Y: – Eu sunt mic, nu știu nimic.
RG: – Eu am peste 50 de ani, eu nu mai stau să scriu…
Y: – Da cine știe? Adică știi ce ai de făcut, da nu știi să te exprimi.
ZA: – Nu, la oral.
Y: – La oral.
RG: – Eu aseară am vorbit cu dânsul și nu vă bateți capul cu nimic…doar mare atenție. Dacă nu știi, aștepți, nu te apuci să scrii tâmpenii…
ZA: – Asta la calculator, nu?
RG: – La orice.
Y: – Da se dă pe calculator, da?
RG: – Păi dăm 3, am înțeles că-s 3. Azi suntem pontați 6 ore.
ZA: – Și până la urmă …
RG: – 5.
ZA: – 5 ai zis, nu?
RG: – Auzi. Da. Hai schimbați de 5 lei, de 50 care are ca să nu dau așa.
Y: – Eu n-am, Ghery, ți-am zis, dacă aveam îți dădeam.
RG: – 400 de lei are cineva să-mi schimbe?
ZA: – 2-3 (numără banii pe care urmează să-i dea lui Rotar Gherasim).
Z: – Cât ai acolo?
RG: – 400 îs acolo.
Z: – 400, deci tre să-ți dau două. (n.l. râde)
RG: – Ca să nu dau de 5.
ZA: – Ține. (n.l. îi intinde banii lui RG)
RG: – (neinteligibil) tu ai așa…
ZA: – 5 ai zis, nu?
RG: – Da, da, da. (neinteligibil). Cu ăsta ar trebui 80. (n.l. se suprapun vocile)…
Y: – Îs trecuți toți!?
RG: – Da, da! (n.l Rotar Gherasim numără banii.)
Y: – Bun!
RG: – Cât suntem? 16? Trebuie să fie optzeci de mii de lei. ( n.l. ora 08:30:40)
ZA: – Să ne fie de bine. Auzi!? Eu deja am plecat pe alte meleaguri. Eu deja am plecat pe alte meleaguri. Măi, și la oral cum o să fie?
RG: – Nu știu cu oralul ăsta. Ăsta mi-i cel mai frică. Dacă mă întreabă ceva și nu știu..
Y: – Cred că a sărit peste ….
T: – Să nu-și mai bată capu cu noi cu așa ceva.
RG: – Cu oralul, da. Trebuie să vină și Popa imediat (neinteligibil), într-un sfert de oră.
Y: – Păi și dacă apare, uite, iei legătura cu el acuma și, rezolvi.
Rechizitoriul procurorilor în cazul de șpagă la SRTFC Iași
”Suma totală strânsă în final de inculpatul Rotar Gherasim (în calitate de reprezentant) de la toţi cursanţii programaţi în seria din data de 24.09.2024 a fost de 6400 de lei(400×16=6.400 lei). În ziua de 24.09.2024, în jurul orei 09:13, anterior începerii examenului, la parterul clădirii Centrului pentru Calificare şi Instruirea Personalului din Transporturile Feroviare Teritorial IAŞI situată la adresa B-dul Nicolae Iorga, nr. 2, mun. Iaşi, șeful de clasă Rotar Gherasim a dat, în mod direct, atât pentru sine cât și în numele celor 15 cursanți, în calitate de reprezentant, suma totală de 6.400 lei instructorului regional Popa Bogdan, membru al comisiei de examinare a cursului de absolvire șef de tren, în scopul fraudării examenului”, au arătat procurorii.
Bogdan Popa a semnat cu procurorii, zilele trecute, un acord de recunoaștere a vinovăției.
Sorin Ceviuc, achitat în 2020
În vara anului 2020 scriam că Sorin Ceviuc, un controlor de bilete acuzat de luare de mită, a fost achitat de Tribunalul Iași la opt ani după producerea presupusei fapte.
El fusese trimis în judecată pentru că în calitate de conductor de tren a primit la data de 19.06.2012 de la doi investigatori sub acoperire, în două rânduri, suma de 28 de lei, iar la data de 24.09.2012 de la un alt investigator sub acoperire suma de 10 lei ”în scopul de a nu îndeplini acte care intrau în îndatoririle sale de serviciu, constând în revizia legitimațiilor de călătorie, în sensul că nu a eliberat bilet de tren, permițând astfel circulația celor trei călători frauduloși pe distanța Iași-Suceava”, potrivit rechizitoriului.
Sorin Ceviuc a fost achitat pentru trei fapte de luare de mită și trei fapte de abuz în serviciu. Instanța a constatat că nu există probe suficiente în dovedirea faptului că Sorin Ceviuc a primit mită.
Operațiunea de stârpire a corupției în rândul nașilor de tren a început pe 17.03.2011, când mai mulți lucrători de la Secția Regională de Poliție Transporturi Brașov s-au sesizat din oficiu după ce au văzut că în trenul de pe ruta Brașov-București conductorul a luat mită de la mai mulți călători. Ulterior, cercetările s-au extins și zeci de controlori și șefi de tren au fost trimiși în judecată la nivel național în mai multe dosare.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail