Slide Slide Slide


PARTENERI:

Timișoara mai cumpără două tramvaie de la Bozankaya

By

Municipalitatea de pe Bega a decis că sunt atât de bune încât e păcat să nu își mai ia vreo două bucați. Valoarea contractului s-a majorat zilele trecute cu aproape 20 de milioane de lei.

Primăria Timișoara a decis zilele trecute să majoreze cu două unități numărul de tramvaie cumpărate de la firma turcească Bozankaya, în pofida scumpirii semnificative a acestora și a problemelor tehnice ale acestora.

Potrivit unui anunț publicat în SEAP, la începutul lunii, Primăria va cumpăra încă două bucăți de la compania turcă, urmând să plătească în plus 19 milioane de lei.

Spre comparație, în ultimul contract semnat la Brăila Astra Vagoane va livra două tramvaie pentru o sumă cu 25% mai mică respectiv 13,8 milioane lei. Detalii aici.

Anunțul arată că noua valoare a contractului este de 251 de milioane de lei, fără TVA, comparativ cu 232 de milioane de lei, fără TVA, anterior.

Primăria spune că e vorba de prevederile actului adițional 3/11.08.2022 (…) prin achizitionarea suplimentară a unui număr de două tramvaie conform clauzelor contractuale.

Luna trecută, Club Feroviar a informat aici că tramvaiele Bozankaya s-au scumpit cu aproape 50% în ultimii doi ani.

Informațiile apar în Sistemul Public de Achiziții (SEAP). Acesta menționează două modificări aduse contractului inițial derulat pe patru ani și o creștere de peste 49% a prețului actual față de cel menționat în contractual initial (exceptând modificarea cauzată de achiziția celor două unități).

Potrivit Primăriei Municipiului Timișoara, cauza scumpirilor este reprezentată de „situaţiile imprevizibile care nu puteau fi prevăzute la momentul pregătirii achiziției sunt criza declanşată la sfârşitul anului 2020, generată de revenirea economică post-SARS-CoV-2, criza preţului la energie, precum şi criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre”.

Turcii au beneficiat de condiții favorabile

Spre desoebire de producătorul roman Astra Vagoane Călători, Bozankaya a beneficiat de majorări semnificative de preț la produsele livrate. La București, pentru tramvaiele furnizate de  Astra Vagoane Arad, Primăria Capitalei nu a aprobat actualizarea prețului. Tramvaiul Bozankaya era inițial mai scump decât Astra Imperio cu 2,7 milioane de lei și mai scurt cu 4 metri.

În plus, tramvaiul Bozankaya ar avea chipurile o autonomie pe baterii de nu mai puțin de 60 de kilometri. În prezent nu este evident la ce ar ajuta asta, încă de la început cerința fiind ridiculizată de importanți producători europeni și, mai mult, nu e clar dacă tramvaiul oferă această performanță pe care s-au plătit bani frumoși.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share