Site logo
Tarifele de metrou cresc. Miclăuș și Grindeanu își cumpără pacea sindicală cu banii bucureștenilor
24 decembrie 2024
extinderea Magistralei 4 de metrou stația de metrou Tudor Arghezi stația de metrou Tudor Argheziextinderea Magistralei 4 de metrou stația de metrou Tudor Arghezi stația de metrou Tudor Arghezi

Tarifele de metrou cresc. După ce au majorat costurile cu salariile la Metrorex conducerea companiei și a Ministerului Transporturilor trec aceste costuri pe spatele călătorilor. Ca și cum compensația ar pica din ceruri, ministerul Transporturilor deplânge Metrorex că nu primește compensație cât trebuie. 

Metrorex propune majorarea tarifelor de călătorie cu metroul, începând de la 1 ianuarie 2025, tariful pentru o călătorie urmând să crească de la 3 lei în prezent la 5 lei, iar abonamentul lunar de la 80 de lei la 100 de lei, conform unui proiect de Ordin publicat marţi pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Inflația oficială scade, nu și pentru tarifele Metrorex

Este vorba de o majorare medie de 45%. Reamintim că ultima majorare a fost în august 2021 ceea ce înseamnă o creștere medie anuală a tarifelor de 12% mult peste rata oficială a inflației anunțată „în scădere” de guvernul Ciolacu la doar 5,1%.

Secretul este însă (pe lânga inflația reală, mult mai mare) și majorarea costurilor salariale. Pentru a evita greva sindicatelor administrația Miclăuș – Grindeanu au acordat 1050 lei brut fiecărui salariat. Majorarea a avut loc după amenințările cu greva din partea sindicatului „liber„ Metrou condus de Marian Artimon. Majorarea a fost prezentată aici de Club Feroviar.

Transporturile umflă, Ministerul Educației plătește

Creșterile sunt cele mai mari la călătoriile cu o singură cartelă (coeficient 1,67)  și la studenți (10 călătorii, coeficient 1.60). Este logic căci costurile cu subvenția sporită revin Ministerului Educației nu celui al Transporturilor. Metrorex SA propune ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul începând cu 01.01.2025, diferenţiat pe tipuri de titluri de călătorie, în sensul echilibrării preţului unitar per călătorie, concomitent cu încurajarea utilizării abonamentelor lunare cu plata în avans care asigură resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor de exploatare, dar care protejează călătorii fideli, creşterea medie fiind de circa 45%, ceea ce înseamnă o creştere lunară în valoare absolută a veniturilor din transportul călătorilor de circa 11 milioane lei, se menţionează în proiect.

În total Metrorex câștigă peste 128 milioane lei în plus în 2025 sumă insuficientă pentru a aduce compania pe plus. Aceasta va avea pierderi de 380 milioane lei în loc de 508 milioane lei (dacă tarifele nu ar fi crescut). De subliniat e și faptul că după doi ani de inflație puternică statul a micșorat subvenția acordată metrorex de la 871 milioane lei în 2022 la 870 milioane lei în 2024 (urmând să ajungă la 900 milioane lei anul viitor, o creștere de doar 3,4%).

 Costurile cu sindicaliștii trecute sub tăcere

Conform anexei proiectului, tariful pentru o călătorie va creşte de la 3 la 5 lei, cel pentru două călătorii de la 6 la 10 lei, pentru 10 călătorii de la 25 de lei la 40 de lei. Abonamentul pentru 24 de ore va costa 12 lei (8 lei în prezent), cel pentru 72 de ore – 35 de lei (20 lei în prezent), abonamentul săptămânal 45 de lei (35 lei în prezent), cel lunar – 100 lei (80 în prezent), abonamentul pe 6 luni – 500 lei (400 în prezent) şi cel pe un an 900 lei (700 în prezent).

De asemenea, preţul abonamentului lunar pentru donatori de sânge va creşte de la 40 de lei la 50 de lei şi cel pentru studenţi de la 8 lei la 9 lei. 10 călătorii pentru studenţi vor costa 4 lei (2,5 lei în prezent).

În proiectul de Ordin se explică faptul că în ultimii 4 ani gradul de subvenţionare a transportului de călători cu metroul a scăzut de la 57,35% în anul 2021, la circa 50,14% în 2024, excepţie făcând anul 2022, când gradul de subvenţionare a fost de 66,51%.

„Gradul de acoperire al subvenţiei în veniturile totale a scăzut de la an la an, fapt care se datorează în principal creşterii ponderii veniturilor din transport călători cu metroul, respectiv ponderii altor venituri din exploatare, în veniturile totale, ca urmare a măsurilor întreprinse de managementul companiei. În scopul îmbunătăţirii permanente a rezultatului exerciţiului financiar, respectiv al micşorării diferenţei dintre venituri şi cheltuieli, legiuitorul a dat posibilitatea companiei ca, periodic, să facă ajustări ale tarifelor de călătorie cu metroul cu respectarea unor condiţii minime impuse”, precizează sursa citată.

Ultima ajustare tarifară a avut loc în anul 2021, fiind aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1026/27.07.2021.

„În perioada analizată de la ultima ajustare a tarifelor, august 2021 şi până în luna septembrie 2024, preţurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel că indicele de creştere a preţurilor specifice pentru combustibili, apă şi canal şi energie termică a fost: pentru combustibili – 131,07%, pentru apă, canal – 151,63%, pentru energie termică – 153,91%. Preţul mediu al călătoriei cu metroul, reprezentând rezultatul raportului dintre veniturile din transportul de călători şi numărul călătorilor transportaţi este în prezent de circa 1,71 lei/călătorie, adică 0,34 euro cenţi, în condiţiile în care la nivel european preţul mediu este de 2 euro”, se menţionează în proiect.

În perioada următoare, Metrorex S.A. va face demersurile necesare în vederea ajustării tarifelor de călătorie la titlurile comune cu STB şi CFR, în această etapă tarifele titlurilor respective rămânând nemodificate.

Titlurile de călătorie cu metroul achiziţionate până în ziua precedentă aplicării noilor tarife vor putea fi utilizate până la terminarea numărului de călătorii sau expirarea duratei de valabilitate a acestora.

Utilizatorii metroului se pot deplasa pe toată reţeaua metroului din Bucureşti, respectiv pe toate cele 5 linii magistrale şi 64 de staţii, prin achitarea o singură dată a taxei de călătorie, transferul de pe o linie pe alta, indiferent de titlul de călătorie utilizat, făcându-se fără taxe suplimentare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share