Site logo
Topul celor mai subvenționați operatori feroviari de călători
10 decembrie 2020
insolvența CFR Călători topul OTF de călători trenul Ciumeghiu-Holod-Vașcău succes în transportul feroviar

Un studiu al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) dezvăluie diferențele mari între operatorii privați la capitolul acoperire a cheltuielilor din compensațiile primite de la stat.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Fără compensațiile primite de la stat operatorii de transport feroviar călători ar falimenta, unii mai repede însă decât alții, arată un studiu pentru perioada 2016-2019 al ARF, din care Club Feroviar a prezentat marți prima parte.

Studiul radiografiază structura cheltuielilor și veniturilor operatorilor privați și a celui de stat, scoțând în evidență diferențe majore.

La capitolul pondere a compensațiilor în total venituri situația cea mai proastă o are Interregional Călători care își asigură 84% din venituri din compensație. Transportul călătorilor îi aduce doar 15%. Compania clujeană este urmată de cea brașoveană Regio Călători. Aici compensația statului contează pentru „doar” 81% din venituri, cele obținute din exploatarea traficului fiind de 19%.

Transferoviar Călători Cluj obține din compensație 75% din venituri, Softrans 54% iar compania arădeană Astra Transcarpatic 51%, adică 2 puncte procentuale peste CFR Călători (49%).

„Din analiza datelor prezentate mai sus, se observă că primii trei operatori cu capital privat realizează peste 75% din venituri pe baza compensației primite de la stat, în timp ce operatorul de stat și cei mai mici doi operatori privați (care au operat doar trenuri Interregio), obțin numai cca 50% din venituri de la bugetul de stat, pe baza compensației acordate”, spune ARF.

TUI, principala cheltuială

Principala categorie de cheltuieli a fost cea cu TUI. În cazul CFR Călători, TUI a reprezentat 19% din cheltuieli și 41,91% din compensație, la Regio Călători 29%/35%, la Transferoviar 27%/35%, Interregional 32%/38%, Softrans 30%/60%, iar la Astra Transcarpatic 30%/67%. Se observă că operatorii cu o pondere ridicată a serviciilor de lung parcurs primesc procentual compensații mici și în consecință ponderile TUI in compensatii sunt mai mari.

De departe operatorul cu cei mai mulți angajați e CFR Călători (12.656 in 2019), față de 601 Regio, 391 Transferoviar, 112 Interregional, 88 Astra Transcarpatic și 49 Softrans. Numărul personalului s-a păstrat in mare constant la toți operatorii în perioada 2016-2019 fără a exista evoluții spectaculoase.

Cele mai bune salarii brute au fost întâlnite la operatorul de stat, cu 5.662 lei lunar (în creștere de la 4,228 lei în 2016), urmat de Transferoviar cu 5.024 față de 4.484 lei în 2016. În clasament au urmat Interregional și Softrans.

Cel mai bun indicator tren-km pe salariat l-a avut în 2019 Interregional Călători (15.461) urmat de Softrans cu 12.467 tren-km. Cel mai slab indicator a fost obținut de  CFR Călători respectiv 3.967 tren-km/angajat.

„Analiza globală a activității de transport feroviar pe întreaga perioadă 2016 -2019 arată o creștere moderată a principalilor indicatori analizați, pe fondul alocării a unei subvenții anuale în creștere cu cca 16%, prin comparație între valorile din 2017 cu cele din 2019. Raportat la indicatorul tren-km, în perioada 2016 -2019, observăm o menținere relativ constantă a acestuia, scăderea dintre 2016 și 2019 fiind de cca 1%. Totuși, o analiză a cotei de piață din prisma acestui indicator, aduce unele modificări semnificative. Dacă în 2016, cota – 35 – de piață a operatorilor privați reprezenta 21% din cota de piață a SNTFC CFR Călători, în 2019 cota acestora a crescut la 25% față de cota SNTFC CFR Călători. În ceea ce privește indicatorul călători expediați, lucrurile stau ceva mai bine, creșterea globală între 2016 și 2019 fiind de cca 8%. Analiza cotei de piață între operatorii privați și SNTFC CFR Călători arată ceva mai echilibrat, creșterea acesteia, în cazul operatorilor privați fiind de la 21,8% în 2016 la 22,5% în 2019. Din punct de vedere al eficienței muncii, diferența între sectorul privat și cel de stat devine cea mai mare în 2019, dacă raportăm nivelul salariilor și al numărului de angajați la volumul de activitate al fiecărui operator feroviar”, concluzionează ARF.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share